moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Nowe” silniki do MiG-ów-29

W ciągu trzech lat armia ma kupić dziewięć silników do samolotów MiG-29. Wyda na to kilkanaście milionów euro. Ale zakup będzie wyzwaniem nie tylko z powodów finansowych. Poszukiwany typ urządzenia, czyli RD-33 drugiej serii, nie jest już produkowany. Dlatego wojskowi liczą, że kupią albo wyremontowane, albo pochodzące z zapasów innych armii, nieużywane silniki.


Przetarg w sprawie kupna dziesięciu silników RD-33 drugiej serii używanych w MiG-ach-29 ogłosiła kilka dni temu 3 Regionalna Baza Logistyczna. Wojsko chce, by pierwsze trzy egzemplarze zostały dostarczone w 2016 roku, ostatnie w 2018 roku. – Każdego roku powinniśmy otrzymywać po 3 silniki – mówi ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Chociaż silniki RD-33 drugiej serii nie są już produkowane (obecnie robiona jest seria trzecia, znacząco różniąca się od poprzedniej), być może uda się kupić nowe egzemplarze. To dlatego, że niektóre armie mają tego rodzaju silniki nieużywane, w zapasach.

Wojsko nie wyklucza jednak kupna silników po generalnym remoncie, muszą mieć jednak resurs międzyremontowy pozwalający na 350 godzin nalotu oraz resurs techniczny na poziomie 700 godzin. Armia oczekuje również, iż ich dostawca zapewni gwarancję na bezawaryjną pracę napędu na poziomie 200 godzin nalotu lub na 24 miesiące.

Ci, którzy chcą wziąć udział w przetargu, mają czas do 15 stycznia 2016 roku na złożenie oferty. Wartość kontraktu to kilkanaście milionów euro. Cena wysoka, bo na rynku jest coraz mniej wyremontowanych silników, a chętnych na nie wciąż jest sporo. Polskie wojsko każdego roku zdobywa po kilka RD-33 v2. – W 2012 kupiliśmy 6 sztuk, w 2013 i 2014 po dwie sztuki, a w tym roku 4 sztuki – mówi ppłk Marek Chmiel.

Siły powietrzne mają ponad trzydzieści myśliwców MiG-29. Postsowieckie myśliwce dzięki opracowanemu przez inżynierów z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy pakietowi ulepszeń, m.in. nowej awionice, spokojnie mogą stawać w szranki z dużo nowocześniejszymi konstrukcjami. To właśnie na myśliwcach MiG-29 polscy piloci pełnią misję NATO nad państwami nadbałtyckimi – Litwą, Łotwą i Estonią. MiG-i są także używane do szkolenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1450982220
dziewięć silników przez trzy lata. Nasze potężne siły powietrzne. SZAŁ
85-64-85-DE

Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Dywersja na kolei. Są dowody
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowy bus do szczęścia
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Plan na WAM
Marynarze podjęli wyzwanie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Ogień z Leopardów na Łotwie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
„Road Runner” w Libanie
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Dodatkowe zapory
My, jedna armia
Studenci ewakuowali szpital
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Razem na ratunek
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Mity i manipulacje
Gdy ucichnie artyleria
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Ułani szturmowali okopy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Dzień wart stu lat
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Torpeda w celu
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
„Zamek” pozostał bezpieczny
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Kapral Bartnik mistrzem świata
Militarne Schengen
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Sukces Polaka w biegu z marines
Is It Already War?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Mundurowi z benefitami
Dostawa Homarów-K
„Horyzont” przeciw dywersji
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pięściarska uczta w Suwałkach
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Merops wdrażany natychmiast

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO