moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szwedzki okręt podwodny w porcie w Gdańsku

„Södermanland” – okręt podwodny Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji zacumował w Gdańsku, by wziąć udział w Balt Military Expo.  Jednostka, zmodernizowana po kilkunastu latach służby, wzbudziła szczególne zainteresowanie zwiedzających targi. „Södermanlanda” wyposażono bowiem w napęd niezależny od powietrza, dzięki czemu może on znaczenie dłużej przebywać w zanurzeniu.


Dziennikarze zwiedzający Balt Military Expo mieli okazję wejść na pokład szwedzkiego okrętu podwodnego. „Södermanland” wszedł do służby w  Marynarce Wojennej Królestwa Szwecji 21 kwietnia 1989 roku jako trzecia jednostka typu Västergötland. Wówczas miał  48,5 m długości i wyporność 1150 ton w zanurzeniu. Jego siłownia składała się z dwóch silników diesla Hedemora V12A/15 oraz elektrycznego silnika Jeumont-Schneider, zapewniając mu prędkość 20 węzłów w zanurzeniu i 11 węzłów na powierzchni.

W 2003 roku, po kilkunastu latach służby, Szwedzi przeprowadzili gruntowną modernizacji dwóch najmłodszych okrętów typu Västergötland, czyli „Södermanlanda” i „Östergötlanda”. Postanowiono zmienić ich siłownie. W jednostkach zastosowano parę silników Stirlinga, które przetwarzają energię cieplną w energię mechaniczną nie w wyniku wewnętrznego spalania paliwa, lecz na skutek dostarczania ciepła z zewnątrz. To rozwiązanie pozwala zasilać takie silniki ciepłem z różnych źródeł.

Wersję silników specjalnie dla okrętów podwodnych opracowała szwedzka firma Kockums i to jej zlecono modernizację „Södermanlanda” i „Östergötlanda”. Dzięki temu powstał napęd niezależny od powietrza, co pozwala okrętom działać pod wodą bez wynurzania się nawet kilka tygodni, a nie, jak wcześniej – dni.


Podczas modernizacji w stoczni Kockums „Södermanland” został rozcięty na dwie  części, tak by można było zamontować nową 12-metrowej długości sekcję z silnikami Stirlinga. W efekcie okręt ma nie tylko zmodernizowany napęd, ale jego całkowita długość zwiększyła się do 60,5 m, a wyporność w zanurzeniu do 1500 ton. Napęd niezależny od powietrza zamontowano również w dwóch pierwszych okrętach typu Västergötland, które w 2005 roku odkupił od Szwecji Singapur.

Silnik Stirlinga ma większą wydajność niż silnik wysokoprężny, jednak jego wadą jest konieczność używania dużych powierzchni wymiany ciepła.

Targi Balt Military Expo w Gdańsku trwały trzy dni. Wzięło w nich udział ponad 140 wystawców.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Pięściarska uczta w Suwałkach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Koniec dzieciństwa
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Bóbr na drodze Hannibala
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Wellington „Zosia” znad Bremy
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Sportowcy na poligonie
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Niespokojny poranek pilotów
Abolicja dla ochotników
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wyrównać szanse
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
„JUR” dla terytorialsów
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Edukacja z bezpieczeństwa
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Operacja NATO u brzegów Estonii
MID w nowej odsłonie
Kircholm 1605
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Mity i manipulacje
Polski „Wiking” dla Danii
W wojsku orientują się najlepiej
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Standardy NATO w Siedlcach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
„Road Runner” w Libanie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Husarze bliżej Polski
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO