moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe okręty, czyli czym zaskoczy Francja

Najbardziej znanym francuskim okrętem stał się w ostatnich latach desantowiec typu Mistral. Powodem jego popularności medialnej jest kontrowersyjny kontrakt na budowę dwóch jednostek dla Rosji. Jednak stocznie we Francji mają w swej ofercie szereg innych interesujących konstrukcji. Podczas wystawy Euronaval 2014 w Paryżu pokazały projekty koncepcyjne supernowoczesnych jednostek o futurystycznych kształtach – pisze Tadeusz Wróbel, dziennikarz Polski Zbrojnej.

Mało załogi, dużo broni

Stocznia Constructions Mecaniques de Normandies (CMN) zaprezentowała projekt fregaty Sword 90, której kadłub ma być wykonany ze stali, a nadbudówki z aluminium i stali. Okręt ma mieć 95 m długości i 15,7 m szerokości. Fregata będzie mogła rozwijać prędkość maksymalną 28 węzłów. Przy prędkości zaś 12 węzłów paliwa w zbiornikach wystarczy na pokonanie 7000 mil morskich. Jako jej uzbrojenie przewidziano armatę morską kalibru 57 lub 76 mm. Na śródokręciu mają być wyrzutnie dla ośmiu rakiet przeciwskrętowych. Przewidziano też pionowe wyrzutnie dla 16 pocisków przeciwlotniczych/przeciwrakietowych średniego zasięgu, dwie wyrzutnie z pociskami krótkiego zasięgu, dwa zdalnie sterowane stanowiska z armatami automatycznymi kalibru 20 lub 30 mm, hangar i lądowisko dla 10-tonowego śmigłowca oraz miejsce dla pojazdów bezzałogowych.


Sword 90 ma też mieć zdolności do zwalczania okrętów podwodnych, gdyż będzie dysponował sonarami kadłubowym i ciągnionym oraz dwoma potrójnymi wyrzutniami torped. Wysoki poziom automatyzacji pozwoli ograniczyć liczebność załogi do 65 osób. Dodatkowo będzie można zaokrętować 20 żołnierzy wojsk specjalnych, którzy będą mogli wykorzystać w działaniach śmigłowiec i dwie 11-metrowe łodzie hybrydowe.

Pokona 6 tys. mil bez tankowania

Firma STX France pokazała na paryskiej wystawie koncepcję korwety DEFENDSEAS. Jednostka ma mieć 2500 ton wyporności, 91 m długości i 15 m szerokości. Prędkość maksymalna okrętu wynosić ma 25 węzłów, a przy 12 węzłach zasięg wyniesie 6000 mil morskich.


Film: STX France

Korweta STX France ma też mieć panoramiczny mostek. Niezwykłym rozwiązaniem, stosowanym raczej na lotniskowcach i szturmowych helikopterowcach, jest ulokowanie hangaru śmigłowca pod lądowiskiem. Tym samym jest tam przestrzeń transportowa o powierzchni 500 m. kw., gdzie można ulokować duże łodzie hybrydowe, 20-stopowe kontenery, a nawet lekkie pojazdy. Łodzie można spuszczać na wodę i podnosić poprzez rampę rufową i dwa oczne drzwi. Przy podnoszeniu ich, jak też przy załadunku i wyładunku kontenerów przydatnym będzie pokładowy żuraw. Jako uzbrojenie DEFENDSEAS przewidziano armatę 76-milmetrową, cztery pociski przeciwskrętowe, 16 pocisków przeciwlotniczych oraz dwa zdalnie sterowane karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm.

Koszty utrzymania mniejsze o 40 proc.

Potentat na francuskim rynku stoczniowym Direction des Constructions Navales Services (DCNS) przywiózł na Euronaval projekt koncepcyjny XWIND 4000. Okręt na bazie trimarana ma być wykonany w technologii stealth. Ma maszt z wkomponowanymi sensorami, a lufa armaty dziobowej chowana jest do wieżyczki przed i po strzelaniu. Podobne rozwiązanie zastosowano już na amerykańskich niszczycielach typu Zumwalt. Dla XWIND 4000 przewidziano napęd hybrydowy składający się z silnika diesela, silnika elektrycznego-generatora i przekładni, który będzie w jednym „pudełku”. To rozwiązanie ma dać 10 proc. oszczędności, gdy chodzi o zużycie paliwa i aż o 40 proc. obniżyć koszty utrzymania. Jednostka będzie przygotowana do obsługi różnorodnych systemów bezzałogowych. Lądowisko ma być przygotowane do jednoczesnego operowania z niego drona i śmigłowca. Okręt wyposażony zostanie w nowej generacji mostek bojowy zapewniający pole obserwacji w promieniu 360 stopni. Systemy okrętowe będą obsługiwane m.in. przy pomocy ekranów dotykowych i komend głosowych. Rozmieszczenie sensorów umożliwi używanie wszystkich jednoczenie bez ryzyka, że będą się wzajemnie zakłócały. DCNS określa swój projekt jako „okręt całkowicie cyfrowy”.


Poza XWIND 4000 DCNS pokazała też m.in. koncepcję nowego okrętu podwodnego SMX Ocean, który byłby największą obecnie na świecie jednostką o napędzie konwencjonalnym – o długości 100 m i wyporności 4750 ton. Okręt mógłby zejść na głębokość 350 m i rozwinąć w zanurzeniu prędkość 20 węzłów. Czas pobytu pod wodą zwiększyły napęd niezależny od powietrza, AIP. Zasięg SMX Ocean wynosiłby 18 tys. mil morskich Poza wyrzutniami torpedowymi ma mieć też pionowe wyrzutnie, w których mogą być umieszczone m.in. rakiety skrzydlate lub przeciwlotnicze. W sumie przewidziano miejsce dla 34 sztuk uzbrojenia (torped, pocisków rakietowych). SMX Ocean można uznać za konwencjonalną odmianę nowobudowanych dla francuskiej marynarki wojennej uderzeniowych atomowych okrętów podwodnych typu Barrakuda.

Tadeusz Wróbel
dziennikarz miesięcznika „Polska Zbrojna”

autor zdjęć: CMN Group, DCNS

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1418911920
Dal mnie jak państwo nie ma własnego internetu i gps'a to się nie liczy. Mocarstwo te dwie rzeczy musi mieć .Kto korzysta z kupionych MQ-1 się nie liczy. Można się ubrać w struj króla i jego udawać ale czy to coś zmieni.
4B-26-E9-39

Potężny atak rakietowy na Ukrainę
 
Front przy biurku
NATO on Northern Track
Mundury w linii... produkcyjnej
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
V Korpus z nowym dowódcą
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Optyka dla żołnierzy
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Szpej na miarę potrzeb
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Kolejne FlyEle dla wojska
Strażacy ruszają do akcji
Charge of Dragon
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Szarża „Dragona”
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Odstraszanie i obrona
Barwy walki
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Na straży wschodniej flanki NATO
Przygotowania czas zacząć
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Zachować właściwą kolejność działań
Wojna w świętym mieście, epilog
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część druga
Zbrodnia made in ZSRS
Sprawa katyńska à la española
Rakiety dla Jastrzębi
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
25 lat w NATO – serwis specjalny
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Prawda o zbrodni katyńskiej
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ocalały z transportu do Katynia
Głos z katyńskich mogił
NATO na północnym szlaku
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Ramię w ramię z aliantami
Zmiany w dodatkach stażowych
Święto stołecznego garnizonu
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO