moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska potrzebuje ustawy o cyberbezpieczeństwie

Polski rząd powinien w zdecydowany sposób zacząć rozbudowywać niezależne, narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa. Istotnym elementem polskich starań w tym zakresie - na co kładzie nacisk Instytut Kościuszki - jest dostosowanie systemu edukacji do nowych wyzwań. Potrzebujemy większej liczby zarówno specjalistów zajmujących się technologicznymi aspektami zapewniania bezpieczeństwa sieci i informacji, jak i osób posiadających tzw. umiejętności „miękkie” - rozumiejących to, jak cyberbezpieczeństwo wpływa na funkcjonowanie państwa i poszczególnych podmiotów, także prywatnych.

10 kierunkowych postulatów adresowanych do nowego rządu to propozycja Instytutu Kościuszki, przygotowana na podstawie prowadzonej analizy aktualnego stanu cyberbezpieczeństwa w Polsce i pojawiających się wyzwań. Wybrane zostały najważniejsze rekomendacje, które powinny priorytetowo zostać wcielone w życie. Nowe otwarcie polityczne to dobra okazja, aby kompleksowo uregulować kluczowe kwestie związane z bezpiecznym funkcjonowaniem w cyberprzestrzeni.

 

Konieczne jest opracowanie nowej strategii cyberbezpieczeństwa RP. Polityka ochrony Cyberprzestrzeni powinna zostać jak najprędzej zapomniana. Obecnie funkcjonujący dokument nie odnosi się w sposób rzetelny do najważniejszych elementów związanych z budową systemu cyberbezpieczeństwa. Między innymi nie określa ról i odpowiedzialności, nie wskazuje określonych ramami czasowymi konkretnych działań, nie reguluje sposobów budowania niezbędnej współpracy prywatno-publicznej. To tylko wybrane uchybienia.

 

Kolejnym ważnym aspektem jest rzetelna implementacja dyrektywy NIS. Dokument ten powinien być narzędziem, a nie celem samym w sobie - jakość wdrożenia dyrektywy będzie papierkiem lakmusowym determinacji w budowaniu bezpieczeństwa w wymiarze teleinformatycznym.

 

Cyberbezpieczeństwo - priorytetem podczas szczytu NATO w Warszawie 

Cyberbezpieczeństwo powinno stać się priorytetem podczas szczytu NATO. Konieczne są rozmowy o dalszych krokach, jakie Sojusz i państwa członkowskie muszą podjąć w zakresie wzmacniania cyberbezpieczeństwa i stawiania czoła nowym typom zagrożeń, także hybrydowym.

 

Konieczne jest również klarowne i jednoznaczne określenie ról, odpowiedzialności oraz kompetencji poszczególnych podmiotów w zakresie cyberbezpieczeństwa.

 

Najwyższy czas zacząć pracę nad ustawą o cyberbezpieczeństwie po to, aby uregulować najważniejsze kwestie związane z tym obszarem. W ramach tego procesu warto zastanowić się, czy i w jaki sposób regulować wymianę informacji dotyczącą zagrożeń między różnymi interesariuszami, jakie uprawnienia i narzędzia nadać poszczególnym podmiotom w ramach przypisanych im kompetencji, a w końcu, zbudować system nadzorująco-sankcyjny przynajmniej w najbardziej newralgicznych obszarach z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa.

 

Polska musi zwiększyć swoją aktywność w najważniejszych debatach dotyczących cyberbezpieczeństwa, jakie toczą się na arenie międzynarodowej, zwłaszcza że mamy potencjał, by stać się ważnym partnerem tych rozmów.

 

Narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa

 

Nasz kraj powinien również w zdecydowany sposób zacząć rozbudowywać niezależne, narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa. Istotnym elementem polskich starań w tym zakresie - na co kładzie nacisk Instytut Kościuszki - jest dostosowanie systemu edukacji do nowych wyzwań. Potrzebujemy większej liczby zarówno specjalistów zajmujących się technologicznymi aspektami zapewniania bezpieczeństwa sieci i informacji, jak i osób posiadających tzw. umiejętności „miękkie” - rozumiejących to, jak cyberbezpieczeństwo wpływa na funkcjonowanie państwa i poszczególnych podmiotów, także prywatnych.

 

W procesie budowania bezpieczeństwa teleinformatycznego Polski konieczne jest również zaprojektowanie mechanizmów dobrze funkcjonującej współpracy prywatno-publicznej, a także znaczne zwiększenie nakładów finansowych na cyberbezpieczeństwo.

 

 

 

dr Joanna Świątkowska , ekspert Instytutu Kościuszki ds. cyberbezpieczeństwa, dyrektor programowy Europejskiego Forum Cyberbezpieczeństwa - CYBERSEC

dodaj komentarz

komentarze


Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
SOR w Legionowie
Zachować właściwą kolejność działań
Ocalały z transportu do Katynia
Na straży wschodniej flanki NATO
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Szpej na miarę potrzeb
Przygotowania czas zacząć
25 lat w NATO – serwis specjalny
Sandhurst: końcowe odliczanie
Szarża „Dragona”
Święto stołecznego garnizonu
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Kolejne FlyEle dla wojska
Prawda o zbrodni katyńskiej
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Strażacy ruszają do akcji
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Zbrodnia made in ZSRS
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Front przy biurku
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Barwy walki
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
V Korpus z nowym dowódcą
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna w świętym mieście, część druga
Charge of Dragon
Zmiany w dodatkach stażowych
Kadisz za bohaterów
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Optyka dla żołnierzy
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Ramię w ramię z aliantami
Odstraszanie i obrona
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
NATO on Northern Track
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, epilog
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Mundury w linii... produkcyjnej
Głos z katyńskich mogił
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
NATO na północnym szlaku
Sprawa katyńska à la española
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Rakiety dla Jastrzębi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO