moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Abramsy i Bradleye na poligonie w Polsce

Do kraju dotarł już pierwszy transport z uzbrojeniem 1 Dywizji Kawalerii Pancernej z Teksasu. Amerykańscy pancerniacy zwożą swój sprzęt na ćwiczenia w Polsce. W okolice drawskiego poligonu przyjechało koleją 10 czołgów Abrams, osiem gąsienicowych transporterów opancerzonych Bradley oraz cztery gąsienicowe wozy zabezpieczenia technicznego. 

Około 200 czołgistów 1 Dywizji Kawalerii Pancernej w Teksasie będzie ćwiczyć w Polsce przez trzy miesiące. To kolejny etap rozpoczętej wiosną operacji „Atlantic Resolve”, która ma wzmocnić europejskich sojuszników wobec rosyjskiej agresji na Ukrainie. Żołnierze z 1 Brygadowej Grupy Bojowej z Fort Hood przylecieli do naszego kraju kilka dni temu. Na stację kolejową w Jankowie Pomorskim dotarł już także pierwszy transport amerykańskiego sprzętu.

Film: Bogusław Politowski/ portal polska-zbrojna.pl

Podróż zza oceanu

– Platformy zostały podstawione do rampy rozładunkowo-załadunkowej, a resztą zajęło się amerykańskie wojsko – mówi ustawiacz Waldemar Kleśta ze stacji kolejowej w Szczecinku. Sprzęt trafił do Polski z niemieckiego portu Bremerhaven, gdzie przypłynął z USA transportem morskim. Przed podróżą koleją każdy wóz i czołg musiał zostać zabezpieczony. W Bradeleyach na czas przejazdu usunięto lufy. W czołgach wieżyczki zostały odwrócone do tyłu „na pozycję transportową”, a lufy stalowymi linkami przymocowano do pancerza.

Z platform kolejowych wozy sprowadzała kilkudziesięcioosobowa ekipa. Tuż po zjechaniu z wagonu każdy czołg i transporter został zatankowany z samochodowej cysterny i ustawiony w kolumnę. – Nie musieliśmy włączać się w akcję, kawalerzyści z 1 Dywizji ze wszystkim poradzili sobie doskonale – mówi Sławomir Szymczyk z Wojskowej Komendy Transportu.

Ćwiczenia z polskimi żołnierzami

Na poligonie w Drawsku Pomorskim Amerykanie będą ćwiczyć według swojego programu, ale też wspólnie z żołnierzami 7 Brygady Obrony Wybrzeża. – Nie wykluczamy, że amerykańscy pancerniacy wezmą udział w szkoleniu z innymi naszymi jednostkami. Zamierzamy wykorzystać obecność sojuszników do doskonalenia współdziałania bojowego głównie jednostek ciężkich – podkreśla gen. broni pil. Lech Majewski, dowódca generalny Rodzajów Sił Zbrojnych.

Amerykańscy czołgiści pozostaną w Polsce do końca roku, zastępując stacjonujących w naszym kraju spadochroniarzy ze 173 Brygady Powietrznodesantowej Stanów Zjednoczonych. Z kolei po trzech miesiącach pancerniaków zmienią żołnierze 2 Pułku Kawalerii (2nd Cavalry Regiment) dysponującymi  kołowymi transporterami Stryker.

Poza Polską czołgiści z USA rozpoczynają jednocześnie ćwiczenia w Estonii, na Łotwie i Litwie. Wyjedzie tam kolejnych 400 żołnierzy 1 Dywizji. Ich transporty ze sprzętem wyruszą do krajów bałtyckich z Drawska Pomorskiego.

Abrams trafia z 3 kilometrów

Przygotowana do boju czołg Abrams waży prawie 60 ton. Jest zdolny do ostrzału wrogich jednostek z odległości ponad 3 km. Głównym uzbrojeniem wozów w wariancie M1A1 i M1A2 jest gładkolufowe działo 120 mm. Najnowsza amunicja podkalibrowa do tych dział pozwala skutecznie zwalczać np. rosyjskie czołgi z odległości ponad 2 kilometrów.

Turbowałowe silniki Abramsów mogą być napędzane olejem, paliwem lotniczym, niskooktanową benzyną, a nawet wysokoprocentowym alkoholem. Czołgi Abrams odegrały bardzo ważną rolę m.in. w operacji „Pustynna Burza”. Armia Stanów Zjednoczonych podkreśla, że żaden Abrams jeszcze nigdy nie został zniszczony w wyniku trafienia przez wrogi czołg.

Bradley, bojowy wóz piechoty

Transportery Bradley wojsko amerykańskie otrzymało w 1980 roku. Pierwszy batalion wyposażony w ten sprzęt uzyskał gotowość do działania w 1983 roku. W pięć lat po wprowadzeniu na wyposażenie transportery zostały poddane modyfikacji. Nowsze wersje otrzymały nowocześniejsze uzbrojenie, dodatkowe opancerzenie oraz zmodernizowano w nich elektronikę.

Bradley jest bojowym wozem piechoty, który doskonale sprawdził się w walce, m.in. podczas pierwszej wojny w Zatoce Perskiej. Bradleya obsługuje trzyosobowa załoga.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~Verto
1412109420
Mogą tak przywozić po 20 szt. "rotacyjnie", a w kurs powrotny mogą wracać "dmuchane balony" i tak z 10-15 razy...
FE-8F-9F-E7
~73pawel
1412085060
Czy wiadomo kiedy kolejny transport ?
90-66-1B-13

Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MID w nowej odsłonie
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Operacja NATO u brzegów Estonii
Wyrównać szanse
Koniec dzieciństwa
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
DragonFly czeka na wojsko
Abolicja dla ochotników
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„JUR” dla terytorialsów
„Road Runner” w Libanie
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Mity i manipulacje
Standardy NATO w Siedlcach
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Priorytetowe zaangażowanie
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Bóbr na drodze Hannibala
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Niezłomni w obronie
Polski „Wiking” dla Danii
W wojsku orientują się najlepiej
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Kircholm 1605
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szli po odznakę norweskiej armii
Brytyjczycy na wschodniej straży
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Wellington „Zosia” znad Bremy
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Sztuka i służba w jednym kadrze
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Nowe zasady dla kobiet w armii
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO