moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pożegnanie pilota BLMW

Kapitan pilot Adam Pojawa, który kończy służbę wojskową w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej, odbył w środę swój pożegnany lot nad Gdynią i okolicami.

Na płycie lotniska 43 Bazy Lotnictwa Morskiego uroczyście pożegnało go dowództwo Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej oraz koledzy i podwładni. Dorobek tego zasłużonego dla lotnictwa morskiego pilota to 2400 godzin spędzonych w powietrzu, ponad 10 lat pełnienia dyżurów w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego oraz blisko 13 lat służby w pionie szkolenia dowództwa BLMW, w tym dwukrotnie brał udział misjach poza granicami kraju.

Kpt. pil. Adam Pojawa jest absolwentem dęblińskiej Szkoły Orląt z 1991 roku, który od początku lotniczej kariery związał się z lotnictwem morskim. Pierwsze stanowisko, pilota-nawigatora, objął w 18. Eskadrze Lotnictwa Ratowniczo-Łącznikowego MW w Gdyni Babich Dołach. Później był dowódcą załogi oraz instruktorem sekcji szkoleniowej w 1. Dywizjonie Lotniczym i 28. Eskadrze Lotniczej. W sierpniu 2003 roku został skierowany do Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej gdzie pełnił obowiązki młodszego specjalisty a następnie oficera sekcji w pionie szkolenia. Kpt. Pojawa to również jeden z pionierów polskiego lotnictwa pokładowego. W 2003 roku dowodził grupą personelu latającego skierowanego do Stanów Zjednoczonych w celu przeszkolenia na nowy typ śmigłowca – SH-2G. Był też pilotem, który w tym samym roku przyprowadził jedną z tego typu maszyn do kraju. W międzyczasie dwukrotnie, w 2011 i 2012 roku, pełnił także służbę w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Islamskiej Republice Afganistanu gdzie latał śmigłowcami Mi-17.

Kapitan Adam Pojawa posiada uprawnienia instruktora oraz pilota doświadczalnego II stopnia. W sumie za sterami aż czterech typów śmigłowców, Mi-2, W-3, Mi-17 i SH-2G, spędził 2400 godzin. W trakcie 29 lat służby wyróżniony został Srebrnym Medalem Za Zasługi dla Obronności Kraju, Srebrnym Medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny, Medalem Srebrnym za Długoletnią Służbę, dwukrotnie Gwiazdą Afganistanu a także statuetką Ikara.

Z końcem lutego zawodową służbę wojskową kończy również kmdr ppor. Adam Mądrzak, szef sekcji operacyjnej 44. Bazy Lotnictwa Morskiego oraz dwóch żołnierzy z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego: dowódca obsługi bosm. Paweł Żołnierczyk i młodszy elektromechanik st. mar. Leszek Kubik.

Tekst: Marian Kluczyński

red. PZ

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Dekapitacyjne uderzenie w Iran
 
Podróż w ciemność
Broń przeciwko wrogim satelitom
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pracowity pobyt w kosmosie
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Święto sportów walki w Warendorfie
Wyższe stawki dla niezawodowych
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Wypadek Rosomaka
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Drukowanie dronów
Bezpieczniejsza Europa
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Ewakuacja Polaków z Izraela
Świat F-35
BWP-1 – historia na dekady
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Policjanci w koszarach WOT
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Flyer, zdobywca przestworzy
Kajakami po medale
Strażnicy polskiego nieba
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Dzieci wojny
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Pancerny kot w polskim wojsku
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Inwestycja w żołnierzy
Prezydent na wschodniej granicy
Czarna Pantera celuje
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
„Różycki” zwodowany
Musimy być szybsi niż zagrożenie
The Power of Infrastructure
Ratownik w akcji
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Śmierć gorsza niż wszystkie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Planowano zamach na Zełenskiego
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO