moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe nagranie rozmowy pilota Tu-154M z wieżą

Władze Łotwy przekazały Polsce nagranie rozmowy z kokpitu rządowego Tupolewa, który rozbił się pod Smoleńskiem. Zapis rozmowy kapitana z wieżą na tamtejszym lotnisku otrzymała podkomisja badająca przyczyny katastrofy. Członkowie komisji zapowiadają analizę materiału oraz eksperymenty lotnicze, mające wyjaśnić zachowanie samolotu tuż przed upadkiem.

– Otrzymaliśmy nagranie rozmowy pierwszego pilota z wieżą w Smoleńsku. Przesłuchałem je już, jest dobrej jakości, będziemy je analizować – mówi w rozmowie z portalem polska-zbrojna.pl prof. Kazimierz Nowaczyk, członek podkomisji badającej katastrofę smoleńską. O nowych nagraniach, które przekazały władze Łotwy, informował na łamach tygodnika „wSieci” Wacław Berczyński, szef podkomisji.

Komisja zamierza zweryfikować i porównać wszystkie zapisy rozmów pilotów. W ocenie Nowaczyka nagrania pozwolą przeprowadzić „synchronizację czasową zdarzeń”. Zwłaszcza że nagrania różnią się długością, nawet o dwie minuty. Eksperci podkreślają, że to istotne, bo w takim czasie samolot może pokonać 8 km. – Mamy dziewięć różniących się wersji nagrań z kokpitu. Musimy zweryfikować wszystkie materiały, w oparciu o które będzie odtwarzany przebieg katastrofy – zapowiada Nowaczyk.

Poza tym podkomisja planuje zbudować model samolotu Tu-154M i prowadzić na nim symulacje w tunelu aerodynamicznym. – Działająca wcześniej komisja Millera nie dokonała wielu badań, które wykonuje się podczas badania katastrof lotniczych. Chodzi na przykład o dokładny opis szczątków samolotu na miejscu katastrofy, lokalizację i identyfikację ciał ofiar, udział w oblocie miejsca katastrofy. W tej chwili wielu z tych badań już nie można powtórzyć, dlatego musimy iść inną drogą. Będziemy między innymi badali model samolotu w tunelu aerodynamicznym i przeprowadzali symulacje komputerowe – wyjaśnia Nowaczyk. Najważniejszym celem tych badań ma być ocena aerodynamiki samolotu w momencie utraty końcówki skrzydła. Członkowie podkomisji chcą ustalić, czy po takim zdarzeniu samolot mógł w czasie lotu odwrócić się na dach. 

Podkomisja będzie też sprawdzać, czy urwanie skrzydła mogło nastąpić z powodu zawadzenia o brzozę. – Chcemy być pewni, jak się takie skrzydło zachowuje po zderzeniu z brzozą. Musimy dokładnie je wymierzyć i zbadać jego budowę wewnętrzną, żeby dane wyjściowe do symulacji i obliczeń komputerowych nie budziły żadnych wątpliwości. Dlatego w Mińsku Mazowieckim jest obecnie wykonywane zobrazowanie laserowe drugiego samolotu Tu-154 – mówi Nowaczyk.

Szef podkomisji mówił także w wywiadzie, że jeśli w Polsce nie będzie można przeprowadzić badań, to zrobi to amerykańska agencja kosmiczna NASA. – Może to nie być potrzebne. Mamy zapewnienie współpracy ze strony Wojskowej Akademii Technicznej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych i innych polskich środowisk naukowych. Do NASA będziemy się zwracać, gdy okaże się, że są rzeczy, których w Polsce nie uda się zrobić. W tej chwili nie widać takiej konieczności – stwierdza profesor.

Prof. Kazimierz Nowaczyk jest fizykiem pracującym od wielu lat w USA. W ubiegłej kadencji Sejmu był ekspertem parlamentarnego zespołu ds. zbadania przyczyn katastrofy Tu-154. Rządowy samolot rozbił się 10 kwietnia 2010 pod Smoleńskiem. Zginęło 96 osób, wśród nich prezydent Lech Kaczyński z małżonką, szef Sztabu Generalnego gen. Franciszek Gągor oraz dowódcy rodzajów sił zbrojnych.

Krzysztof Kowalczyk

autor zdjęć: Wikipedia by Serge Serebro

dodaj komentarz

komentarze


Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Czy to już wojna?
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Jesteśmy dziećmi wolności
Arteterapia dla weteranów
Lojalny skrzydłowy bez pilota
OPW budują świadomość obronną
„Road Runner” w Libanie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kircholm 1605
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Abolicja dla ochotników
Brytyjczycy na wschodniej straży
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Polski „Wiking” dla Danii
Awanse w dniu narodowego święta
Pięściarska uczta w Suwałkach
Kaman – domknięcie historii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Mity i manipulacje
Rusza program „wGotowości”
Mundurowi z benefitami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Męska sprawa: profilaktyka
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Sukces Polaka w biegu z marines
Koniec dzieciństwa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Sportowcy na poligonie
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nie daj się zhakować
Starcie pancerniaków
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Dzień wart stu lat
Marynarze mają nowe motorówki
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Standardy NATO w Siedlcach
Gdy ucichnie artyleria
Zasiać strach w szeregach wroga
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Odznaczenia za wzorową służbę
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Kolejny kontrakt Dezametu
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Wellington „Zosia” znad Bremy
Inwestycja w bezpieczeństwo
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO