moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Powstaną repliki historycznych myśliwców

Niemieckie samoloty Fokker D.VII to maszyny, które Polacy zdobyli podczas powstania wielkopolskiego. Myśliwce dały początek polskiemu lotnictwu wojskowemu. Repliki tych samolotów postanowiło zbudować Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe i Politechnika Poznańska. Maszyny mają być gotowe na 100. rocznicę wybuchu powstania.

– Nasza eskadra ma przypominać o początkach lotnictwa polskiego i być żywym świadectwem osiągnięć Wielkopolan – mówi Ryszard Kędzia, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Motoszybowcowego i członek Komitetu Budowy Wielkopolskiej Eskadry Niepodległości. Miłośnicy lotnictwa chcą zbudować cztery latające repliki niemieckich samolotów typu Fokker D.VII, które w styczniu 1919 roku powstańcy zdobyli na poznańskim lotnisku Ławica. – Są one uważane za jedne z najlepszych myśliwców z czasów I wojny światowej – dodaje Kędzia.

Projektem zajmie się Komitet Budowy Wielkopolskiej Eskadry Niepodległości, w skład którego weszło m.in. Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe i Politechnika Poznańska. Myśliwce zbuduje firma Krzysztofa Cwynara z Podkarpacia, która konstruuje ultralekkie samoloty i latające repliki. – Maszyny powstaną według dawnych planów, ale ze współczesnych materiałów – mówi Cwynar.

Oryginalne maszyny miały konstrukcję drewnianą ze stalowym kadłubem, krytą blachami aluminiowymi, sklejką i płótnem. Natomiast w replikach konstrukcja kadłuba i skrzydeł będzie stalowa. Maszyny zostaną wyposażone w nowoczesne silniki, radiostacje, transpondery i współczesną awionikę. Konstrukcje będą miały składane skrzydła, aby łatwo było je transportować.

Prace mają ruszyć za trzy miesiące. – Chcemy, aby dwie z czterech maszyn były gotowe do grudnia 2018 roku, czyli setnej rocznicy wybuchu powstania – zapowiada Kędzia. Koszt budowy czterech egzemplarzy oszacowano na blisko milion złotych. Organizatorzy chcą tę kwotę zgromadzić dzięki akcji społecznej. – Za zgodą szefów wielkopolskich instytucji będziemy umieszczać nasze puszki w zakładach pracy, szkołach czy bankach, zwrócimy się też o pomoc do 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego – mówią pomysłodawcy projektu.

Inicjatywę można też wesprzeć wpłacając środki na konto komitetu. Dotąd zebrano kilka tysięcy złotych. Do komitetu zgłaszają się również firmy, które chcą sfinansować kupno materiałów lub podarować na przykład metalowe elementy konstrukcji.

Powstanie wielkopolskie wybuchło 27 grudnia 1918 roku w Poznaniu. Był to jeden z nielicznych zwycięskich zrywów narodowych w Polsce. Wojska powstańcze wyzwoliły spod władzy niemieckiej niemal całą Wielkopolskę. 6 stycznia 1919 roku powstańcy zdobyli lotnisko Ławica, a na nim sprzęt lotniczy wart prawie 200 milionów marek niemieckich. Wśród przejętego uzbrojenia było około 50 gotowych do startu samolotów, między innymi maszyny typu Albatros B.II, Fokker D.VII i LVG C.V. W hangarach znaleziono też części do kilkuset kolejnych. Poniemiecki sprzęt posłużył do sformowania pierwszych eskadr lotniczych, które dały początek polskiemu lotnictwu wojskowemu. Zdobyczne Fokkery wykorzystane zostały w wojnie polsko-bolszewickiej.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Materiały Komitetu Budowy Wielkopolskiej Eskadry Niepodległości

dodaj komentarz

komentarze

~r.k
03.11.2015, godz. 05:23
Piękna inicjatywa, tylko opis mocno naciągany. Nie istnieje rozpiska sprzętu przejętego na Ławicy w dniu 6 stycznia 1919 roku. Pierwszy dokument mówiący o ilości posiadanych na Ławicy samolotów pochodzi z 1 marca 1919 roku. Określa liczbę sprzętu na 22 samoloty w tym tylko 3 maszyny typu Fokker D.VII (bez wskazania ich numerów) reszta tego typu samolotów została zakupiona później w Niemczech, lub pochodziła z przydziału Ententy. Numery pojawiają się w innych dokumentach i stąd możemy określić ich numery wojskowe - były to egzemplarze - 8354/18, 8430/18, 8531/18 (wszystkie zostały wyprodukowane w pilskich zakładach OAW). Nie posiadamy pewności czy te samoloty zostały zdobyte na Ławicy czy w Hali Sterowcowej na Winiarach, gdzie przejęto ponad 200 maszyn (razem w obu miejscach nie zdobyto więcej niż 300 samolotów). Ponadto w dniu 9 marca 1919 roku został zniszczony w wypadku przez sierż. pil Stanisława Rozmiarka Fokker D.VII o numerze 8531/18. Warto też zachować wielkopolski styl malowania znaków przynależności państwowej - czyli tylko biało - czerwona szachownica bez kolejnych pól dookoła niej (na zdjęciu samolot Fokker D.VII nie ma takich). Życzę powodzenia w pracach. Warto też podać nr konta. Z wielką przyjemnością wesprę tą ciekawą i słuszną inicjatywę. Pozdrawiam R.K
90-E3-43-A9

Jeszcze więcej OPW w roku 2025
 
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Więcej na mieszkanie za granicą
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Polskie Pioruny dla Belgii
Mamy pierwszych pilotów F-35
Obierki z błotem
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
Jak daleko do końca wojny?
Na początek: musztra i obsługa broni
Składy wysokiego ryzyka
Apache’e nadlatują
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Piorun – polska wizytówka
Nasi czołgiści najlepsi
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
DriX – towarzysz okrętu
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Koniec wojny, którego nie znamy
Bohater odtrącony
Walka pod napięciem
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Basen dla Rosomaka
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Pierwsza misja Gripenów
Ustawa bliżej żołnierzy
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Pegaz nad Europą
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Żołnierz influencer?
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Gra o kapitulację
Wsparcie dla polskich Abramsów
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Historyczna umowa z Francją
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wspólna wola obrony
Polska dołącza do satelitarnej elity
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Sport kształtuje mentalność
Tysiące dronów dla armii
Ukwiał z Gdańska
Wiedza na trudne czasy
Na pomoc po katastrofie
Gdy sekundy decydują o życiu
Czołgi końca wojny
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Gdy zgasną światła
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Bat na wrogów i niepokornych
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Ogień z nabrzeża
Wakacje? To czas na wojsko
Podniebny Pegaz
Pracowity dyżur Typhoonów
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nowy prezes PGZ-etu
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO