moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko kupiło symulator C-295M

Polska będzie miała drugi na świecie symulator lotów hiszpańskimi samolotami transportowymi. Dostarczy go koncern Airbus, z którym MON podpisało umowę. Urządzenie trafi do bazy w Krakowie-Balicach, gdzie stacjonują wszystkie C-295M. Do tej pory piloci musieli wyjeżdżać na wirtualne treningi do Sewilli.

– Symulator, który zostanie zainstalowany w Balicach, będzie odpowiadał użytkowanej przez wojsko najnowszej wersji samolotu C-295M – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia Sił Zbrojnych.

Umowę na zakup symulatora MON podpisało kilka dni temu z przedstawicielami Airbus Defence and Space. Zakłada ona, że urządzenie trafi do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie-Balicach do końca 2017 roku. A wirtualny trening lotnicy rozpoczną za trzy lata.

Symulator transportowca C-295 M Airbus (dawniej CASA) składa się z kilku części. Podstawą jest kabina, która będzie wiernie odwzorowaną repliką kokpitu samolotu C-295M. Poza tym obejmuje system imitacji ruchu i przeciążeń, systemy informatyczne i wizualizacji oraz stanowisko instruktora.

Za dostawę symulatora, dokumentację techniczną, wyposażenie pomocnicze, pakiet logistyczny i szkolenie personelu armia zapłaciła prawie 29 mln euro netto.

Lepiej na swoim

Polska jest największym na świecie użytkownikiem hiszpańskich transportowców. Zgodnie z polskimi przepisami piloci C-295M muszą przynajmniej raz w roku przejść trening symulatorowy. Od października 2010 roku wirtualnie latają w hiszpańskiej Sewilli, gdzie znajduje się jedyny na świecie symulator lotu tego samolotu.

– Taki trening jest niezbędny dla pilotów. W 2013 roku wszystkie nasze załogi C-295M przeszły dwa szkolenia symulatorowe, a w 2014 jedno, bo korzysta z niego wiele załóg. Dlatego bardzo się cieszymy, że niedługo będziemy mieć własny, nowoczesny symulator – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Podpułkownik Małgorzata Ossolińska dodaje, że niektóre elementy symulatora kupionego przez polską armię, zwłaszcza system informatyczny, będą nowocześniejsze niż w urządzeniu, na którym szkolą się żołnierze w Sewilli.

Trudne scenariusze – wirtualnie

Lotnicy podkreślają, że symulator pozwala przećwiczyć różnorodne scenariusze powietrznych misji – od kołowania i startu aż po lądowanie. Instruktorzy mogą tak zaprogramować lot, by załoga – jednorazowo trening przechodzi dwóch pilotów i technik pokładowy – mogła zmierzyć się np. z pogarszającą się nagle pogodą, mgłą, burzami itp. Symulator pozwoli także przećwiczyć jedną z najtrudniejszych sytuacji, czyli awarię i wyłączenie jednego z silników.

W ramach umowy na zakup symulatora producent zobowiązał się do dwuetapowego szkolenia pilotów i techników. Początkowo, zanim symulator znajdzie się w Balicach, lotnicy będą się szkolić w Kanadzie, a po dostawie i montażu urządzenia w Polsce będą uczestniczyć w treningach na miejscu. Przeszkolonych zostanie czterech pilotów-operatorów. Przynajmniej dwóch do poziomu instruktora symulatora z uprawnieniami do prowadzenia szkoleń. – Dodatkowo szkolić się będzie pięciu mechaników-serwisantów, w tym co najmniej trzech do poziomu instruktora obsługi technicznej z kwalifikacjami do prowadzenia szkoleń – zapowiada rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia.

Ze szkolenia symulatorowego będzie mogło korzystać w Polsce średnio 40 załóg rocznie.

Od 10 lat w Polsce

C-295M to transportowiec z tylną rampą ładunkową. Z masą startową 21 t może przewozić ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. Samoloty są kompletowane w fabryce w Sewilli z komponentów produkowanych m.in. w filii Airbus Military – EADS PZL Warszaw-Okęcie. Są wyposażone w nowoczesne systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie flar do samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi na podczerwień. Osiągają maksymalny pułap około 9000 metrów.

Na pokładzie transportowców w Polsce i na świecie przewożono uzbrojenie, różnego rodzaju wyposażenie wojskowe, żywność i inne potrzebne żołnierzom rzeczy. Z pokładu C-295M jest wykonywanych rocznie kilka tysięcy skoków spadochronowych przez żołnierzy wojsk lądowych i specjalnych. Desantowane są także ciężkie zasobniki towarowe. Samoloty wykonują loty o statusie Head z najważniejszymi osobami w państwie. Bywa, że ewakuują ludzi z rejonów niebezpiecznych lub służą do przeprowadzania deportacji. Poza tym dostarczają pomoc humanitarną do państw dotkniętych klęskami żywiołowymi oraz przewożą organy do przeszczepu.

Polskie siły powietrzne są największym na świecie użytkownikiem C-295M. Mamy obecnie 16 samolotów (jeden został utracony w 2008 roku w wyniku katastrofy lotniczej pod Mirosławcem). C-295M latają także m.in. w Brazylii, Portugalii, Indonezji, Meksyku i Hiszpanii.

MKS

autor zdjęć: Zespół Lotniczy CASA Michał Zychowicz

dodaj komentarz

komentarze

~wichura
1426668000
Autor nawet nie zajaknol sie, ze producentem symulatora (tak zreszta jak tych w Sewilli) jest czolowy producent symulatorow na swiecie forma CAE. Ktora w zasadzie produkuje takie "mercedesy" wsrod symulatorow I ma 38% udzialow w swiatowym rynku. Prosilbym o troszeczke profesjonalizmu.
7E-2C-D4-4D
~Termii
1415651220
Ciekawe, czy są odporne na strzały, stingery i inne Igły? Bo przykład Ukrainy pokazał, że szanse na zaopatrzenie odciętych jednostek za liniami wroga, to są bliskie zeru.
28-EA-54-F3

Nie żyje żołnierz PKW Irak
 
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Apache’e z szachownicą
Ogniem i tarczą
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Czterej pancerni przeciw wyklętym
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Nasi czołgiści najlepsi
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Droga do zespołu bojowego GROM
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
PGZ na nowo
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Wyzwanie, które integruje
Wyższe stawki dla niezawodowych
Letni wypoczynek z MON-em
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Śmierć gorsza niż wszystkie
Umarł król, niech żyje król!
Apache. Zabójczy dla czołgów
Nowe cele obronne NATO
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Trzy okręty, jeden zespół
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Lekcje na poligonie
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Gen. Sosabowski upamiętniony
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Od chaosu do wiktorii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
DNA GROM-u
Misja PKW „Olimp” doceniona
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Ewakuacja Polaków z Izraela
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Dzień, który zmienił bieg wojny
Podejrzane manewry na Bałtyku
Zmagania sześcioosobowych armii
„Baltops” także na lądzie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Nowy rozdział w historii Mesko
Podróż w ciemność
Film o Feniksie i terytorialsach
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
100 lat historii Szkoły Orląt
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO