moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe nagranie rozmowy pilota Tu-154M z wieżą

Władze Łotwy przekazały Polsce nagranie rozmowy z kokpitu rządowego Tupolewa, który rozbił się pod Smoleńskiem. Zapis rozmowy kapitana z wieżą na tamtejszym lotnisku otrzymała podkomisja badająca przyczyny katastrofy. Członkowie komisji zapowiadają analizę materiału oraz eksperymenty lotnicze, mające wyjaśnić zachowanie samolotu tuż przed upadkiem.

– Otrzymaliśmy nagranie rozmowy pierwszego pilota z wieżą w Smoleńsku. Przesłuchałem je już, jest dobrej jakości, będziemy je analizować – mówi w rozmowie z portalem polska-zbrojna.pl prof. Kazimierz Nowaczyk, członek podkomisji badającej katastrofę smoleńską. O nowych nagraniach, które przekazały władze Łotwy, informował na łamach tygodnika „wSieci” Wacław Berczyński, szef podkomisji.

Komisja zamierza zweryfikować i porównać wszystkie zapisy rozmów pilotów. W ocenie Nowaczyka nagrania pozwolą przeprowadzić „synchronizację czasową zdarzeń”. Zwłaszcza że nagrania różnią się długością, nawet o dwie minuty. Eksperci podkreślają, że to istotne, bo w takim czasie samolot może pokonać 8 km. – Mamy dziewięć różniących się wersji nagrań z kokpitu. Musimy zweryfikować wszystkie materiały, w oparciu o które będzie odtwarzany przebieg katastrofy – zapowiada Nowaczyk.

Poza tym podkomisja planuje zbudować model samolotu Tu-154M i prowadzić na nim symulacje w tunelu aerodynamicznym. – Działająca wcześniej komisja Millera nie dokonała wielu badań, które wykonuje się podczas badania katastrof lotniczych. Chodzi na przykład o dokładny opis szczątków samolotu na miejscu katastrofy, lokalizację i identyfikację ciał ofiar, udział w oblocie miejsca katastrofy. W tej chwili wielu z tych badań już nie można powtórzyć, dlatego musimy iść inną drogą. Będziemy między innymi badali model samolotu w tunelu aerodynamicznym i przeprowadzali symulacje komputerowe – wyjaśnia Nowaczyk. Najważniejszym celem tych badań ma być ocena aerodynamiki samolotu w momencie utraty końcówki skrzydła. Członkowie podkomisji chcą ustalić, czy po takim zdarzeniu samolot mógł w czasie lotu odwrócić się na dach. 

Podkomisja będzie też sprawdzać, czy urwanie skrzydła mogło nastąpić z powodu zawadzenia o brzozę. – Chcemy być pewni, jak się takie skrzydło zachowuje po zderzeniu z brzozą. Musimy dokładnie je wymierzyć i zbadać jego budowę wewnętrzną, żeby dane wyjściowe do symulacji i obliczeń komputerowych nie budziły żadnych wątpliwości. Dlatego w Mińsku Mazowieckim jest obecnie wykonywane zobrazowanie laserowe drugiego samolotu Tu-154 – mówi Nowaczyk.

Szef podkomisji mówił także w wywiadzie, że jeśli w Polsce nie będzie można przeprowadzić badań, to zrobi to amerykańska agencja kosmiczna NASA. – Może to nie być potrzebne. Mamy zapewnienie współpracy ze strony Wojskowej Akademii Technicznej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych i innych polskich środowisk naukowych. Do NASA będziemy się zwracać, gdy okaże się, że są rzeczy, których w Polsce nie uda się zrobić. W tej chwili nie widać takiej konieczności – stwierdza profesor.

Prof. Kazimierz Nowaczyk jest fizykiem pracującym od wielu lat w USA. W ubiegłej kadencji Sejmu był ekspertem parlamentarnego zespołu ds. zbadania przyczyn katastrofy Tu-154. Rządowy samolot rozbił się 10 kwietnia 2010 pod Smoleńskiem. Zginęło 96 osób, wśród nich prezydent Lech Kaczyński z małżonką, szef Sztabu Generalnego gen. Franciszek Gągor oraz dowódcy rodzajów sił zbrojnych.

Krzysztof Kowalczyk

autor zdjęć: Wikipedia by Serge Serebro

dodaj komentarz

komentarze


NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Terytorialsi na pętli
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Zwycięska batalia o stolicę
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Pożegnanie z Columbią
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Rekompensaty na nowych zasadach
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Premier: prowokacja bez precedensu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Największy transport Abramsów w tym roku
Kurs dla najlepszych w SERE
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wielkie zbrojenia za Odrą
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Czołgiści w ogniu
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Świetne występy polskich żołnierzy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Orlik na Alfę
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Krok ku niezależności
Black Hawki nad Warszawą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Z najlepszymi na planszy
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Husarz z polskim instruktorem
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Dwie agresje, dwie okupacje
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Święto Wojsk Lądowych
Tukan na smyczy
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Hekatomba na Woli
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
„Road Runner” w Libanie
NATO – jesteśmy z Polską
Defendery skompletowane
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO