moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Iskra na Święto Wojska Polskiego

Wyczyszczą ją, odmalują i postawią na odnowionym, podświetlanym cokole – zamojska Iskra TS 11 zostanie wyremontowana na święto Wojska Polskiego. Samolot trafił do Zamościa w latach 70. jako pomoc szkoleniowa dla żołnierzy ze szkoły lotniczej. Ostatnie 20 lat spędził na cokole przed wejściem do dawnych koszar. 


Dziś w Zamościu nie ma już wojskowej szkoły dla lotników, jednak Iskra została i stała się dla mieszkańców symbolem wojskowej przeszłości miasta. O tym, że pomnik wymaga odnowienia mówiło się w Zamościu od kilku lat. – Stan Iskry pogarszał się z każdym rokiem – przyznaje Jacek Bełz, inspektor ds. promocji w Urzędzie Miasta Zamość, które od 2012 roku jest właścicielem pomnika. – Zależało nam na odnowieniu Iskry, bo jest ona częścią historii miasta, ważnym symbolem i pamiątką lotniczych tradycji – tłumaczy Jacek Bełz.

Umowę na wykonanie prac renowacyjnych podpisano w czerwcu z firmą, która wygrała przetarg. – Wykonaliśmy zabezpieczenia antykorozyjne, wyczyściliśmy samolot i metodą natryskową pomalowaliśmy go specjalną farbą epoksydową – wylicza Krzysztof Majdak z Przedsiębiorstwa Ogólnobudowlanego  MHZ  w Zamościu. Firma naprawia jeszcze ogrodzenie i przeprowadza generalny remont cokołu. 

Chociaż prace nadal trwają, odnowiona Iskra już wzbudza uznanie. – Samolot wygląda dużo lepiej. Tym bardziej, że zamiast 2,5-metrowego muru, który otaczał pomnik, powstaje niski murek. Będą na nim zamontowane trzy reflektory oświetlające samolot od dołu – mówi Jacek Bełz.

Iskra to nasz symbol

Mieszkańcy chwalą pomysł wyremontowania Iskry. – Byłem elewem Technicznej Szkoły Wojsk Lotniczych i jako mechanik pracowałem przy Iskrach. To dobry pomysł, by nawet w sytuacji, gdy wojska z garnizonu ubywa, coś po nim pozostawało – mówi Bolesław Kornaś emerytowany żołnierz.


Podobnie uważa mjr pil. Tomasz Czerwiński, dowódca zespołu akrobacyjnego „Biało-Czerwone Iskry”. – To symbol lotnictwa, do którego wielu z nas ma ogromny sentyment. Dobrze, że latająca niegdyś z biało-czerwoną szachownicą maszyna nie będzie niszczała i że pamięć o tych samolotach – choćby w ten sposób – wciąż będzie trwała – podkreśla pilot odrzutowej Iskry.


Remont kosztował około 90 tysięcy. Jedną trzecią tej sumy wyłożył Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Pozostała kwota pochodzi z budżetu miasta. Iskra ma być gotowa na Święto Wojska Polskiego obchodzone 15 sierpnia.


Szkolno-bojowy szlak Iskry

Szkolno-bojowy TS 11 o numerze bocznym 1023 został wyprodukowany w 1973 roku. Początkowo służył jako pomoc naukowa w Centrum Szkolenia Lotniczego w Modlinie, jednak dwa lata później trafił do Technicznej Szkoły Wojsk Lotniczych w Zamościu. Gdy w 1995 roku zlikwidowano szkołę, Iskrę postawiono na cokole znajdującym się obok bramy koszarowej. Z samolotu usunięto jedynie wyposażenie kabiny. Żołnierze zamówili też tablicę pamiątkową z napisem „Współtwórcom historii i osiągnięć Technicznej Szkoły Wojsk Lotniczych w latach 1944–1995″.

Dwumiejscowe odrzutowe samoloty szkolno-treningowe TS-11 Iskra służą w polskim wojsku od ponad 50 lat. Maszynę zaprojektował w 1958 roku zespół inż. Tadeusza Sołtyka z Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Prototyp samolotu był gotowy w 1960 roku, a pierwszy seryjny egzemplarz – TS-11 „Iskra bis A" – trzy lata później. Dostawy Iskier do wojska rozpoczęły się w 1964 roku. Przez następne 23 lata w zakładach lotniczych w Mielcu wyprodukowano 423 maszyny w różnych wersjach.

Dziś z polską szachownica latają 32 Iskry, wszystkie w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Egzemplarze wycofane ze służby zostają eksponatami w szkołach i muzeach.

PG

autor zdjęć: TSWL Techniczna Szkoła Wojsk Lotniczych

dodaj komentarz

komentarze


Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Trenują przed „Zapadem ‘25”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Hekatomba na Woli
NATO – jesteśmy z Polską
Zwycięska batalia o stolicę
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Black Hawki nad Warszawą
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Wielkie zbrojenia za Odrą
Brytyjczycy żegnają Malbork
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Dwie agresje, dwie okupacje
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Rekompensaty na nowych zasadach
Kurs dla najlepszych w SERE
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Road Runner” w Libanie
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Święto Wojsk Lądowych
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Husarz z polskim instruktorem
Cios w plecy
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Orlik na Alfę
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Pożegnanie z Columbią
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Debiut polskich Patriotów
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
17 września 1939. Nigdy więcej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Czołgiści w ogniu
Największy transport Abramsów w tym roku
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
W poszukiwaniu majora Serafina
Z najlepszymi na planszy
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Krok ku niezależności
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO