moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykańskie zawody Herculesów

Załoga polskiego Herculesa z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu wygrała zawody na precyzję lądowania. W konkurencji na celność zrzutu 700-kilogramowego kontenera Polacy zajęli drugie miejsce. W rywalizacji wzięło udział siedem samolotów C-130 z Polski i Stanów Zjednoczonych.

Samolot waży około 50 ton, a porusza się z prędkością 200 kilometrów na godzinę. Tylko wtedy podczas lądowania może się zmieścić w boksie rozrysowanym na pasie startowym. – Długość boksu wynosi 500 stóp, czyli około 150 metrów. Im bliżej środka zetkną się koła podwozia z ziemią, tym lepiej – mówi kpt. Szymon Gajowniczek, pilot transportowego Herculesa. Polakom udało się to niemal idealnie. Dowodzona przez kpt. Gajowniczka załoga zdystansowała sześć innych.

Niewiele gorzej było w konkurencji na celność zrzutu. Tutaj lotnicy musieli wypuścić z ładowni kontener CDS (Conteiner Delivery System) tak, by wylądował jak najbliżej ustawionego na lotnisku stożka. Zadanie trudne, zważywszy na fakt, że samolot leci z prędkością około 240 kilometrów na godzinę, na wysokości 150 metrów. Decyzję o momencie zrzutu załoga musi podjąć w mgnieniu oka. – Sam kontener waży blisko 700 kilogramów. Na potrzeby treningu ustawia się w nim beczki wypełnione piaskiem lub wodą – opowiada kpt. Gajowniczek. Zrzut wykonywany jest metodą grawitacyjną. – Pilot odchyla dziób Herculesa o siedem stopni powyżej linii horyzontu, a kontener wyjeżdża z ładowni na specjalnych rolkach – dodaje. Potem opada na spadochronie, którego czasza ma powierzchnię 400 metrów kwadratowych. W tej konkurencji najlepsza okazała się załoga z USA. Kontener zrzucony przez zwycięzców wylądował zaledwie cztery metry od wyznaczonego punktu.

Zawody użyteczno-bojowe zostały zorganizowane na terenie należącym do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Zorganizowaliśmy je już po raz trzeci. Pomysł narodził się podczas jednego ze szkoleń, które regularnie odbywają u nas lotnicy ze Stanów Zjednoczonych. Nigdy wcześniej jednak nie uczestniczyło w nich tak wiele załóg – przyznaje kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, któremu podlega 33 Baza. W rywalizacji wzięło udział siedem Herculesów: po dwa z Powidza i 86 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Ramstein oraz trzy ze 182 Skrzydła Lotnictwa Gwardii Narodowej Stanu Illinois z Peorii. Zmaganiom pilotów przyglądali się między innymi ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce Paul Jones, dowódca 3 Skrzydła płk pil. Krzysztof Walczak i dowódca 33 Bazy płk pil. Mieczysław Gaudyn.

– Szkolimy się zarówno w lądowaniu na skróconym pasie, jak i zrzucie kontenerów, ale każdą z tych umiejętności trzeba regularnie doskonalić. A zawody to doskonała okazja – podkreśla kpt. Gajowniczek. Zrzuty zasobników CDS polscy piloci trenowali ostatnio we wrześniu na Pustyni Błędowskiej. Wówczas to ładownię jednego z samolotów opuściło aż 16 kontenerów.

Załogi amerykańskich samolotów i obsługujący je personel naziemny trenują w Polsce od kilku lat. Ich pobyt przygotowuje pododdział na stałe stacjonujący w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Na szkolenia na przemian przylatują wielozadaniowe F-16 i transportowe Herculesy. Pierwsze z nich wykonują zadania w Łasku, drugie w Powidzu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 3 SLTr

dodaj komentarz

komentarze

~Wojtekus
1446509520
Czyli po prostu przegralismy. Drugie miejsce na dwie druzyny znaczy ostatni.
50-50-39-A1
~Luke
1446217440
No to nie zle, tak poruwnac ile kto lata i ma jakie maszyny
89-B5-6E-3D

The Suwałki Gap in the Game
 
Sejm podziękował za służbę na granicy
Most III, czyli lot z V2
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Olimp gotowy na igrzyska!
Optymistyczne prognozy znad Wisły
Partyzanci z republiki
Pioruny dla sojuszników
Operacja „Wschodnia zorza”
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Jaki będzie czołg przyszłości?
Roczny dyżur spadochroniarzy
Posłowie o efektach szczytu NATO
„Armia mistrzów” – sporty walki
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Jak usprawnić działania służb na granicy
„Operacja borelioza”
Z parlamentu do wojska
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Nie wierzę panu, mister Karski!
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Na ratunek… komandos
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Londyn o „Tarczy Wschód”
International Test
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Spadochroniarze na warcie w UE
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Włoski Centauro na paryskim salonie
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Za zdrowie utracone na służbie
Medycy na poligonie
Formoza. Za kulisami
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Feniks – następca Mangusty?
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
„Armia mistrzów” – sporty wodne
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent Zełenski w Warszawie
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Sojusznik, który okazał się katem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO