moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańskie F-16 wylądowały w Łasku

Sześć amerykańskich myśliwców F-16 i ponad 150 lotników wylądowało dziś rano w Łasku. Dwa dni wcześniej na tym samym lotnisku zameldowało się osiem samolotów i 150 żołnierzy zza oceanu. Amerykanie do Polski przylecieli w ramach kolejnej zmiany Aviation Detachment. Będą się szkolić z naszymi pilotami, przećwiczą także tankowanie w powietrzu.

Fot. TSgt. Caycee Cook/ 169th Fighter Wing Public Affairs

– W Polsce są już wszyscy żołnierze, którzy tworzą obecną zmianę Aviation Detachment – mówi mjr Dariusz Rojewski z 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. – Amerykanie do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego przylecieli w dwóch turach. Pierwsza grupa lądowała w Łasku cztery dni temu, druga dzisiaj rano – dodaje.

W Polce jest w sumie 14 samolotów F-16 i ponad 300 amerykańskich lotników – piloci, technicy i obsługa naziemna. Żołnierze i maszyny służą na co dzień w 169 Skrzydle Myśliwskim w Stanach Zjednoczonych i 480 Dywizjonie Myśliwskim w bazie w niemieckim Spangdahlem.

Przez najbliższe trzy tygodnie amerykańscy lotnicy będą się szkolić z pilotami naszych Jastrzębi. Poruszać się będą po polskiej przestrzeni powietrznej o różnych porach dnia. Zamierzają trenować walkę oraz tankowanie w powietrzu. Pierwsze loty „efy” zza oceanu wykonały już wczoraj. Samoloty podczas kilkunastu godzin w powietrzu zaliczyły 10 misji lotniczych. – Mamy teraz dobrą okazję do wymiany doświadczeń między pilotami. Amerykanie i Polacy będą razem nie tylko wykonywali zadania w powietrzu, lecz także planowali misje lotnicze. Spotykać się będą również na odprawach przed lotami i po nich – mówi mjr Rojewski.

Fot. US Air Force.

Amerykańscy lotnicy wezmą udział także w natowskich ćwiczeniach, które właśnie odbywają się w Polsce. – Treningi zaplanowano tak, by polscy i amerykańscy piloci wielozadaniowych F-16 wzięli udział w ćwiczeniach „Baltops”, „Saber Strike” i „Eagle Talon” – relacjonuje ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment (AvDet), stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia „Memorandum of Understanding”, zawartego w 2011 roku. Aviation Detachment tworzy kilku żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Przynajmniej raz na kwartał lub na ćwiczenia w Polsce meldują się kolejni piloci i personel techniczny z USA. Amerykanie pozostają u nas zwykle około miesiąca. Płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu, a także 31 oraz 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

Dwa miesiące temu amerykańscy lotnicy w ramach AvDet stacjonowali w Powidzu. Wówczas do polskich transportowców dołączyły cztery C-130 Hercules i cztery szturmowe A-10 Thunderbolt II.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Fot. TSgt. Caycee Cook/ 169th Fighter Wing Public Affairs, US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lato pod wodą
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Śmierć przyszła po wojnie
Szkolenie do walk w mieście
Roczny dyżur spadochroniarzy
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Oczy na Kijów
Szpital u „Troski”
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Za zdrowie utracone na służbie
Pancerny sznyt
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Ostatnia niedziela…
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Pancerniacy trenują cywilów
Biało-czerwona nad Wilnem
Jak usprawnić działania służb na granicy
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
RBN przed szczytem NATO
Spadochroniarze na warcie w UE
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Prezydent Zełenski w Warszawie
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Spędź wakacje z wojskiem!
Serwis bliżej domu
Feniks – następca Mangusty?
Strzelnice dla specjalsów
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Czujemy się tu jak w rodzinie
Olimp gotowy na igrzyska!
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Szkolenie na miarę czasów
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Wsparcie MON-u dla studentów
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Polsko-litewskie konsultacje
Mark Rutte pokieruje NATO
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Walka – tak, ale tylko polityczna

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO