moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Iskra na Święto Wojska Polskiego

Wyczyszczą ją, odmalują i postawią na odnowionym, podświetlanym cokole – zamojska Iskra TS 11 zostanie wyremontowana na święto Wojska Polskiego. Samolot trafił do Zamościa w latach 70. jako pomoc szkoleniowa dla żołnierzy ze szkoły lotniczej. Ostatnie 20 lat spędził na cokole przed wejściem do dawnych koszar. 


Dziś w Zamościu nie ma już wojskowej szkoły dla lotników, jednak Iskra została i stała się dla mieszkańców symbolem wojskowej przeszłości miasta. O tym, że pomnik wymaga odnowienia mówiło się w Zamościu od kilku lat. – Stan Iskry pogarszał się z każdym rokiem – przyznaje Jacek Bełz, inspektor ds. promocji w Urzędzie Miasta Zamość, które od 2012 roku jest właścicielem pomnika. – Zależało nam na odnowieniu Iskry, bo jest ona częścią historii miasta, ważnym symbolem i pamiątką lotniczych tradycji – tłumaczy Jacek Bełz.

Umowę na wykonanie prac renowacyjnych podpisano w czerwcu z firmą, która wygrała przetarg. – Wykonaliśmy zabezpieczenia antykorozyjne, wyczyściliśmy samolot i metodą natryskową pomalowaliśmy go specjalną farbą epoksydową – wylicza Krzysztof Majdak z Przedsiębiorstwa Ogólnobudowlanego  MHZ  w Zamościu. Firma naprawia jeszcze ogrodzenie i przeprowadza generalny remont cokołu. 

Chociaż prace nadal trwają, odnowiona Iskra już wzbudza uznanie. – Samolot wygląda dużo lepiej. Tym bardziej, że zamiast 2,5-metrowego muru, który otaczał pomnik, powstaje niski murek. Będą na nim zamontowane trzy reflektory oświetlające samolot od dołu – mówi Jacek Bełz.

Iskra to nasz symbol

Mieszkańcy chwalą pomysł wyremontowania Iskry. – Byłem elewem Technicznej Szkoły Wojsk Lotniczych i jako mechanik pracowałem przy Iskrach. To dobry pomysł, by nawet w sytuacji, gdy wojska z garnizonu ubywa, coś po nim pozostawało – mówi Bolesław Kornaś emerytowany żołnierz.


Podobnie uważa mjr pil. Tomasz Czerwiński, dowódca zespołu akrobacyjnego „Biało-Czerwone Iskry”. – To symbol lotnictwa, do którego wielu z nas ma ogromny sentyment. Dobrze, że latająca niegdyś z biało-czerwoną szachownicą maszyna nie będzie niszczała i że pamięć o tych samolotach – choćby w ten sposób – wciąż będzie trwała – podkreśla pilot odrzutowej Iskry.


Remont kosztował około 90 tysięcy. Jedną trzecią tej sumy wyłożył Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Pozostała kwota pochodzi z budżetu miasta. Iskra ma być gotowa na Święto Wojska Polskiego obchodzone 15 sierpnia.


Szkolno-bojowy szlak Iskry

Szkolno-bojowy TS 11 o numerze bocznym 1023 został wyprodukowany w 1973 roku. Początkowo służył jako pomoc naukowa w Centrum Szkolenia Lotniczego w Modlinie, jednak dwa lata później trafił do Technicznej Szkoły Wojsk Lotniczych w Zamościu. Gdy w 1995 roku zlikwidowano szkołę, Iskrę postawiono na cokole znajdującym się obok bramy koszarowej. Z samolotu usunięto jedynie wyposażenie kabiny. Żołnierze zamówili też tablicę pamiątkową z napisem „Współtwórcom historii i osiągnięć Technicznej Szkoły Wojsk Lotniczych w latach 1944–1995″.

Dwumiejscowe odrzutowe samoloty szkolno-treningowe TS-11 Iskra służą w polskim wojsku od ponad 50 lat. Maszynę zaprojektował w 1958 roku zespół inż. Tadeusza Sołtyka z Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Prototyp samolotu był gotowy w 1960 roku, a pierwszy seryjny egzemplarz – TS-11 „Iskra bis A" – trzy lata później. Dostawy Iskier do wojska rozpoczęły się w 1964 roku. Przez następne 23 lata w zakładach lotniczych w Mielcu wyprodukowano 423 maszyny w różnych wersjach.

Dziś z polską szachownica latają 32 Iskry, wszystkie w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Egzemplarze wycofane ze służby zostają eksponatami w szkołach i muzeach.

PG

autor zdjęć: TSWL Techniczna Szkoła Wojsk Lotniczych

dodaj komentarz

komentarze


Ogień z Leopardów na Łotwie
Brytyjczycy na wschodniej straży
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polska, Litwa – wspólna sprawa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Standardy NATO w Siedlcach
Marynarze podjęli wyzwanie
Polski „Wiking” dla Danii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Is It Already War?
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
„Road Runner” w Libanie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Sukces Polaka w biegu z marines
Torpeda w celu
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Kapral Bartnik mistrzem świata
Awanse w dniu narodowego święta
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Dzień wart stu lat
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Im ciemniej, tym lepiej
My, jedna armia
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Kaman – domknięcie historii
Lojalny skrzydłowy bez pilota
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Mundurowi z benefitami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Czy to już wojna?
Ułani szturmowali okopy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Dostawa Homarów-K
Wojskowy bus do szczęścia
Dywersja na kolei. Są dowody
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Plan na WAM
Kosmiczna wystawa
Dodatkowe zapory
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Merops wdrażany natychmiast
„Zamek” pozostał bezpieczny
Pięściarska uczta w Suwałkach
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Gdy ucichnie artyleria
Mity i manipulacje
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Polskie Homary za kołem podbiegunowym

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO