moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Saperzy nie znaleźli niewybuchów pod Wałbrzychem

Nie było min ani niewybuchów z II wojny światowej na terenie pod Wałbrzychem, na którym – według eksploratorów – hitlerowcy ukryli „złoty pociąg”. Saperzy znaleźli tylko kilkanaście sztuk nabojów do pistoletu i kilkadziesiąt kilogramów metalowego złomu. Dziś rano przekazali oczyszczony obszar przy torach władzom miasta i kolei, zapewniając, że działka jest bezpieczna.

O sprawdzenie działki położonej przy 61. kilometrze trasy kolejowej z Wrocławia do Wałbrzycha poprosiły wojsko lokalne władze. MON wyraziło zgodę. Były bowiem podejrzenia, że teren domniemanego ukrycia pociągu pancernego, którym Niemcy mieli podczas wojny wywozić kosztowności, jest zaminowany.

Sprawdzanie terenu żołnierze zakończyli po pięciu dniach – wczoraj po południu. Przekazali obszar wraz z protokołem dzisiaj o godzinie 9 rano. Saperzy są już w drodze powrotnej do koszar. – Zadanie zostało wykonane dobrze i terminowo. O tym, jak dalej będą przebiegały prace eksploracyjne na tym terenie i kto będzie je prowadził, zdecydują lokalne władze – mówi płk Artur Talik, szef Oddziału Zagrożeń Niemilitarnych w Zarządzie Inżynierii Wojskowej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Sprawdzano wskazany obszar 30 arów do głębokości jednego metra. Saperzy nie znaleźli niebezpiecznych przedmiotów. Wydobyli z ziemi jedynie kilkanaście nabojów z 1945 roku do pistoletu kalibru 7,63 mm oraz kilkadziesiąt kilogramów metalowego złomu: śrub, drutów, kabli, puszek, gwoździ i innych metalowych akcesoriów. Nie wykryli zagrożenia chemicznego ani promieniotwórczego.

W trakcie penetracji gruntu specjaliści z 1 Pułku Saperów z Brzegu oraz Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych z Wrocławia natrafili także na zwoje kabli, w tym jeden pod napięciem elektrycznym. Przewody, jak się okazało, są częścią infrastruktury kolejowej. – Poradziliśmy sobie bez problemów. Praca była o tyle uciążliwa, że w twardym gruncie natrafialiśmy na wiele drobnych elementów metalowych. Wydobycie ich utrudniały korzenie drzew, gruz i żużel. Część prac wykonywaliśmy na nasypie o dużym kącie nachylenia – opisuje mjr Zbigniew Buganik, dowódca grupy zadaniowej, na co dzień szef sekcji rozpoznawczej 1 Pułku Saperów.

Wszystkie znaleziska wojsko przekazało przedstawicielom władz miasta i PKP przyjmującym teren.

Żołnierze prowadzili prace od wtorku, przez 10 godzin dziennie. Zakwaterowanie, wyżywienie i napoje zapewniały im władze Wałbrzycha.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: kpt. Ewa Nowicka-Szlufik

dodaj komentarz

komentarze


Dodatkowe zapory
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mity i manipulacje
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Awanse w dniu narodowego święta
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Dywersja na kolei. Są dowody
Kaman – domknięcie historii
Pięściarska uczta w Suwałkach
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Dzień wart stu lat
Torpeda w celu
Plan na WAM
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kosmiczna wystawa
Merops wdrażany natychmiast
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Mundurowi z benefitami
Polski „Wiking” dla Danii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Gdy ucichnie artyleria
Kapral Bartnik mistrzem świata
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sukces Polaka w biegu z marines
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
My, jedna armia
Standardy NATO w Siedlcach
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Ogień z Leopardów na Łotwie
Dostawa Homarów-K
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowy bus do szczęścia
„Road Runner” w Libanie
Ułani szturmowali okopy
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Marynarze podjęli wyzwanie
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Czy to już wojna?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Is It Already War?
„Zamek” pozostał bezpieczny
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Im ciemniej, tym lepiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO