moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugie życie Mi-2

Służył do szkolenia pilotów i techników, wykonywał zadania transportowo-łącznikowe. Po wycofaniu ze służby dostał drugie życie. Śmigłowiec Mi-2 o numerze 4711 z Darłowskiej Grupy Lotniczej trafił do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. 


– To był typowy śmigłowiec „od wszystkiego” – mówi kpt. Mariusz Kalinowski, inżynier z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Maszyna była wykorzystywana do szkolenia pilotów i techników, wykonywała zadania transportowo-łącznikowe. – Pod koniec ubiegłego roku skończył się jej resurs. Kolejny remont był nieopłacalny. Śmigłowiec został wycofany z eksploatacji i przekazany Agencji Mienia Wojskowego – opowiada kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

W nowych barwach

Mi-2 o numerze 4711 został wyprodukowany w 1976 roku. Służył w 3 Eskadrze Lotniczej z Poznania i w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego. Kiedy w 2009 roku trafił do Darłowa, na jego koncie było 4800 godzin spędzonych w powietrzu. – Śmigłowiec miał kamuflaż typowy dla sił powietrznych i wojsk lądowych. Po obu stronach kadłuba miał godło poznańskiej eskadry, a lakier był mocno zużyty – wspomina kpt. Kalinowski. – Nasi przełożeni uznali więc, że należy go przemalować w barwy charakterystyczne dla lotnictwa morskiego – dodaje.

Powstały wówczas dwa projekty. Wygrał ten autorstwa kpt. Kalinowskiego. Nawiązywał on do szaro-niebieskiego malowania dużych śmigłowców Mi-14PŁ. Stare symbole na kadłubie zastąpiono godłem darłowskiej eskadry. Swój pierwszy lot w nowych barwach Mi-2 odbył 21 października 2009 roku.

Po wycofaniu ze służby śmigłowiec został przekazany do Muzeum Sił Powietrznych w Darłowie. Trafił tam drogą lądową, na specjalnej platformie. – W zbiorach mamy już trzy inne śmigłowce Mi-2. Żaden z nich nie służył jednak w lotnictwie morskim – podkreśla dr Andrzej Szmania, zastępca dyrektora dęblińskiego muzeum. Zaznacza, że maszyna była w bardzo dobrym stanie.

„Morski” Mi-2 już na wystawie

 – Śmigłowiec przyjechał do nas bez silników, które włożyliśmy na miejscu. Musimy jeszcze uzupełnić kabinę o kilka wymontowanych wcześniej zegarów. Kiedy to zrobimy, dla zwiedzających udostępnimy również wnętrze maszyny – zapowiada wicedyrektor.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej ma jeszcze cztery śmigłowce Mi-2. Dwa z nich są w wyposażeniu bazy w Darłowie, dwa kolejne służą w Gdyni-Babich Dołach.

Mi-2 to dwusilnikowy, średni, wielozadaniowy śmigłowiec zaprojektowany przez biuro sowieckiego konstruktora Michaiła Mila. Od początku był produkowany w Świdniku. W ciągu 20 lat tamtejszą fabrykę opuściło 5,5 tysiąca maszyn w różnych wersjach. Były one wykorzystywane przez lotnictwo cywilne, policję, wojsko. Służyły między innymi w armiach NRD, Czechosłowacji, Jugosławii, Iraku, Algierii, Libii. Część z tych państw odsprzedawała je dalej. W ten sposób trafiły choćby do Wenezueli i Etiopii.

Śmigłowce tego typu miały okazję sprawdzić się na polu walki podczas wojny sowiecko-afgańskiej i konfliktu peruwiańsko-ekwadorskiego. W 1986 roku Mi-2 brały udział w akcji ratowniczej po katastrofie w elektrowni jądrowej w Czarnobylu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. Mariusz Kalinowski

dodaj komentarz

komentarze


Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
 
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Ewakuacja Polaków z Izraela
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Nowa dostawa Homarów-K
Strażnicy polskiego nieba
Planowano zamach na Zełenskiego
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Flyer, zdobywca przestworzy
GROM’s DNA
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Świat F-35
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Podróż w ciemność
Śmierć gorsza niż wszystkie
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Dzień, który zmienił bieg wojny
NATO przechodzi do działania
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Święto sportów walki w Warendorfie
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Wypadek Rosomaka
Kajakami po medale
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Podejrzane manewry na Bałtyku
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Inwestycja w żołnierzy
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Wyższe stawki dla niezawodowych
The Power of Infrastructure
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Specjalsi pod nowym dowództwem
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Ratownik w akcji
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Policjanci w koszarach WOT
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Pionierski dron
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Rakiety dla polskich FA-50
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Nie żyje żołnierz PKW Irak
K2. Azjatycka pantera

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO