moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Pegaz” dla lotników

Choć nie jest mistrzem szybkości, bo osiąga maksymalnie trzydzieści kilometrów na godzinę, to można nim holować śmigłowce i samoloty ważące nawet 25 ton. „Pegaz” to holownik lotniskowy zbudowany przez inżynierów z Wojskowego Centralnego Biura Konstrukcyjno-Technologicznego w Warszawie. Na targach zbrojeniowych w Kielcach zdobył nagrodę Defender.

Każde cywilne lotnisko posiada różnego rodzaju holowniki. Mniejsze wykorzystywane są do transportu przyczepek z bagażem, większe – holowania urządzeń technicznych, takich jak agregaty i osuszacze oraz do przestawiania samolotów i śmigłowców. 

Jednak tego rodzaju sprzętu nie ma na lotniskach polskiej armii. – Wojsko, by holować urządzenia do obsługi naziemnej samolotów i śmigłowców, używa traktorów i ciężarówek, czyli pojazdów nieprzystosowanych konstrukcyjnie do tego typu zadań – mówi Jan Dolaniecki z Wojskowego Centralnego Biura Konstrukcyjno-Technologicznego z Warszawy.

Jest szansa, że to się zmieni. Specjaliści z biura konstrukcyjnego opracowali na potrzeby sił powietrznych holownik lotniskowy „Pegaz”. Pojazd przeznaczony jest do holowania i pchania urządzeń technicznych o maksymalnej masie 5 ton oraz samolotów i śmigłowców ważących nawet 25 ton.

– „Pegaz” wyposażony jest w hybrydowy napęd. Silnik spalinowy o mocy prawie pięćdziesięciu koni mechanicznych napędza pompę hydrauliczną, która wytwarza niezbędne ciśnienie dla dwóch silników hydraulicznych zainstalowanych w tylnych kołach – wyjaśnia Jan Dolaniecki. Dodaje, że dzięki hydraulicznemu napędowi tylnej osi pojazd może, nawet przy niewielkiej prędkości, holować i pchać samoloty bez niebezpiecznych szarpnięć.

„Pegazem” można sterować zarówno z kabiny, obserwując na monitorze, co dzieje się za pojazdem, jak i za pomocą pulpitu operatorskiego umieszczonego z tyłu pojazdu. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca może sam, bez pomocy drugiej osoby, podczepić samolot lub śmigłowiec do holowania. Jak zapewniają konstruktorzy „Pegaza”, pojazd można będzie transportować samolotami, np. CASA C-295. Wystarczy złożyć brezentową kabinę, by „Pegaz” zmieścił się w maszynie.

Innowacyjność holownika lotniskowego „Pegaz” doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego 2014, przyznając jego twórcom nagrodę Defender.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Pokoleniowy rajd weteranów
 
Lekarze z poligonu
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
WAT nauczy budowy schronów
Rumuńska armia pokryje straty omyłkowego ostrzału
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Terytorialsi na ratunek
Czworonożny żandarm w Paryżu
Dopaść bolszewików
Loty nad sercem Afryki
Zarost i tatuaże dozwolone
Do abordażu!
Sejm podziękował za służbę na granicy
Mamy pierwsze złoto! Ola dotrzymała słowa!
Odkrycie (z) Wilka
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Olimp w Paryżu
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Olympus in Paris
Zwiadowcy z WOT-u na podium
Diabelski układ
Myśliwce nad Polską
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wypadek na granicy
Kolejny trałowiec zyska nowe silniki
Uwaga, do zdobycia jest kask weterana
Cyberszkolenie dla Legii Akademickiej
F-35 bez tajemnic
„Unity Run” na 25-lecie Polski w Sojuszu Północnoatlantyckim
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Festyn z komandosami
Dobry kierunek dla sił powietrznych
Końcowe odliczanie do kieleckich targów
Rządowa propozycja budżetu na 2025 rok
Akcja poszukiwawcza na Lubelszczyźnie
Delfin z Bałtyku
Cywilu, aplikuj na kurs i zostań podoficerem
Londyn o „Tarczy Wschód”
Jak usprawnić działania służb na granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska firma będzie produkować pociski do Krabów i dział K9
Posłowie o efektach szczytu NATO
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Jest zgoda na loty Bielików
Olimp gotowy na igrzyska!
„Na stos rzuciliśmy swój życia los”
Polskie Pioruny nad Norwegią
The Suwałki Gap in the Game
Lotnicze święto pod znakiem F-35
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Odyseja 20 Pułku Piechoty
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Lato pełne wyzwań
Awanse za olimpijskie medale
Na siódmym torze po siódmy medal
Działania wojska w warunkach pokoju
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szef MON-u z wizytą w Waszyngtonie
Najlepsi sportowcy wśród terytorialsów to …
Pierwszy „polski” F-35

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO