moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe nagranie rozmowy pilota Tu-154M z wieżą

Władze Łotwy przekazały Polsce nagranie rozmowy z kokpitu rządowego Tupolewa, który rozbił się pod Smoleńskiem. Zapis rozmowy kapitana z wieżą na tamtejszym lotnisku otrzymała podkomisja badająca przyczyny katastrofy. Członkowie komisji zapowiadają analizę materiału oraz eksperymenty lotnicze, mające wyjaśnić zachowanie samolotu tuż przed upadkiem.

– Otrzymaliśmy nagranie rozmowy pierwszego pilota z wieżą w Smoleńsku. Przesłuchałem je już, jest dobrej jakości, będziemy je analizować – mówi w rozmowie z portalem polska-zbrojna.pl prof. Kazimierz Nowaczyk, członek podkomisji badającej katastrofę smoleńską. O nowych nagraniach, które przekazały władze Łotwy, informował na łamach tygodnika „wSieci” Wacław Berczyński, szef podkomisji.

Komisja zamierza zweryfikować i porównać wszystkie zapisy rozmów pilotów. W ocenie Nowaczyka nagrania pozwolą przeprowadzić „synchronizację czasową zdarzeń”. Zwłaszcza że nagrania różnią się długością, nawet o dwie minuty. Eksperci podkreślają, że to istotne, bo w takim czasie samolot może pokonać 8 km. – Mamy dziewięć różniących się wersji nagrań z kokpitu. Musimy zweryfikować wszystkie materiały, w oparciu o które będzie odtwarzany przebieg katastrofy – zapowiada Nowaczyk.

Poza tym podkomisja planuje zbudować model samolotu Tu-154M i prowadzić na nim symulacje w tunelu aerodynamicznym. – Działająca wcześniej komisja Millera nie dokonała wielu badań, które wykonuje się podczas badania katastrof lotniczych. Chodzi na przykład o dokładny opis szczątków samolotu na miejscu katastrofy, lokalizację i identyfikację ciał ofiar, udział w oblocie miejsca katastrofy. W tej chwili wielu z tych badań już nie można powtórzyć, dlatego musimy iść inną drogą. Będziemy między innymi badali model samolotu w tunelu aerodynamicznym i przeprowadzali symulacje komputerowe – wyjaśnia Nowaczyk. Najważniejszym celem tych badań ma być ocena aerodynamiki samolotu w momencie utraty końcówki skrzydła. Członkowie podkomisji chcą ustalić, czy po takim zdarzeniu samolot mógł w czasie lotu odwrócić się na dach. 

Podkomisja będzie też sprawdzać, czy urwanie skrzydła mogło nastąpić z powodu zawadzenia o brzozę. – Chcemy być pewni, jak się takie skrzydło zachowuje po zderzeniu z brzozą. Musimy dokładnie je wymierzyć i zbadać jego budowę wewnętrzną, żeby dane wyjściowe do symulacji i obliczeń komputerowych nie budziły żadnych wątpliwości. Dlatego w Mińsku Mazowieckim jest obecnie wykonywane zobrazowanie laserowe drugiego samolotu Tu-154 – mówi Nowaczyk.

Szef podkomisji mówił także w wywiadzie, że jeśli w Polsce nie będzie można przeprowadzić badań, to zrobi to amerykańska agencja kosmiczna NASA. – Może to nie być potrzebne. Mamy zapewnienie współpracy ze strony Wojskowej Akademii Technicznej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych i innych polskich środowisk naukowych. Do NASA będziemy się zwracać, gdy okaże się, że są rzeczy, których w Polsce nie uda się zrobić. W tej chwili nie widać takiej konieczności – stwierdza profesor.

Prof. Kazimierz Nowaczyk jest fizykiem pracującym od wielu lat w USA. W ubiegłej kadencji Sejmu był ekspertem parlamentarnego zespołu ds. zbadania przyczyn katastrofy Tu-154. Rządowy samolot rozbił się 10 kwietnia 2010 pod Smoleńskiem. Zginęło 96 osób, wśród nich prezydent Lech Kaczyński z małżonką, szef Sztabu Generalnego gen. Franciszek Gągor oraz dowódcy rodzajów sił zbrojnych.

Krzysztof Kowalczyk

autor zdjęć: Wikipedia by Serge Serebro

dodaj komentarz

komentarze


W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
 
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Dzieci wojny
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Tłumy na zawodach w Krakowie
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Broń przeciwko wrogim satelitom
Pieta Michniowska
Święto sportów walki w Warendorfie
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Ostatnia niedziela…
Odznaczenia za misję
Ratownik w akcji
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Umacnianie ściany wschodniej
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Planowano zamach na Zełenskiego
Nowe Abramsy już w Wesołej
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Bezpieczniejsza Europa
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Czarna Pantera celuje
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Demony wojny nie patrzą na płeć
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Ewakuacja Polaków z Izraela
Zatrzymania na granicach
BWP-1 – historia na dekady
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Flyer, zdobywca przestworzy
Wołyń – pamiętamy
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Pierwszy polski lot Apache’a
Kajakami po medale
Wyższe stawki dla niezawodowych
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Potrzebujemy najlepszych
Radar na bezpieczeństwo
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Rekompensaty na ostatniej prostej
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Czarne Pantery, ognia!
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Pracowity pobyt w kosmosie
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Śmierć gorsza niż wszystkie
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Podejrzane manewry na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO