moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Odchudzanie wagi ciężkiej

Po zakończeniu misji w Afganistanie armie państw NATO nie potrzebują już wielkich, przerośniętych i bardziej przypominających czołgi a nie samochody minoodpornych kolosów. Teraz bardziej liczą się małe, ale dobrze opancerzone i uzbrojone, dwuosiowe pojazdy. Na Eurosatory 2014 widać ten trend bardzo wyraźnie – pisze z paryskich targów Krzysztof Wilewski, dziennikarz portalu polska-zbrojna.pl.

Gdy trzy lata temu miałem okazję odwiedzić drugą co do wielkości wystawę wojskowego sprzętu i uzbrojenia na świecie, czyli londyńskie DSEI – Defence Systems and Equipment International, byłem pod wrażeniem liczby zaprezentowanych tam pojazdów. Były konstrukcje bojowe, transportowe, medyczne, wozy stworzone z myślą o wojsku, policji, siłach specjalnych i saperach. Poruszające się na kołach bądź gąsienicach.


Mimo tak różnorodnych konstrukcji na londyńskiej wystawie wyraźnie dominowały pojazdy opracowane z myślą o misji w Afganistanie. Wielkie, masywne, niekiedy ważące więcej niż dwadzieścia ton sześcio- i ośmioosiowe MRAP-y klasy MPCV, czyli Mine Protected Clerance Vehicle, dumnie prezentowano na stoiskach wszystkich liczących się producentów wojskowych wozów.
 

Bastion APC HM na Eurosatory 2014.

Tegoroczne Eurosatory to już zupełnie inna bajka. Ze świecą można szukać przepakowanych MRAP-ów wagi ciężkiej. Za to można zaobserwować prawdziwy wysyp konstrukcji najlżejszych, klasy MRUV – Mine Resistant Utility Vehicle. Najwięcej tego typu pojazdów, co w przypadku paryskich targów chyba nikogo nie dziwi, pokazują gospodarze – Francuzi.

Australijski oddział francuskiego koncernu Thales po raz pierwszy zaprezentował publicznie eksportową wersję wozów Hawkei. To ważące nieco ponad siedem ton auto ma zastąpić w australijskiej armii Land Rovery. Kontrakt przewiduje dostarczenie przez Francuzów aż 1300 tych aut.

Sherpa FS na Eurosatory 2014.

Największą kolekcję ważących nie więcej niż 10 ton pojazdów MRAP pokazuje na Eurosatory francuska grupa Renault Trucks, a dokładniej holding Renault Trucks Defense. Na jej ogromnej wystawie, zarówno wewnątrz hali targowej jak i zewnętrznych terenach, możemy zobaczyć m.in. całą gamę modelu Sherpa, w tym wersję przeznaczoną dla wojsk specjalnych – Sherpa FS. Sporym zainteresowaniem cieszy się również nowa wersja, pokazanego po raz pierwszy dwa lata temu CRAB-a (firmy Panhard Defense), czyli lekkiego i wysoce mobilnego, a jednocześnie dobrze uzbrojonego i opancerzonego pojazdu rozpoznawczego.

Tendencje do „odchudzania” pojazdów widać doskonale na przykładzie Survivor R – najnowszego wozu koncernu Rheinmetall i MAN. Niemieccy inżynierowie nawet nie ukrywają, że priorytetem podczas prac badawczo-rozwojowych nad jedenastotonowym autem było maksymalne zredukowanie jego wagi i gabarytów.

Jednym słowem, w pojazdach wojskowych idzie ku „lekkości”. Nie oznacza to jednak, że producenci całkowicie zapominają o wadze najcięższej. Ten sam koncern, który w Paryżu prezentuje najwięcej aut ważących nie więcej niż 10 ton, zaprezentował na targach prototyp kolejnego „mastodonta”. Trzyosiowy MRAP firmy Renault BMX01 waży bowiem zaledwie 25 ton.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1403018580
Na wojnę wsiadłbym tylko i wyłącznie do pojazdu ze zdjęcia nr 14.
39-FF-C3-6D

Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
 
Misja PKW „Olimp” doceniona
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Umarł król, niech żyje król!
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Śmierć gorsza niż wszystkie
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Ewakuacja Polaków z Izraela
Wyższe stawki dla niezawodowych
Nowy rozdział w historii Mesko
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Droga do zespołu bojowego GROM
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Nasi czołgiści najlepsi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Letni wypoczynek z MON-em
Gen. Sosabowski upamiętniony
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Lekcje na poligonie
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Nowe cele obronne NATO
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Zmagania sześcioosobowych armii
„Baltops” także na lądzie
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
PGZ na nowo
Podróż w ciemność
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Apache’e z szachownicą
Apache. Zabójczy dla czołgów
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Ogniem i tarczą
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Wyzwanie, które integruje
Film o Feniksie i terytorialsach
Podejrzane manewry na Bałtyku
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Trzy okręty, jeden zespół
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Od chaosu do wiktorii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Dzień, który zmienił bieg wojny
100 lat historii Szkoły Orląt
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
DNA GROM-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO