Mamy już dziesięć pododdziałów gotowych wspierać społeczności lokalne w przypadku zaistnienia zagrożeń niemilitarnych (klęsk żywiołowych, katastrof przemysłowych).
Z końcem roku 2014 w jednostkach wojsk inżynieryjnych podlegających Dowództwu Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych gotowość do działania osiągnęło sześć kolejnych wojskowych jednostek odbudowy (WJO).
Specjalistyczne pododdziały sformowano w oparciu o zaakceptowaną przez ministra obrony narodowej „Koncepcję rozwoju zdolności inżynierii wojskowej w zakresie reagowania na zagrożenia niemilitarne”. Powstały one na bazie istniejących jednostek inżynieryjnych, rozmieszczonych w garnizonach położonych w rejonach występowania największych zagrożeń (Nisko, Brzeg, Dęblin, Głogów, Kazuń, Inowrocław, Szczecin). Łącznie wszystkie WJO to ponad 1200 żołnierzy oraz ponad 914 egzemplarzy sprzętu (pojazdy, maszyny).
Utworzenie WJO pozwala zwiększyć możliwości ewakuacyjne oraz odbudowy infrastruktury drogowo-mostowej; zdolności do likwidacji skutków katastrof komunikacyjnych, budowlanych, huraganów i nawałnic; zapewnienie mobilności oraz usamodzielnienie wyspecjalizowanych pododdziałów w realizacji zadań. WJO otrzymały dodatkowe łodzie hybrydowe, zestawy narzędzi pneumatycznych, mosty składane, generatory elektryczne dużej mocy, samochody transportowe (w tym wielotonażowe) i zestawy niskopodwoziowe.
***
W I etapie (w 2013 r.) powstały cztery WJO na bazie: 2 Pułku Inżynieryjnego Inowrocław, 4 Batalionu Inżynieryjnego Głogów, 3 Batalionu Inżynieryjnego Nisko, 1 Batalionu Drogowo- Mostowego Dęblin. Obecnie bataliony podlegają pod 2 Pułk Inżynieryjny. W II etapie, w 2014 r., powstało sześć WJO w: 5 Pułku Inżynieryjnym Szczecin z 2 Batalionem Saperów Stargard Szczeciński, 1 Pułku Saperów Brzeg z 5 Batalionem Saperów Krosno Odrzańskie, 16 Batalionie Saperów/21BSP Nisko, 2 Pułku Saperów Kazuń, 3 Batalionie Drogowo-Mostowym Chełmno/2PSAP i 2 Pułku Inżynieryjnym Inowrocław.
Sformowane w 2013 r. WJO wykonały 10 zadań (budowa obiektów drogowo-mostowych, montaże i demontaże konstrukcji, mostów z PP-64). W 2014 roku saperzy ze sformowanych oraz formowanych WJO wykonali 21 zadań. Ogółem w 2014 r. zgłoszono wojsku do realizacji 37 projektów, ale w kilku przypadkach wnioskodawcy wycofali prośby z powodów finansowych, jak również braku niezbędnych dokumentacji technicznych i pozwoleń formalno-prawnych. Realizacja kilku zadań została przeniesiona na 2015 r.
W 2014 roku saperzy z WJO zbudowali 8 mostów (Skawa, Zbereż, Kryłów, Kasina Wielka, Chełmno, Wierzchoniów, Rokiciny Podhalańskie); rozebrali dwie konstrukcje mostowe (Pstrąże, Borek-Zabornia); wyremontowali cztery obiekty nawodne (Omulew, Czarny Piec, Jeżewo, Ostrów); rozebrali 3 konstrukcje nawodne (Wągrowiec, Szeroki Bór, Mrągowo). Ponadto wyremontowali skansen w Mniszewie, zbudowali prom z parku pontonowego PP-64 (Żelazny Most), wykonali prace ziemne przy boisku sportowym (Chełmno) i wyremontowali drogi w gminie Hanna.
Źródło: DGRSZ, MON
autor zdjęć: Bogusław Politowski
komentarze