Niemiecka firma opracuje projekt modernizacji czołgu do standardu Leopard 2 PL, zbuduje jego prototyp i próbną partię pojazdów, liczącą kilkanaście sztuk. Taki kontrakt Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” zawarły dziś z Rheinmetall Landsysteme GmbH. Koncern przekaże też know – how niezbędne do tego, by Leopardy 2A4 były potem unowocześniane w Polsce.
Umowa jest warta około 130 milionów euro i ma być przełomem dla rodzimej zbrojeniówki, która nie ma obecnie ani wystarczających technologii, ani praw niezbędnych do przeprowadzenia modernizacji czołgów Leopard 2A4. Tymczasem podpisany 18 lutego kontrakt przewiduje, że niemiecka firma nie tylko opracuje projekt zmodernizowanego czołgu Leopard 2PL i jego dokumentację techniczną. Zachodni specjaliści zbudują również prototyp czołgu oraz wykonają liczącą kilkanaście sztuk partię próbną, ale pozostałe czołgi mają już być unowocześniane w Polsce. – Rheinmetall Landsysteme udzieli „Bumarowi-Łabędy” wsparcia technicznego w uruchomieniu produkcji wozów seryjnych oraz dostarczy niezbędnych narzędzi i przekaże know-how – wyjaśnia Wojciech Gargała, specjalista ds. marketingu polskich zakładów.
Z ramienia Zakładów Mechanicznych „Bumar-Łabędy” S.A. umowę parafowali dzisiaj prezes Adam Janik i członek zarządu Zbigniew Siuśka. Natomiast w imieniu Rheinmetall Landsysteme GmbH podpisali go: szef koncernu Ben Hudson i Michael Andrzej Kara z zarządu.
Do zawarcia kontraktu doszło dzięki umowie na unowocześnienie 128 czołgów Leopard 2A4, którą Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z Polską Grupą Zbrojeniową i Zakładami Mechanicznymi „Bumar – Łabędy” 28 grudnia 2015 roku. Jej wartość wynosi 2 miliardy 415 milionów złotych. Polskie wojsko wskazało w niej rodzimemu przemysłowi obronnemu partnera, który ma dostarczyć know-how na modernizację Leopardów: właśnie niemiecki koncern Rheinmetall Landsysteme GmbH.
W kontrakcie określono, że unowocześnianiem wyprodukowanych w Niemczech czołgów podstawowych będzie się w Polsce zajmowało kilka firm wchodzących w skład narodowego holdingu. Poza Łabędami są to: PCO S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu, Zakłady Mechaniczne Tarnów S.A, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych "OBRUM" sp. z o.o. oraz Rosomak S.A.
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. z Poznania zajmą się przeglądami i remontami czołgów oraz naprawą zespołów napędowych. PCO S.A. dostarczy do Leopardów 2PL kamery termowizyjne celownika działonowego i przyrządu obserwacyjnego dowódcy, a także optoelektroniczne przyrządy obserwacyjne kierowcy, w tym kamerę do obserwacji przestrzeni z tyłu czołgu.
Zakłady Mechaniczne Tarnów S.A. dostarczą elektryczne napędy obrotu wieży i układy stabilizacji uzbrojenia. Rosomak S.A. zajmie się produkcją elementów pancerza dodatkowego, a Ośrodek Badawczo-Rozwojowy OBRUM Sp. z o.o. z Gliwic modernizacją posiadanych przez wojsko symulatorów i trenażerów czołgów Leopard 2A4.
Modernizacja 128 polskich czołgów Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL rozpocznie się już w tym roku i potrwa do 2020 roku. W 2021 roku podjęta zostanie decyzja, czy unowocześnionych zostanie również 14 czołgów Leopard 2A4, które dostarczone zostały dwa lata temu razem ze 105 maszynami modelu 2A5.
autor zdjęć: chor. Rafał Mniedło
komentarze