moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Komfort nauki dzięki ekologii

Kolejne dwie szkoły w dystrykcie Ghazni dzięki zamontowanym bateriom słonecznym będą miały dostęp do taniego źródła energii.


W prowincji Ghazni jest ponad 500 szkół. Tylko połowa z nich mieści się w budynkach, a zaledwie pięć procent ma dostęp do elektryczności. We wszystkich klasy są przepełnione, dlatego też lekcje często odbywają się nawet późnym wieczorem. „Tak jest między innymi w szkole Seneyee, w dystrykcie Ghazni, jedynej zawodówce o profilu rolniczym w całej prowincji”, mówi Angela Szyszło, specjalistka do spraw edukacji w Zespole Odbudowy Prowincji (PRT). „Uczy się tam pięć tysięcy chłopców w wieku od 7 do 21 lat. Są wprawdzie dwa duże budynki i namioty, ale zajęcia i tak prowadzone są na trzy zmiany”. Podobnie sytuacja wygląda w szkole w Tawhidaabad. Jest tam ponad 900 uczniów i tylko jeden mały budynek.

„Brak oświetlenia szkoły nie jest jedynym problemem nauczycieli i uczniów”, mówi specjalistka. „Znacznie większym problemem jest brak dostępu do wody. W Afganistanie rok szkolny trwa od marca do listopada. Temperatury w miesiącach letnich sięgają nawet 40 stopni Celsjusza, dlatego musi być dostęp do wody pitnej”.

W szkole Seneyee są dwie studnie. Gdy jednak panuje susza i poziom wód gruntowych jest niski, płytsza z nich wysycha. „Druga, głębinowa, w odróżnieniu od pierwszej ma elektryczną pompę”, mówi Angela Szyszło. „Jednak generator, który ją zasilał, był zepsuty”. Ręczną pompę ma także szkoła w Tawhidaabad. Nawet przy zainstalowaniu elektrycznej i pogłębieniu studni dyrekcji nie byłoby stać na zakup paliwa do generatora.

Teraz sytuacja w obu placówkach się zmieniła. Dzięki projektom Zespołu Odbudowy Prowincji w szkołach zostały zamontowane baterie słoneczne – w szkole Seneyee o mocy 7,2 kW, a w Tawhidaabad 4,2 kW. „Prąd pozyskiwany z solarów nie tylko będzie zasilał pompy, ale także pozwoli na wykonanie oświetlenia szkoły”, mówi specjalistka. „To z kolei na prowadzenie zajęć dodatkowych po zakończeniu lekcji”.

„Te dwa projekty pokazują, jak ważni dla Polaków są zwykli Afgańczycy. Działania podejmowane przez PRT znacząco wpływają na rozwój edukacji w Afganistanie”, twierdzi Hussni Mubaraj Azizi, dyrektor Departamentu Edukacji w mieście Ghazni.

Pod kątem technicznym projekty przygotowała i koordynowała Zofia Łuczkowska, specjalistka do spraw elektryfikacji w zespole PRT.

Fot.: Archiwum PRT

dodaj komentarz

komentarze


Pod Kockiem walczyli do końca
 
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Na zapleczu Feniksa
Czy Orka przypłynie z Korei?
Podwyżki dla niezawodowych
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Ogniem i dynamitem
25 km na 25 lat Polski w Sojuszu
MON podsumowało 10 miesięcy rządów koalicji
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Sojusz także nuklearny
Album o żołnierzach-olimpijczykach
Operacja „Feniks” – służby działają, wspierają, ale też niosą nadzieję
Zwycięzca w klęsce, czyli wojna Czang Kaj-szeka
Drony nad poligonem
Kaszubski Tygrys
Czarne Pantery już w Poznaniu
Trójstronne porozumienie
Miliony złotych na szkolne strzelnice
Radar na bezzałogowce
Olimp w Paryżu
Żeby drużyna była zgrana
Wojsko połączy Głuchołazy
Tydzień Kormorana
Przełom w sprawie rzezi wołyńskiej?
Na Białej Głuchołaskiej stanął most
Hubalczycy nie złożyli broni
Pierwszy test „Tarczy Wschód”
„Northern Challenge”, czyli wyzwania i pułapki
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Tłumy biegły po nóż komandosa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Czworonożny żandarm w Paryżu
Polskie armatohaubice na poligonie w Estonii
Wyższe świadczenie mieszkaniowe dla żołnierzy
Nie rewolucja, lecz ewolucja
Projekt wsparcia dla pracodawców żołnierzy
Ukraińska wizja MRAP-a
Ukoić ból po stracie
Cezary Tomczyk o podkomisji smoleńskiej
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Underwater Academy
Ostre słowa, mocne ciosy
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Ramstein Flag nad Grecją
Olympus in Paris
Odznaczenia państwowe za medale paryskich igrzysk
Płk dr Sowa: Szkolenie rezerw osobowych jest częścią planu budowy systemu służby powszechnej
Ocean dronów
Realizm dowodzenia
Kolejny Kormoran na kursie
„Kieszonkowy” okręt podwodny
WOT z Pomorza ze wsparciem dla Dolnego Śląska
Polska i Turcja – od wojen do szacunku i sympatii
NATO silniejsze niż kiedykolwiek
WAT po raz 74 zainaugurował rok akademicki
Pamiętamy o bohaterach Batalionów Chłopskich

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO