moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szwedzki okręt podwodny w porcie w Gdańsku

„Södermanland” – okręt podwodny Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji zacumował w Gdańsku, by wziąć udział w Balt Military Expo.  Jednostka, zmodernizowana po kilkunastu latach służby, wzbudziła szczególne zainteresowanie zwiedzających targi. „Södermanlanda” wyposażono bowiem w napęd niezależny od powietrza, dzięki czemu może on znaczenie dłużej przebywać w zanurzeniu.


Dziennikarze zwiedzający Balt Military Expo mieli okazję wejść na pokład szwedzkiego okrętu podwodnego. „Södermanland” wszedł do służby w  Marynarce Wojennej Królestwa Szwecji 21 kwietnia 1989 roku jako trzecia jednostka typu Västergötland. Wówczas miał  48,5 m długości i wyporność 1150 ton w zanurzeniu. Jego siłownia składała się z dwóch silników diesla Hedemora V12A/15 oraz elektrycznego silnika Jeumont-Schneider, zapewniając mu prędkość 20 węzłów w zanurzeniu i 11 węzłów na powierzchni.

W 2003 roku, po kilkunastu latach służby, Szwedzi przeprowadzili gruntowną modernizacji dwóch najmłodszych okrętów typu Västergötland, czyli „Södermanlanda” i „Östergötlanda”. Postanowiono zmienić ich siłownie. W jednostkach zastosowano parę silników Stirlinga, które przetwarzają energię cieplną w energię mechaniczną nie w wyniku wewnętrznego spalania paliwa, lecz na skutek dostarczania ciepła z zewnątrz. To rozwiązanie pozwala zasilać takie silniki ciepłem z różnych źródeł.

Wersję silników specjalnie dla okrętów podwodnych opracowała szwedzka firma Kockums i to jej zlecono modernizację „Södermanlanda” i „Östergötlanda”. Dzięki temu powstał napęd niezależny od powietrza, co pozwala okrętom działać pod wodą bez wynurzania się nawet kilka tygodni, a nie, jak wcześniej – dni.


Podczas modernizacji w stoczni Kockums „Södermanland” został rozcięty na dwie  części, tak by można było zamontować nową 12-metrowej długości sekcję z silnikami Stirlinga. W efekcie okręt ma nie tylko zmodernizowany napęd, ale jego całkowita długość zwiększyła się do 60,5 m, a wyporność w zanurzeniu do 1500 ton. Napęd niezależny od powietrza zamontowano również w dwóch pierwszych okrętach typu Västergötland, które w 2005 roku odkupił od Szwecji Singapur.

Silnik Stirlinga ma większą wydajność niż silnik wysokoprężny, jednak jego wadą jest konieczność używania dużych powierzchni wymiany ciepła.

Targi Balt Military Expo w Gdańsku trwały trzy dni. Wzięło w nich udział ponad 140 wystawców.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Sportowa rywalizacja weteranów misji
 
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Biało-czerwona nad Wilnem
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
RBN przed szczytem NATO
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Oczy na Kijów
Spędź wakacje z wojskiem!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lato pod wodą
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Polsko-litewskie konsultacje
Jak usprawnić działania służb na granicy
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Pancerny sznyt
Szkolenie na miarę czasów
Serwis bliżej domu
Strzelnice dla specjalsów
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Prezydent Zełenski w Warszawie
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Śmierć przyszła po wojnie
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Spadochroniarze na warcie w UE
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Wsparcie MON-u dla studentów
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Pancerniacy trenują cywilów
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olimp gotowy na igrzyska!
Czujemy się tu jak w rodzinie
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Szpital u „Troski”
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Szkolenie do walk w mieście
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Mark Rutte pokieruje NATO
Za zdrowie utracone na służbie
Walka – tak, ale tylko polityczna
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Roczny dyżur spadochroniarzy
Ostatnia niedziela…

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO