moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Symulatory dla kierowców Rosomaków

Tylko jedno konsorcjum zdecydowało się na złożenie oferty wstępnej w przetargu na dostawę nowoczesnych symulatorów dla kierowców Rosomaków. Wartość kontraktu jest szacowana na kilkanaście milionów złotych. Armia chce kupić 10 symulatorów.

Obecnie wojsko szkoli kierowców kołowych transporterów opancerzonych Rosomak na prostych trenażerach, w których żołnierze mogą opanować jedynie podstawy, np. rozmieszczenie w kabinie poszczególnych przełączników. Szkolenia odbywają się także na Rosomakach NJ – wozach do nauki jazdy.

Oficerowie z jednostek wyposażonych w Rosomaki, czyli z 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej i 12 Brygady Zmechanizowanej ze Szczecina, podkreślają, że nauka jazdy na prawdziwych pojazdach jest wprawdzie najskuteczniejsza, ale też najdroższa. Każdy błąd popełniony przez żołnierza to ryzyko poważnej, a więc kosztownej awarii wozu wartego kilkanaście milionów złotych.

Dlatego MON podjął decyzję o kupnie 10 zaawansowanych symulatorów. Pozwolą one szkolić załogi Rosomaków nie tylko znacznie taniej, lecz także bezpieczniej. Szczegółowa specyfikacja zamawianego przez MON sprzętu jest niejawna, wiadomo jednak, że symulatory mają się składać – w dużym uproszczeniu – z kabiny kierowcy Rosomaka, która ma być wyposażona we wszystkie urządzenia i systemy znajdujące się w oryginalnych wozach.

Dzięki skomplikowanemu układowi serwomechanizmów i siłowników hydraulicznych platforma będzie w czasie „jazdy” poruszała się we wszystkich kierunkach, a obraz z „zewnątrz” będzie wyświetlany na ekranach ciekłokrystalicznych.

We wrześniu ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na dostawę sprzętu. Początkowo zainteresowane udziałem w nim były cztery podmioty. – Dwa z zagranicy: CAE Elektronik GmbH z Niemiec i Zen Technologies Limited z Indii, oraz dwa z Polski: ETC-PZL Aerospace Industries Sp. z o.o., a także wykonawcy ubiegający się wspólnie o zamówienie ROSOMAK Spółka Akcyjna oraz AUTOCOMP MANAGEMENT Sp. z o.o. – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Jednak z powodów formalnych do przetargu zostały dopuszczone jedynie polskie podmioty i to one miały czas do 23 lutego na złożenie ofert wstępnych. Jak wyjaśnia ppłk Ossolińska, na taki krok zdecydowało się jedynie konsorcjum firm Rosomak S.A. oraz AUTOCOMP MANAGEMENT. – Obecnie trwa analiza oferty. Jeśli zamawiający uzna, że nie podlega ona odrzuceniu, wykonawca zostanie zaproszony do negocjacji – mówi ppłk Ossolińska.

Negocjacje powinny się zakończyć podpisaniem umowy jeszcze przed wakacjami. Symulatory mają trafić do armii do końca 2017 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek/ Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Strażacy ruszają do akcji
 
Wojna w świętym mieście, część trzecia
SOR w Legionowie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Zmiany w dodatkach stażowych
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Kadisz za bohaterów
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Na straży wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekordziści z WAT
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Wojna w świętym mieście, epilog
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Sandhurst: końcowe odliczanie
Święto stołecznego garnizonu
Front przy biurku
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Zachować właściwą kolejność działań
Sprawa katyńska à la española
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Charge of Dragon
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wytropić zagrożenie
Gunner, nie runner
Kolejne FlyEye dla wojska
25 lat w NATO – serwis specjalny
NATO na północnym szlaku
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wojna na detale
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część druga
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Pod skrzydłami Kormoranów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Ramię w ramię z aliantami
W Italii, za wolność waszą i naszą
Przygotowania czas zacząć
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Szpej na miarę potrzeb
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO