moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugie życie Mi-2

Służył do szkolenia pilotów i techników, wykonywał zadania transportowo-łącznikowe. Po wycofaniu ze służby dostał drugie życie. Śmigłowiec Mi-2 o numerze 4711 z Darłowskiej Grupy Lotniczej trafił do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. 


– To był typowy śmigłowiec „od wszystkiego” – mówi kpt. Mariusz Kalinowski, inżynier z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Maszyna była wykorzystywana do szkolenia pilotów i techników, wykonywała zadania transportowo-łącznikowe. – Pod koniec ubiegłego roku skończył się jej resurs. Kolejny remont był nieopłacalny. Śmigłowiec został wycofany z eksploatacji i przekazany Agencji Mienia Wojskowego – opowiada kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

W nowych barwach

Mi-2 o numerze 4711 został wyprodukowany w 1976 roku. Służył w 3 Eskadrze Lotniczej z Poznania i w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego. Kiedy w 2009 roku trafił do Darłowa, na jego koncie było 4800 godzin spędzonych w powietrzu. – Śmigłowiec miał kamuflaż typowy dla sił powietrznych i wojsk lądowych. Po obu stronach kadłuba miał godło poznańskiej eskadry, a lakier był mocno zużyty – wspomina kpt. Kalinowski. – Nasi przełożeni uznali więc, że należy go przemalować w barwy charakterystyczne dla lotnictwa morskiego – dodaje.

Powstały wówczas dwa projekty. Wygrał ten autorstwa kpt. Kalinowskiego. Nawiązywał on do szaro-niebieskiego malowania dużych śmigłowców Mi-14PŁ. Stare symbole na kadłubie zastąpiono godłem darłowskiej eskadry. Swój pierwszy lot w nowych barwach Mi-2 odbył 21 października 2009 roku.

Po wycofaniu ze służby śmigłowiec został przekazany do Muzeum Sił Powietrznych w Darłowie. Trafił tam drogą lądową, na specjalnej platformie. – W zbiorach mamy już trzy inne śmigłowce Mi-2. Żaden z nich nie służył jednak w lotnictwie morskim – podkreśla dr Andrzej Szmania, zastępca dyrektora dęblińskiego muzeum. Zaznacza, że maszyna była w bardzo dobrym stanie.

„Morski” Mi-2 już na wystawie

 – Śmigłowiec przyjechał do nas bez silników, które włożyliśmy na miejscu. Musimy jeszcze uzupełnić kabinę o kilka wymontowanych wcześniej zegarów. Kiedy to zrobimy, dla zwiedzających udostępnimy również wnętrze maszyny – zapowiada wicedyrektor.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej ma jeszcze cztery śmigłowce Mi-2. Dwa z nich są w wyposażeniu bazy w Darłowie, dwa kolejne służą w Gdyni-Babich Dołach.

Mi-2 to dwusilnikowy, średni, wielozadaniowy śmigłowiec zaprojektowany przez biuro sowieckiego konstruktora Michaiła Mila. Od początku był produkowany w Świdniku. W ciągu 20 lat tamtejszą fabrykę opuściło 5,5 tysiąca maszyn w różnych wersjach. Były one wykorzystywane przez lotnictwo cywilne, policję, wojsko. Służyły między innymi w armiach NRD, Czechosłowacji, Jugosławii, Iraku, Algierii, Libii. Część z tych państw odsprzedawała je dalej. W ten sposób trafiły choćby do Wenezueli i Etiopii.

Śmigłowce tego typu miały okazję sprawdzić się na polu walki podczas wojny sowiecko-afgańskiej i konfliktu peruwiańsko-ekwadorskiego. W 1986 roku Mi-2 brały udział w akcji ratowniczej po katastrofie w elektrowni jądrowej w Czarnobylu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. Mariusz Kalinowski

dodaj komentarz

komentarze


Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
 
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Strzelnice dla specjalsów
Szpital u „Troski”
Prezydent Zełenski w Warszawie
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Jak usprawnić działania służb na granicy
Lato pod wodą
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Pancerniacy trenują cywilów
Spadochroniarze na warcie w UE
Śmierć przyszła po wojnie
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Ostatnia niedziela…
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czujemy się tu jak w rodzinie
Pancerny sznyt
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Olimp gotowy na igrzyska!
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Szkolenie na miarę czasów
Serwis bliżej domu
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Oczy na Kijów
Walka – tak, ale tylko polityczna
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Szkolenie do walk w mieście
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Wsparcie MON-u dla studentów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-litewskie konsultacje
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Mark Rutte pokieruje NATO
Spędź wakacje z wojskiem!
Za zdrowie utracone na służbie
Biało-czerwona nad Wilnem
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Roczny dyżur spadochroniarzy
RBN przed szczytem NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO