moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Saperzy nie znaleźli niewybuchów pod Wałbrzychem

Nie było min ani niewybuchów z II wojny światowej na terenie pod Wałbrzychem, na którym – według eksploratorów – hitlerowcy ukryli „złoty pociąg”. Saperzy znaleźli tylko kilkanaście sztuk nabojów do pistoletu i kilkadziesiąt kilogramów metalowego złomu. Dziś rano przekazali oczyszczony obszar przy torach władzom miasta i kolei, zapewniając, że działka jest bezpieczna.

O sprawdzenie działki położonej przy 61. kilometrze trasy kolejowej z Wrocławia do Wałbrzycha poprosiły wojsko lokalne władze. MON wyraziło zgodę. Były bowiem podejrzenia, że teren domniemanego ukrycia pociągu pancernego, którym Niemcy mieli podczas wojny wywozić kosztowności, jest zaminowany.

Sprawdzanie terenu żołnierze zakończyli po pięciu dniach – wczoraj po południu. Przekazali obszar wraz z protokołem dzisiaj o godzinie 9 rano. Saperzy są już w drodze powrotnej do koszar. – Zadanie zostało wykonane dobrze i terminowo. O tym, jak dalej będą przebiegały prace eksploracyjne na tym terenie i kto będzie je prowadził, zdecydują lokalne władze – mówi płk Artur Talik, szef Oddziału Zagrożeń Niemilitarnych w Zarządzie Inżynierii Wojskowej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Sprawdzano wskazany obszar 30 arów do głębokości jednego metra. Saperzy nie znaleźli niebezpiecznych przedmiotów. Wydobyli z ziemi jedynie kilkanaście nabojów z 1945 roku do pistoletu kalibru 7,63 mm oraz kilkadziesiąt kilogramów metalowego złomu: śrub, drutów, kabli, puszek, gwoździ i innych metalowych akcesoriów. Nie wykryli zagrożenia chemicznego ani promieniotwórczego.

W trakcie penetracji gruntu specjaliści z 1 Pułku Saperów z Brzegu oraz Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych z Wrocławia natrafili także na zwoje kabli, w tym jeden pod napięciem elektrycznym. Przewody, jak się okazało, są częścią infrastruktury kolejowej. – Poradziliśmy sobie bez problemów. Praca była o tyle uciążliwa, że w twardym gruncie natrafialiśmy na wiele drobnych elementów metalowych. Wydobycie ich utrudniały korzenie drzew, gruz i żużel. Część prac wykonywaliśmy na nasypie o dużym kącie nachylenia – opisuje mjr Zbigniew Buganik, dowódca grupy zadaniowej, na co dzień szef sekcji rozpoznawczej 1 Pułku Saperów.

Wszystkie znaleziska wojsko przekazało przedstawicielom władz miasta i PKP przyjmującym teren.

Żołnierze prowadzili prace od wtorku, przez 10 godzin dziennie. Zakwaterowanie, wyżywienie i napoje zapewniały im władze Wałbrzycha.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: kpt. Ewa Nowicka-Szlufik

dodaj komentarz

komentarze


Im ciemniej, tym lepiej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pięściarska uczta w Suwałkach
OPW budują świadomość obronną
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Grecka walka z sabotażem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ułani szturmowali okopy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Kaman – domknięcie historii
Dzień wart stu lat
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Plan na WAM
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Kosmiczna wystawa
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Jesteśmy dziećmi wolności
Awanse w dniu narodowego święta
Marynarze podjęli wyzwanie
Torpeda w celu
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Abolicja dla ochotników
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Sportowcy na poligonie
Zasiać strach w szeregach wroga
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Road Runner” w Libanie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Czy to już wojna?
Ku wiecznej pamięci
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Standardy NATO w Siedlcach
Polski „Wiking” dla Danii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Arteterapia dla weteranów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Sukces Polaka w biegu z marines
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Starcie pancerniaków
Mundurowi z benefitami
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Wellington „Zosia” znad Bremy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Mity i manipulacje
Gdy ucichnie artyleria
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO