moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Opuszczenie bandery na motorówkach Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego

Dziś w Porcie Wojennym w Gdyni odbyła się ceremonia opuszczenia bandery na trzech motorówkach M-38, M-39 oraz M-40. W Dywizjonie Zabezpieczenia Hydrograficznego służyły ponad 30 lat.

W uroczystości brał udział między innymi dowódca 3 Flotylli Okrętów kontradmirał Mirosław Mordel, kadra dywizjonu, załogi motorówek oraz zaproszeni goście. Podczas uroczystości kontradmirał Mirosław Mordel powiedział, że opuszczenie bandery na jednostkach Marynarki Wojennej to smutny moment, który można porównać do zrzucenia munduru przez żołnierza. Podkreślił także, że wprowadzone do służby wiosną trzy nowe motorówki są godnymi następcami tych, które zostały wycofane ze służby.

Dowódca Grupy Kutrów i Motorówek Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego komandor podporucznik Krzysztof Buć przypomniał, że podczas ponad 30 lat służby jednostki te wykonały wiele sondaży wzdłuż wybrzeża polskiego. Rokrocznie począwszy od przełomu marca/kwietnia, kiedy to motorówki były opuszczane na morze, aż do późnej jesieni załogi tych jednostek wykonywały prace na rzecz MW, Sił Zbrojnych oraz instytucji państwowych. Ostatnią ważną i czasochłonną pracą hydrograficzną realizowaną w 2012 roku był sondaż Zatoki Puckiej.

Motorówki hydrograficzne M-38, M-39, M-40 to motorówki typu MH-111. Podniesiono na nich banderę w 1984 roku. Począwszy od wdrożenia ich do eksploatacji, aż do opuszczenia na nich bandery jednostki te realizowały zadania głównie z zakresu nawigacyjno-hydrograficznego zabezpieczenia sił MW. Realizacja prac batymetrycznych oraz trałowań hydroakustycznych akwenów Zatok: Gdańskiej, Puckiej, Pomorskiej, Zalewu Wiślanego, Wisły i jej odnóg, a także portów: Gdynia, Gdańsk, Hel, Kołobrzeg, Świnoujście, Dziwnów i Ustka posłużyła do produkcji map morskich, które są wykorzystywane zarówno przez okręty, jak i żeglugę cywilną.
Załogi tych jednostek pływających spędziły tysiące godzin na profilach sondażowych. W ponadtrzydziestoletnim okresie eksploatacji przebyły łącznie około 180 000 mil morskich.

Tekst: chor. mar. Piotr Leoniak

red. PZ

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
 
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Inwestycja w żołnierzy
Specjalsi pod nowym dowództwem
NATO przechodzi do działania
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Dzień, który zmienił bieg wojny
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Ratownik w akcji
Policjanci w koszarach WOT
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Podróż w ciemność
Flyer, zdobywca przestworzy
Śmierć gorsza niż wszystkie
Podejrzane manewry na Bałtyku
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Ewakuacja Polaków z Izraela
Rakiety dla polskich FA-50
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Święto sportów walki w Warendorfie
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Wyższe stawki dla niezawodowych
K2. Azjatycka pantera
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Pionierski dron
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Kajakami po medale
Planowano zamach na Zełenskiego
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
GROM’s DNA
Wypadek Rosomaka
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Strażnicy polskiego nieba
The Power of Infrastructure
Nowa dostawa Homarów-K
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Świat F-35

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO