Ponad 1500 godzin w powietrzu, blisko 500 operacji startów i lądowań na pokładach okrętów, a w międzyczasie dwa kontyngenty wojskowe - to bilans służby kpt. pil. Janusza Grzybowskiego, który z końcem ubiegłego roku pożegnał się z 43 Bazą Lotnictwa Morskiego.
4 stycznia dotychczasowy dowódca załogi w kluczu śmigłowców pokładowych został przeniesiony do Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego. Z dniem objęcia obowiązków na stanowisku Szefa Sekcji – Starszego Inspektora Bezpieczeństwa Lotów zostanie również awansowany do stopnia komandora podporucznika.
Kapitan Janusz Grzybowski jest podwójnym absolwentem Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie gdzie ukończył studia zawodowe w specjalności pilot śmigłowca (1998) a także studia podyplomowe na kierunku zarządzanie w lotnictwie oraz zabezpieczenie operacji lotniczych (2015). W międzyczasie, w 2000 roku, uzyskał również tytuł magistra Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie w specjalności pedagogika specjalna i resocjalizacja.
Od 17 lat związany jest z lotnictwem morskim gdzie w 1. Puckim Dywizjonie Lotniczym MW, 28. Puckiej Eskadrze Lotniczej oraz 43. Oksywskiej Bazie Lotnictwa Morskiego pełnił obowiązki na stanowiskach pilota-nawigatora, starszego pilota oraz dowódcy załogi. W 2008 roku pełnił służbę w składzie Polskiego Kontyngentu Wojskowego „Pułaski”. Przydzielony do fregaty komponent lotniczy działał wówczas w składzie Stałego Zespołu Okrętów NATO SNMG1 (ang. Standing NATO Maritime Group 1), który między innymi uczestniczył w operacji antyterrorystycznej Sojuszu Północnoatlantyckiego na Morzu Śródziemnym pod kryptonimem „Active Endeavour”. Pięć lat później został skierowany do służby w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Islamskiej Republice Afganistanu gdzie latał śmigłowcami Mi-17.
Na początku 2014 roku objął dowodzenie komponentem lotniczym zaokrętowanym na pokładzie fregaty ORP „Gen. T. Kościuszko”. Fregatę wraz ze śmigłowcem skierowano do odbywających się poza kołem polarnym międzynarodowych manewrów Cold Response. Większość zadań w trakcie tego ćwiczenia załoga polskiego SH-2G realizowała we współpracy z niemiecką korwetą FGS „Magdeburg”, która była odpowiedzialna za osłonę sojuszniczego zespołu okrętów przed pozorowanymi atakami jednostek nawodnych. Rozpoznanie sytuacji nawodnej na rzecz okrętów NATO odbywało się w wyjątkowo trudnym pod względem nawigacyjnym rejonie fiordów północnej Norwegii (zobacz: Norweski labirynt). http://www.polska-zbrojna.pl/home/articleshow/12035?t=Norweski-labirynt
Kapitan Grzybowski to pilot klasy mistrzowskiej, z uprawnieniami instruktora i pilota doświadczalnego I stopnia. W powietrzu spędził ponad 1500 godzin, w tym 1200 za sterami śmigłowców pokładowych SH-2G. W trakcie służby wojskowej wyróżniony został Brązowym Medalem Za Zasługi dla Obronności Kraju, Brązowym Medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny, Gwiazdą Morza Śródziemnego oraz Gwiazdą Afganistanu. Za wykonywanie zadań bojowych w ramach operacji Sojuszu Północnoatlantyckiego „Active Endeavour” otrzymał medal przyznany przez Sekretarza Generalnego NATO oraz prawo do noszenia „gapy z zielonym wieńcem”.
Źródło: kmdr ppor. Czesław Cichy/BLMW
autor zdjęć: arch. PKW „Pułaski”
komentarze