moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

NATO na cyfrowym polu bitwy

Cyberprzestrzeń to obszar prowadzenia działań zbrojnych – tak brzmi najistotniejszy element deklaracji o obronie cybernetycznej, którą przyjęto na szczycie NATO w Warszawie. W ślad za nią poszły zobowiązania, m.in. do wzmocnienia ochrony infrastruktury i sieci teleinformatycznych. Jakie w związku z tym działania planuje MON? Resort przedstawił je podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego. Na wzmocnienie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni ministerstwo zamierza przeznaczyć ponad miliard złotych.

W serwisie internetowym Ministerstwa Obrony Narodowej 9 września zostało zamieszczone nieoficjalne tłumaczenie zobowiązania państw Sojuszu w sprawie obrony cybernetycznej NATO. Deklaracja, którą przyjęto 8 lipca podczas szczytu w Warszawie, była do tej pory dostępna w języku angielskim i francuskim na stronie internetowej Sojuszu.

W dokumencie zapisano, że przywódcy NATO uznają cyberbezpieczeństwo za jeden z najważniejszych obszarów, w którym strategia sojusznicza wymaga adaptacji i redefinicji. Jakie w związku z tym nowe elementy działania wprowadza NATO? Poniżej przedstawiam kilka wybranych zagadnień i związane z nimi plany polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej.

Co nowego w sojuszniczej cyberobronie?

Gdy czytam różnego rodzaju deklaracje polityczne – ONZ, NATO, UE czy OBWE – za każdym razem uderza mnie podniosły charakter tych dokumentów. Teksty z reguły są długie, nużące i wypełnione licznymi zapewnieniami, co jest wprost proporcjonalne do rangi dokumentu i jego sygnatariuszy. Na tym tle zobowiązanie NATO w sprawie obrony cybernetycznej prezentuje się solidnie, ma wysoką rangę, bowiem dokument przyjęto podczas szczytu w Warszawie, i co ciekawe, deklaracja nie jest przesadnie rozbudowana – półtorej strony maszynopisu.

Najistotniejszym elementem dokumentu jest uznanie cyberprzestrzeni za obszar prowadzenia działań zbrojnych. Tym samym NATO wkracza na cyfrowe pole bitwy, aby budować zdolności obronne w przestrzeni cybernetycznej. Państwa członkowskie deklarują, że będą zdolne do kolektywnej obrony cyberprzestrzeni w powietrzu, na lądzie i na morzu.



Sojusznicy potwierdzają narodową odpowiedzialność za wzmocnienie obrony infrastruktury i sieci teleinformatycznych oraz szeroką współpracę, wymianę informacji i doświadczeń, a także systematyczne zwiększanie zdolności obronnych. Zapis ten ma niezwykle istotne znaczenie, ponieważ miernikiem w tym przypadku są siła i odporność najsłabszego ogniwa. Współpraca pozwoli na lepszą ochronę sieci teleinformatycznych i osiągnięcie sukcesu operacji sojuszniczych.

Za niezwykle ważną uznano współpracę NATO z Unią Europejską, krajami partnerskimi, przemysłem i środowiskami naukowymi, a szczególnie cyberpartnerstwo NATO z przemysłem (NATO Industry Cyber Partnership). Priorytetowe kierunki działania to m.in. projekty wielonarodowe, edukacja, szkolenia oraz ćwiczenia, a także wzajemna wymiana informacji. Celem jest gotowość i zdolność do działania, bezpieczeństwo infrastruktury i usług oraz systematyczne podnoszenie kwalifikacji.

Szefowie państw zobowiązali się do wzmacniania w pierwszej kolejności krajowych systemów obrony sieci i infrastruktury. Zwiększanie zdolności narodowych będzie skutkować wzmocnieniem globalnej obrony cybernetycznej.

Deklarowane kierunki rozwoju:
– osiągnięcie narodowych zdolności obronnych w cyberprzestrzeni;
– włączenie obrony cybernetycznej w system operacji wojskowych oraz rozszerzanie ich zasięgu – poziom strategiczny;
– zapewnienie niezbędnych zasobów na poziomie narodowym i sojuszniczym – wzmocnienie kolektywnej obrony;
– intensyfikacja współpracy sektora obrony cybernetycznej – szeroka wymiana informacji, najlepszych praktyk i doświadczeń oraz ocen i analiz w dziedzinie cyberzagrożeń;
– doskonalenie umiejętności i zasad „higieny cybernetycznej” sektora obronnego na poziomie narodowym, czyli przestrzeganie podstawowych norm bezpieczeństwa;
– wspieranie edukacji cybernetycznej – szkolenia i ćwiczenia sił sojuszniczych oraz podnoszenie jakości kształcenia w dziedzinie cyberbezpieczeństwa; celem jest budowa zaufania i upowszechnianie wiedzy w całym Sojuszu;
– przyśpieszenie realizacji zobowiązań w dziedzinie obrony cybernetycznej poprzez włączenie systemów narodowych niezbędnych do prowadzenia działań sojuszniczych.
Gwarantem wykonania zobowiązań jest zapis w dokumencie o dokonywaniu ocen rocznych oraz o przeglądzie zobowiązań, który zostanie przeprowadzony podczas kolejnego szczytu.

Nasze zobowiązania

Ważne informacje na temat polskich planów w obszarze cyberbezpieczeństwa ogłoszono podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. MON w ramach redefinicji planu modernizacji technicznej planuje wydzielić fundusze na działania w cyberprzestrzeni. Cyberbezpieczeństwo jest bowiem jedynym z priorytetów w planie. Co istotne, deklarowana kwota może przekroczyć miliard złotych. „Plan modernizacji technicznej na lata 2017–2022” zakłada, że zdolności w cyberprzestrzeni staną się jednym z kluczowych elementów – oprócz wojsk pancernych i obrony powietrznej – obrony terytorialnej i zwalczania zagrożeń morskich. Przedstawiciele Sztabu Generalnego WP zapowiedzieli podczas MSPO, że na zdolności obronne w cyberprzestrzeni zostanie przeznaczone około procenta kwoty zaplanowanej na realizację PMT. To prawie miliard złotych z 32 mld przewidzianych na programy priorytetowe do 2019 roku i 74 mld zł w całym okresie obowiązywania PMT, czyli do 2022 roku.

Płk Krzysztof Zielski (Zarząd Planowania Rzeczowego – P8 SGWP) podczas MSPO wskazał na priorytetowe programy modernizacyjne w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Obejmują one m.in. budowę laboratorium do prowadzenia badań oraz rozwoju systemów i sieci teleinformatycznych, przygotowanie oprogramowania do prowadzenia aktywnych działań w cyberprzestrzeni oraz rozpoznanie i wykorzystanie podatności cybernetycznych. Plany zakładają także budowę i implementację systemu do analizy ruchu sieciowego oraz sieci do korelacji zdarzeń i logów (w uproszczeniu – śladów pozostawionych w systemach i sieciach). Zamierzenia dotyczą również prowadzenia odpowiednich testów bezpieczeństwa systemów IT. Program przewiduje także modernizację systemów informatycznych, pozyskanie urządzeń, oprogramowania oraz infrastruktury sieciowej niezbędnej do prowadzenia działań zarówno defensywnych, jak i ofensywnych. Kluczowymi obszarami będą: bezpieczeństwo cyberzabezpieczeń, wsparcie kryptologiczne, wdrożenie i budowa rozwiązań kryptograficznych oraz elektroniczny system zarządzania dokumentami kryptograficznymi. Według informacji przekazanych przez SGWP, nowe zadania pozostaną pod nadzorem Narodowego Centrum Kryptograficznego.

O sile i słabości Sojuszu decyduje najsłabsze ogniwo. Ważne, aby najsłabszy element systemu posiadał niezbędne zdolności obronne. Polska w najbliższych latach planuje szereg działań i inwestycji w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Pamiętając o najsłabszym ogniwie, warto przypominać, by wzorem liderów, podobne programy rozpoczęli wszyscy sojusznicy.

Piotr Jaszczuk , oficer rezerwy, doradca prezesa UKE w latach 2012–2014, kierownik Wydziału Marketingu i Promocji WIW

dodaj komentarz

komentarze


Ameryka daje wsparcie
 
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, epilog
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część druga
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Tragiczne zdarzenie na służbie
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Na straży wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Pod skrzydłami Kormoranów
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
NATO na północnym szlaku
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Kadisz za bohaterów
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Gunner, nie runner
Metoda małych kroków
Szybki marsz, trudny odwrót
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wytropić zagrożenie
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Szpej na miarę potrzeb
Święto stołecznego garnizonu
Kolejne FlyEye dla wojska
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
SOR w Legionowie
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
W Italii, za wolność waszą i naszą
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Ramię w ramię z aliantami
Sprawa katyńska à la española
Wojna na detale
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Zachować właściwą kolejność działań
Rekordziści z WAT
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Zmiany w dodatkach stażowych
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
25 lat w NATO – serwis specjalny
Posłowie dyskutowali o WOT
Front przy biurku
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Sandhurst: końcowe odliczanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO