moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szwedzki okręt podwodny w porcie w Gdańsku

„Södermanland” – okręt podwodny Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji zacumował w Gdańsku, by wziąć udział w Balt Military Expo.  Jednostka, zmodernizowana po kilkunastu latach służby, wzbudziła szczególne zainteresowanie zwiedzających targi. „Södermanlanda” wyposażono bowiem w napęd niezależny od powietrza, dzięki czemu może on znaczenie dłużej przebywać w zanurzeniu.


Dziennikarze zwiedzający Balt Military Expo mieli okazję wejść na pokład szwedzkiego okrętu podwodnego. „Södermanland” wszedł do służby w  Marynarce Wojennej Królestwa Szwecji 21 kwietnia 1989 roku jako trzecia jednostka typu Västergötland. Wówczas miał  48,5 m długości i wyporność 1150 ton w zanurzeniu. Jego siłownia składała się z dwóch silników diesla Hedemora V12A/15 oraz elektrycznego silnika Jeumont-Schneider, zapewniając mu prędkość 20 węzłów w zanurzeniu i 11 węzłów na powierzchni.

W 2003 roku, po kilkunastu latach służby, Szwedzi przeprowadzili gruntowną modernizacji dwóch najmłodszych okrętów typu Västergötland, czyli „Södermanlanda” i „Östergötlanda”. Postanowiono zmienić ich siłownie. W jednostkach zastosowano parę silników Stirlinga, które przetwarzają energię cieplną w energię mechaniczną nie w wyniku wewnętrznego spalania paliwa, lecz na skutek dostarczania ciepła z zewnątrz. To rozwiązanie pozwala zasilać takie silniki ciepłem z różnych źródeł.

Wersję silników specjalnie dla okrętów podwodnych opracowała szwedzka firma Kockums i to jej zlecono modernizację „Södermanlanda” i „Östergötlanda”. Dzięki temu powstał napęd niezależny od powietrza, co pozwala okrętom działać pod wodą bez wynurzania się nawet kilka tygodni, a nie, jak wcześniej – dni.


Podczas modernizacji w stoczni Kockums „Södermanland” został rozcięty na dwie  części, tak by można było zamontować nową 12-metrowej długości sekcję z silnikami Stirlinga. W efekcie okręt ma nie tylko zmodernizowany napęd, ale jego całkowita długość zwiększyła się do 60,5 m, a wyporność w zanurzeniu do 1500 ton. Napęd niezależny od powietrza zamontowano również w dwóch pierwszych okrętach typu Västergötland, które w 2005 roku odkupił od Szwecji Singapur.

Silnik Stirlinga ma większą wydajność niż silnik wysokoprężny, jednak jego wadą jest konieczność używania dużych powierzchni wymiany ciepła.

Targi Balt Military Expo w Gdańsku trwały trzy dni. Wzięło w nich udział ponad 140 wystawców.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Jastrzębie czeka modernizacja
 
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Komisja bada nielegalne wpływy ze Wschodu
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Żołnierska pamięć nie ustaje
Olympus in Paris
Latający bohaterowie „Feniksa”
Mark Rutte w Estonii
Grób Nieznanego Żołnierza ma 99 lat
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
„Feniks” wciąż pomaga
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Breda w polskich rękach
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Mikrus o wielkiej mocy
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Gryf dla ochrony
„Northern Challenge”, czyli wyzwania i pułapki
Tłumy biegły po nóż komandosa
Rozkaz: rozpoznać przeprawę!
Ramstein Flag nad Grecją
Szkoła w mundurze
Sojusz także nuklearny
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Jak zachęcić młodych do służby w wojsku?
Wojskowi rekruterzy chcą być (jeszcze) skuteczniejsi
Ogień nad Bałtykiem
Opowieść, która się nie starzeje
Żeby drużyna była zgrana
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie „JAG” już działa
Cześć ich pamięci!
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Ostre słowa, mocne ciosy
Zwycięzca w klęsce, czyli wojna Czang Kaj-szeka
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Wojskowy most połączył Głuchołazy
W hołdzie Witosowi
Olimp w Paryżu
Czworonożny żandarm w Paryżu
Generał z niepospolitym polotem myśli
Ministrowie obrony na szczycie
Witos i spadochroniarze
Bielizna do zadań specjalnych
Snipery dla polskich FA-50
Żeglarz i kajakarze z „armii mistrzów” na podium
Polskie armatohaubice na poligonie w Estonii
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Święto marynarzy po nowemu
Rosyjskie wpływy w Polsce? Jutro raport
SGWP musi być ostoją wartości
Miliony sztuk amunicji szkolnej dla wojska
Po pierwsze: bezpieczeństwo granic
Zagrożenie może być wszędzie
Pierwszy dzwonek w Żelaźnie
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Żeby nie poddać się PTSD
Hubalczycy nie złożyli broni
Kolejny Kormoran na kursie
Bilans Powstania Warszawskiego
Centrum Robotów Mobilnych WAT już otwarte
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
Złoty Medal Wojska Polskiego dla „Drago”
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Rajd pamięci i braterstwa
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Karta dla rodzin wojskowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO