moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Akcja ratownicza na Bałtyku

Załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM Anakonda z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej ewakuowała dzisiaj w nocy kobietę w ciąży. Obywatelka Szwecji uskarżała się na silne bóle brzucha. Poszkodowana została podjęta z pokładu promu i bezpiecznie przetransportowana na ląd.

Dzisiaj w nocy (4 listopada), o godzinie 2.55, załoga śmigłowca pełniąca dyżur na lotnisku w Darłowie została zaalarmowana, że na pokładzie promu Stena Spirit znajduje się ciężarna pasażerka uskarżająca się na silne bóle brzucha. Jednostka płynąca z Karlskrony do Gdyni znajdowała się wówczas około 70 km na północ od Łeby. Anakonda dowodzona przez kpt. pil. Marcina Abłażewicza wystartowała o godzinie 3.10. Po 38 minutach lotu śmigłowiec znajdował się już nad promem, a jego załoga przystąpiła do wykonania manewru zawisu i opuszczenia ratownika na pokład jednostki. Operacja podjęcia poszkodowanej do śmigłowca przy pomocy noszy zakończyła się o godzinie 4.05. Minutę później podjęty został ratownik, a Anakonda skierowała się w kierunku lądu. O godzinie 4.45. śmigłowiec wylądował na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach, gdzie poszkodowana kobieta, przytomna i w stanie stabilnym, została przekazana obsadzie karetki pogotowia ratunkowego.

W tym roku to już piętnasta akcja ratownicza z udziałem statku powietrznego Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od początku lat 90. lotnicy morscy uczestniczyli w 601 takich akcjach, udzielając pomocy 318 osobom.

Skład załogi śmigłowca Anakonda:
• kpt. pil. Marcin Abłażewicz – dowódca;
• kpt. pil. Paweł Januszko – drugi pilot;
• mł. chor. Grzegorz Burakowski – ratownik;
• st. chor. sztab. Dariusz Dudulski – technik pokładowy.

Utrzymywanie sił gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. polskiej strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue) na Bałtyku to zadanie wynikające między innymi z podpisanej przez nasz kraj Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Strefa ta obejmuje obszar ponad 30 000 km² powierzchni morza, a Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jako jedyna utrzymuje ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełnią naprzemiennie załogi śmigłowców typu W-3RM Anakonda i Mi-14PŁ/R z 43 i 44 Bazy Lotnictwa Morskiego. Dyżur śmigłowca ratowniczego utrzymywany jest na lotnisku w Darłowie. System SAR wspierany jest przez załogę samolotu patrolowego Bryza dyżurującą na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


25 lat w NATO – serwis specjalny
 
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Szybki marsz, trudny odwrót
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
W Italii, za wolność waszą i naszą
Posłowie dyskutowali o WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pierwsi na oceanie
Pytania o europejską tarczę
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Weterani pod wszechstronną opieką
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Dumni z munduru
Wytropić zagrożenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Wojna w świętym mieście, epilog
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Pod skrzydłami Kormoranów
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO na północnym szlaku
Metoda małych kroków
Wioślarze i triatlonistka na podium
Gunner, nie runner
W obronie wschodniej flanki NATO
Pływacy i maratończycy na medal
Święto stołecznego garnizonu
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Rekordziści z WAT
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Kadisz za bohaterów
Tragiczne zdarzenie na służbie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Pilecki ucieka z Auschwitz
Daglezje poszukiwane
Husarz na straży nieba
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
NATO on Northern Track
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Ameryka daje wsparcie
Weterani w Polsce, weterani na świecie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO