Dzisiaj na pokładzie ORP „Iskra” gościł mgr inż. Zygmunt Choreń, autor projektu jedynego żaglowca Marynarki Wojennej. W swoim dorobku posiada 17 projektów różnych typów jednostek pod żaglami. Dziękujemy za „Iskrę” i za odwiedziny!
ORP „Iskra” jest okrętem szkolnym Marynarki Wojennej RP. Przeznaczeniem okrętu jest szkolenie żeglarskie i ogólnomorskie podchorążych Akademii Marynarki Wojennej podczas długich rejsów nawigacyjno-szkoleniowych. ORP „Iskra” to trzymasztowa barkentyna. Fokmaszt posiada ożaglowanie rejowe, grotmaszt – gaflowe, a bezanmaszt – bermudzkie. Okręt został skonstruowany i wybudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina. Jego konstruktorem jest mgr inż. Zygmunt Choreń. Stępka okrętu została położona 11 listopada 1981 r. Wodowanie odbyło się 6 marca 1982 r. Ceremonii chrztu dokonała Barbara Zielińska. Patronat nad budową i wyposażeniem okrętu sprawował Klub Oficerów Rezerwy przy Stoczni Gdańskiej im. Lenina. Podniesienie bandery i wcielenie okrętu do służby w Marynarce Wojennej odbyło się 11 sierpnia 1982 r. Pierwszym dowódcą został kpt. mar. Lech Soroka.
Dane taktyczno-techniczne:
• długość całkowita okrętu z bukszprytem: 49 metrów;
• szerokość: 8 metrów;
• zanurzenie: 4 metry; •wyporność: 381 ton;
• powierzchnia ożaglowania podstawowego - 958 m²;
• maksymalna powierzchnia żagli - 1035 m²;
• prędkość pod żaglami - do 16 węzłów (przy wiatrach z baksztagu);
• napęd pomocniczy - silnik o mocy 310 kM;
• prędkość na silniku - 10 węzłów;
• autonomiczność okrętu - 30 dni;
• akwen pływania - nieograniczony.
Podniesienie bandery: 11 sierpnia 1982 roku.
Dowódca okrętu: kmdr ppor. Jacek Miłowski.
Tekst: kpt. mar. Przemysław Płonecki
autor zdjęć: Marian Kluczyński
komentarze