moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bezpieczne drogi to priorytet
Miał to być kolejny patrol w okolicach miasta Ghazni.


Krzysztof Ilnicki

Po pół godzinie od opuszczenia bazy pluton otrzymał wiadomość, że zadanie zostało zmienione. Okazało się, że przy głównej drodze prowincji Ghazni łączącej Kabul z Kandaharem Highway 1 prawdopodobnie zostały podłożone improwizowane urządzenia wybuchowe (IED – Improvised Explosive Device). Patrol musiał zawrócić do bazy, gdzie miał do niego dołączyć pojazd amerykańskiego plutonu rozminowania EOD (Explosive Ordnance Disposal). „Informacje o podłożonych ładunkach wybuchowych są przez nas zawsze traktowane priorytetowo. Miny pułapki są znacznie większym zagrożeniem dla ludności cywilnej niż dla opancerzonych pojazdów sił koalicyjnych”, mówi dowódca Zgrupowania Bojowego „Alfa” podpułkownik Rafał Miernik.

Wzmocniony patrol udał się w okolice wioski Nani, gdzie rozpoczęła się mozolna praca saperów z grupy inżynieryjnej. Pozostali żołnierze osłaniali kolegów, a także sprawdzali, czy w pewniej odległości od drogi nie ma tak zwanych odciągów, czyli kabli służących do zainicjowania detonacji IED.
Trudne zadanie miała również drużyna, która jechała w ostatnim wozie i musiała wstrzymać spory o tej porze dnia ruch na drodze Highway 1. „Czasami trudno jest wytłumaczyć podróżującym, że ze względu na własne bezpieczeństwo muszą poczekać. Niecierpliwią się, próbują objeżdżać naszą blokadę poboczami. Nie możemy na to pozwolić, gdyż w ten sposób narażają nie tylko siebie, ale również naszych żołnierzy pracujących przy usuwaniu ładunków wybuchowych”, mówił zastępca dowódcy plutonu chorąży Paweł Kołodziej. A sposoby podróżowania w Afganistanie znacznie odbiegają od europejskich standardów. Nikogo tu nie dziwi widok samochodów osobowych, w których mocno ściśnięta siedzi zaskakująco duża liczba osób. Dzieci bywają przewożone w bagażnikach, dorośli na dachach. Również samochody ciężarowe zaskakują ilością przewożonego ładunku, a dodatkowo na ich dachach często umieszczane są auta osobowe bądź nawet busy.  

Tym razem droga skrupulatnie sprawdzona przez polskich i amerykańskich specjalistów okazała się bezpieczną. Niemniej jednak Polskie Siły Zadaniowe nigdy nie lekceważą sygnałów o ewentualnych ładunkach podłożonych przez rebeliantów przy drogach, gdyż od tego zależy i bezpieczeństwo żołnierzy koalicji, i mieszkańców prowincji.

Po siedmiu godzinach 2 pluton wrócił do bazy. Żołnierzy czekała jeszcze obsługa sprzętu, uzupełnienie środków bojowych i prowiantu, bo następnego dnia o 3 nad ranem był dla nich zaplanowany kolejny wyjazd.

Fot.: ppor. Anna Wisłocka

dodaj komentarz

komentarze


Mamy pierwszych pilotów F-35
 
Polskie F-16 w służbie NATO
Składy wysokiego ryzyka
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Walka pod napięciem
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Nowa siła uderzeniowa
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Więcej amunicji do Rosomaków
Obierki z błotem
Ogień z nabrzeża
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Henry Szymanski na tropie prawdy
Więcej polskiego trotylu dla USA
Pracowity dyżur Typhoonów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Gdy sekundy decydują o życiu
Początek „Burzy”
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Pierwsza misja Gripenów
Apache’e na horyzoncie
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Więcej na mieszkanie za granicą
Ukwiał z Gdańska
Rodzina na wagę złota
Spartakiadowe zmagania w Łasku
DriX – towarzysz okrętu
Nasi czołgiści najlepsi
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Ustawa bliżej żołnierzy
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Podniebne wsparcie sojuszników
Pegaz nad Europą
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Wiedza na trudne czasy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Historyczna umowa z Francją
Sport kształtuje mentalność
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Na pomoc po katastrofie
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Podniebny Pegaz
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Nowy prezes PGZ-etu
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Wspólna wola obrony
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Koniec wojny, którego nie znamy
Szabla hubalczyków
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Czołgi końca wojny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Gra o kapitulację
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO