moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szwedzki okręt podwodny w porcie w Gdańsku

„Södermanland” – okręt podwodny Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji zacumował w Gdańsku, by wziąć udział w Balt Military Expo.  Jednostka, zmodernizowana po kilkunastu latach służby, wzbudziła szczególne zainteresowanie zwiedzających targi. „Södermanlanda” wyposażono bowiem w napęd niezależny od powietrza, dzięki czemu może on znaczenie dłużej przebywać w zanurzeniu.


Dziennikarze zwiedzający Balt Military Expo mieli okazję wejść na pokład szwedzkiego okrętu podwodnego. „Södermanland” wszedł do służby w  Marynarce Wojennej Królestwa Szwecji 21 kwietnia 1989 roku jako trzecia jednostka typu Västergötland. Wówczas miał  48,5 m długości i wyporność 1150 ton w zanurzeniu. Jego siłownia składała się z dwóch silników diesla Hedemora V12A/15 oraz elektrycznego silnika Jeumont-Schneider, zapewniając mu prędkość 20 węzłów w zanurzeniu i 11 węzłów na powierzchni.

W 2003 roku, po kilkunastu latach służby, Szwedzi przeprowadzili gruntowną modernizacji dwóch najmłodszych okrętów typu Västergötland, czyli „Södermanlanda” i „Östergötlanda”. Postanowiono zmienić ich siłownie. W jednostkach zastosowano parę silników Stirlinga, które przetwarzają energię cieplną w energię mechaniczną nie w wyniku wewnętrznego spalania paliwa, lecz na skutek dostarczania ciepła z zewnątrz. To rozwiązanie pozwala zasilać takie silniki ciepłem z różnych źródeł.

Wersję silników specjalnie dla okrętów podwodnych opracowała szwedzka firma Kockums i to jej zlecono modernizację „Södermanlanda” i „Östergötlanda”. Dzięki temu powstał napęd niezależny od powietrza, co pozwala okrętom działać pod wodą bez wynurzania się nawet kilka tygodni, a nie, jak wcześniej – dni.


Podczas modernizacji w stoczni Kockums „Södermanland” został rozcięty na dwie  części, tak by można było zamontować nową 12-metrowej długości sekcję z silnikami Stirlinga. W efekcie okręt ma nie tylko zmodernizowany napęd, ale jego całkowita długość zwiększyła się do 60,5 m, a wyporność w zanurzeniu do 1500 ton. Napęd niezależny od powietrza zamontowano również w dwóch pierwszych okrętach typu Västergötland, które w 2005 roku odkupił od Szwecji Singapur.

Silnik Stirlinga ma większą wydajność niż silnik wysokoprężny, jednak jego wadą jest konieczność używania dużych powierzchni wymiany ciepła.

Targi Balt Military Expo w Gdańsku trwały trzy dni. Wzięło w nich udział ponad 140 wystawców.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Kadisz za bohaterów
 
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wytropić zagrożenie
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wojna na detale
NATO na północnym szlaku
Święto stołecznego garnizonu
Zachować właściwą kolejność działań
NATO on Northern Track
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Przygotowania czas zacząć
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekordziści z WAT
Szpej na miarę potrzeb
Kolejne FlyEye dla wojska
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Sandhurst: końcowe odliczanie
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Wojna w świętym mieście, epilog
Gunner, nie runner
Ramię w ramię z aliantami
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Strażacy ruszają do akcji
Front przy biurku
Wojna w świętym mieście, część trzecia
25 lat w NATO – serwis specjalny
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Pod skrzydłami Kormoranów
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Sprawa katyńska à la española
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
SOR w Legionowie
Na straży wschodniej flanki NATO
Charge of Dragon
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
W Italii, za wolność waszą i naszą
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Wojna w świętym mieście, część druga
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO