moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Kampanie informacyjne Państwa Islamskiego

Państwo Islamskie, które na Zachodzie coraz częściej nazywane jest „Daesh”, prowadzi intensywną kampanię informacyjną, której celem jest przede wszystkim werbowanie nowych zwolenników, ale także zapewnienie ciągłości funkcjonowania i finansowania oraz zastraszanie swoich wrogów. Czyżby pojawienie się znienawidzonej przez organizację nazwy „Daesh” oznaczało schyłek efektywności tych działań względem Zachodu?

Tak zwane Państwo Islamskie w swych komunikatach porusza trzy zasadnicze obszary tematyczne. Pierwszy z nich dotyczy kwestii politycznych: powołania do życia kalifatu i wprowadzenia do użytku nazwy „Państwo Islamskie”, co samo w sobie stało się sukcesem organizacji. Kampanie informacyjne w tym obszarze mają też przekonywać, że Państwo Islamskie świetnie służy swoim muzułmańskim „obywatelom”. Drugim obszarem tematycznym są kwestie związane z religią, a dokładnie skupiające się na religii jako orężu i świętej wojnie będącej obowiązkiem każdego muzułmanina. Natomiast trzecim – sprawy społeczne. Tu islamscy propagandziści posługują się obietnicami lepszego życia skierowanymi przede wszystkim do osób młodych. Pokazują też, że Państwo Islamskie stanowi atrakcyjną ofertę dla wszystkich tych, którzy nie mogą się odnaleźć w „zachodnim świecie wyzysku i deprawacji”.

Podstawowymi celami tych działań są: uzyskanie wsparcia (zarówno jeśli chodzi o zasoby ludzkie, jak i finansowe), zjednoczenie (wszystkich sunnitów i zachęcenie ich do zaangażowania się), zastraszanie (przeciwników zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych) oraz informowanie (szerokiego kręgu odbiorców na temat podjętych działań i sukcesów organizacji).

Grupą docelową pierwszego rodzaju działań są w szczególności mieszkańcy Zachodu niezadowoleni ze swojego życia i „systemu”, radykalni muzułmanie, dzieci radykałów, szczególnie chłopcy w wieku 15–19 lat oraz dziewczynki w wieku 16–24 lata, więźniowie czy uchodźcy z państw bliskowschodnich. Odbiorcami działań jednoczących są muzułmanie mieszkujący w krajach zachodnich, sunnici, żony bojowników oraz uchodźcy z państw Bliskiego Wschodu. Z kolei zastraszanie ma dotrzeć przede wszystkim do społeczeństw Zachodu, decydentów politycznych z innych państw, szyitów, koalicji anty-IS oraz irackich sił rządowych. Informowanie zaś skierowane jest głównie do bojowników, popleczników, społeczeństw zachodnich, organizacji terrorystycznych, mniejszości narodowych oraz sunnitów.

Najbardziej efektywnymi komunikatami skierowanymi do odbiorców z Zachodu są te, które popularyzują informacje na temat sukcesów organizacji. Islamiści m.in. uprawiają propagandę w mediach społecznościowych, prowadzą operacje sieciowe, a Twitter odgrywa rolę łącznika i katalizatora dla wszystkich pozostałych mediów. Techniki manipulacyjne stosowane przez organizację nie są skierowane wyłącznie na zewnątrz, ale także do wewnątrz, czyli do członków własnej organizacji oraz tych, którzy ją popierają i wspierają, aby ich upewnić, iż dokonali słusznego wyboru. Opierają się one na podstawowych sześciu zasadach perswazji: niedostatku i/lub wyjątkowości (bardziej pożąda się rzeczy niedostępnych, które wydają się wyjątkowe), sympatii (poziom sympatii wpływa na intensywność wywierania wpływu na innych), wzajemności (poczucie potrzeby odwzajemnienia się), autorytetu (odruch posłuszeństwa wobec autorytetów), dowodu społecznego (poszukiwanie wskazówek i podążanie / naśladowanie zachowań większości / tłumu) oraz zaangażowania i spójności / konsekwencji (spójność emocji, przekonań i zachowań, by być postrzeganym jako osoba konsekwentna).

Najbardziej niepokojące jest to, że organizacja potrafi dotrzeć z odpowiednim komunikatem do określonych grup docelowych. O tym, że kampanie informacyjne padają na odpowiedni grunt, świadczy chociażby liczba rekrutów zaciągających się w szeregi bojowników Państwa Islamskiego.

Na Zachodzie prowadzone są kampanie informacyjne mające obnażyć społeczeństwu prawdę o funkcjonowaniu tzw. Państwa Islamskiego. Jednym z elementów wojny informacyjnej pomiędzy Zachodem a islamistami jest posługiwanie się odpowiednią terminologią. Islamistom zależy, by zajęte przez nich tereny określać mianem np. Państwo Islamskie (inne nazwy to Państwo Islamskie Iraku i Lewantu czy Kalifat Państwa Islamskiego). Jednak pod koniec ubiegłego roku zachodni politycy zaczęli używać nazwy Daesh. Sami islamiści grożą karą chłosty tym, którzy tak właśnie określą ich struktury. Dlaczego? Otóż, w języku arabskim „Państwo Islamskie” nazywane jest Al-Dawla Al-Islamiya fil 'Iraq wal-Sham (pol. Państwo Islamskie Iraku i Wielkiej Syrii), co może być skracane właśnie jako Daesh. Problem w tym, że w języku arabskim Daesh jest bliskie znaczeniowo takim słowom, jak „zgnieść”, „roztrzaskać” czy „szorować” i ma pogardliwe konotacje.

Anna Antczak-Barzan prof., kierownik Katedry Stosunków Międzynarodowych na Wydziale Nauk Społecznych Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania

dodaj komentarz

komentarze


Mamy złoto! Rewelacyjny bieg sztafety mieszanej
 
Polak najlepszym podoficerem NATO
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Poligon na miarę XXI wieku
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Polskie F-16 gotowe na Islandię
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Sikorski–Majski, czyli układ, który uratował Sybiraków
Cztery medale Polaków, w tym trzy marynarzy!
„Projekt Wojownik”, czyli skok do basenu
Rozkaz: nie brać jeńców
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Powstanie było czymś niezwykłym
Rusza PKW Islandia
Medalowy dzień Polaków!
Zaalarmować świat, poświęcając siebie
Umowa na Mieczniki podpisana
Cel: namierzyć okręt podwodny
Kurs na dyplomację
Wystawa plenerowa o powstaniach śląskich
Żeglarki wciąż liderkami, szóste miejsce pływaka
Ruszyli do walki o naszą przyszłość
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Afganistan. Czas wracać do domu
Żeglarki na kursie po medal
Polscy żołnierze polecą na Islandię
Co ze sprawdzianem z WF?
Terytorialsi pomagają poszkodowanym w powodziach
Lider po amerykańsku
Nagroda nie tylko od dowódcy
Raki dla 12 Brygady
„Kormoran” ćwiczył na Bałtyku z pakistańską fregatą
Nowe książeczki wojskowe
BohaterON - wyślij kartkę do powstańca
Gotowi do przepraw i pomocy powodzianom
Dwa zwycięstwa zapaśnika
GROM, czyli gotowi ratować życie
Janina Takajszwili, zakonspirowana całe życie
Javelin gwarantuje skuteczność
Abramsy dla 1 Brygady
Military Doctor 2021
Legioniści w drodze po oficerskie gwiazdki
Abrams – czołg niepokonany w walce
NATO ćwiczy w Gruzji
Pancerniacy ruszają na Łotwę
Pamięci kobiet z powstania warszawskiego
Szczyt NATO już w poniedziałek
NATO Andersa
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
Żołnierze bez testów z WF-u
Course on Diplomacy
Wojenne losy Prymasa Tysiąclecia
Kontyngent do zmiany
Pół roku pod egidą ONZ
Lecieć między graniami
Psy (w) WOT
Afghanistan: Going Back Home
Świętuj razem z żołnierzami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO