moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bezpieczne drogi to priorytet
Miał to być kolejny patrol w okolicach miasta Ghazni.


Krzysztof Ilnicki

Po pół godzinie od opuszczenia bazy pluton otrzymał wiadomość, że zadanie zostało zmienione. Okazało się, że przy głównej drodze prowincji Ghazni łączącej Kabul z Kandaharem Highway 1 prawdopodobnie zostały podłożone improwizowane urządzenia wybuchowe (IED – Improvised Explosive Device). Patrol musiał zawrócić do bazy, gdzie miał do niego dołączyć pojazd amerykańskiego plutonu rozminowania EOD (Explosive Ordnance Disposal). „Informacje o podłożonych ładunkach wybuchowych są przez nas zawsze traktowane priorytetowo. Miny pułapki są znacznie większym zagrożeniem dla ludności cywilnej niż dla opancerzonych pojazdów sił koalicyjnych”, mówi dowódca Zgrupowania Bojowego „Alfa” podpułkownik Rafał Miernik.

Wzmocniony patrol udał się w okolice wioski Nani, gdzie rozpoczęła się mozolna praca saperów z grupy inżynieryjnej. Pozostali żołnierze osłaniali kolegów, a także sprawdzali, czy w pewniej odległości od drogi nie ma tak zwanych odciągów, czyli kabli służących do zainicjowania detonacji IED.
Trudne zadanie miała również drużyna, która jechała w ostatnim wozie i musiała wstrzymać spory o tej porze dnia ruch na drodze Highway 1. „Czasami trudno jest wytłumaczyć podróżującym, że ze względu na własne bezpieczeństwo muszą poczekać. Niecierpliwią się, próbują objeżdżać naszą blokadę poboczami. Nie możemy na to pozwolić, gdyż w ten sposób narażają nie tylko siebie, ale również naszych żołnierzy pracujących przy usuwaniu ładunków wybuchowych”, mówił zastępca dowódcy plutonu chorąży Paweł Kołodziej. A sposoby podróżowania w Afganistanie znacznie odbiegają od europejskich standardów. Nikogo tu nie dziwi widok samochodów osobowych, w których mocno ściśnięta siedzi zaskakująco duża liczba osób. Dzieci bywają przewożone w bagażnikach, dorośli na dachach. Również samochody ciężarowe zaskakują ilością przewożonego ładunku, a dodatkowo na ich dachach często umieszczane są auta osobowe bądź nawet busy.  

Tym razem droga skrupulatnie sprawdzona przez polskich i amerykańskich specjalistów okazała się bezpieczną. Niemniej jednak Polskie Siły Zadaniowe nigdy nie lekceważą sygnałów o ewentualnych ładunkach podłożonych przez rebeliantów przy drogach, gdyż od tego zależy i bezpieczeństwo żołnierzy koalicji, i mieszkańców prowincji.

Po siedmiu godzinach 2 pluton wrócił do bazy. Żołnierzy czekała jeszcze obsługa sprzętu, uzupełnienie środków bojowych i prowiantu, bo następnego dnia o 3 nad ranem był dla nich zaplanowany kolejny wyjazd.

Fot.: ppor. Anna Wisłocka

dodaj komentarz

komentarze


Nadchodzi era Borsuka
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Niebo pod osłoną
Po co wojsku satelity?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dzień wart stu lat
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Z Su-22 dronów nie będzie
Najdłuższa noc
Artylerzyści mają moc!
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W krainie Świętego Mikołaja
Plan na WAM
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polski „Wiking” dla Danii
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Mundurowi z benefitami
Czas na polskie Borsuki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Wojsko ma swojego satelitę!
Holenderska misja na polskim niebie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Pancerniacy jadą na misję
Wojskowa łączność w Kosmosie
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Gdy ucichnie artyleria
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Razem na ratunek
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Militarne Schengen
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Don’t Get Hacked
Nowe zdolności sił zbrojnych
Czwarta dostawa Abramsów
Szwedzi w pętli
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Zwrot na Bałtyk
Kapral Bartnik mistrzem świata
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Borsuki jadą do wojska!
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Wojsko przetestuje nowe technologie
Przygotowani znaczy bezpieczni
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Uczelnie łączą siły
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Komplet medali wojskowych na ringu
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO