moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Odchudzanie wagi ciężkiej

Po zakończeniu misji w Afganistanie armie państw NATO nie potrzebują już wielkich, przerośniętych i bardziej przypominających czołgi a nie samochody minoodpornych kolosów. Teraz bardziej liczą się małe, ale dobrze opancerzone i uzbrojone, dwuosiowe pojazdy. Na Eurosatory 2014 widać ten trend bardzo wyraźnie – pisze z paryskich targów Krzysztof Wilewski, dziennikarz portalu polska-zbrojna.pl.

Gdy trzy lata temu miałem okazję odwiedzić drugą co do wielkości wystawę wojskowego sprzętu i uzbrojenia na świecie, czyli londyńskie DSEI – Defence Systems and Equipment International, byłem pod wrażeniem liczby zaprezentowanych tam pojazdów. Były konstrukcje bojowe, transportowe, medyczne, wozy stworzone z myślą o wojsku, policji, siłach specjalnych i saperach. Poruszające się na kołach bądź gąsienicach.


Mimo tak różnorodnych konstrukcji na londyńskiej wystawie wyraźnie dominowały pojazdy opracowane z myślą o misji w Afganistanie. Wielkie, masywne, niekiedy ważące więcej niż dwadzieścia ton sześcio- i ośmioosiowe MRAP-y klasy MPCV, czyli Mine Protected Clerance Vehicle, dumnie prezentowano na stoiskach wszystkich liczących się producentów wojskowych wozów.
 

Bastion APC HM na Eurosatory 2014.

Tegoroczne Eurosatory to już zupełnie inna bajka. Ze świecą można szukać przepakowanych MRAP-ów wagi ciężkiej. Za to można zaobserwować prawdziwy wysyp konstrukcji najlżejszych, klasy MRUV – Mine Resistant Utility Vehicle. Najwięcej tego typu pojazdów, co w przypadku paryskich targów chyba nikogo nie dziwi, pokazują gospodarze – Francuzi.

Australijski oddział francuskiego koncernu Thales po raz pierwszy zaprezentował publicznie eksportową wersję wozów Hawkei. To ważące nieco ponad siedem ton auto ma zastąpić w australijskiej armii Land Rovery. Kontrakt przewiduje dostarczenie przez Francuzów aż 1300 tych aut.

Sherpa FS na Eurosatory 2014.

Największą kolekcję ważących nie więcej niż 10 ton pojazdów MRAP pokazuje na Eurosatory francuska grupa Renault Trucks, a dokładniej holding Renault Trucks Defense. Na jej ogromnej wystawie, zarówno wewnątrz hali targowej jak i zewnętrznych terenach, możemy zobaczyć m.in. całą gamę modelu Sherpa, w tym wersję przeznaczoną dla wojsk specjalnych – Sherpa FS. Sporym zainteresowaniem cieszy się również nowa wersja, pokazanego po raz pierwszy dwa lata temu CRAB-a (firmy Panhard Defense), czyli lekkiego i wysoce mobilnego, a jednocześnie dobrze uzbrojonego i opancerzonego pojazdu rozpoznawczego.

Tendencje do „odchudzania” pojazdów widać doskonale na przykładzie Survivor R – najnowszego wozu koncernu Rheinmetall i MAN. Niemieccy inżynierowie nawet nie ukrywają, że priorytetem podczas prac badawczo-rozwojowych nad jedenastotonowym autem było maksymalne zredukowanie jego wagi i gabarytów.

Jednym słowem, w pojazdach wojskowych idzie ku „lekkości”. Nie oznacza to jednak, że producenci całkowicie zapominają o wadze najcięższej. Ten sam koncern, który w Paryżu prezentuje najwięcej aut ważących nie więcej niż 10 ton, zaprezentował na targach prototyp kolejnego „mastodonta”. Trzyosiowy MRAP firmy Renault BMX01 waży bowiem zaledwie 25 ton.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1403018580
Na wojnę wsiadłbym tylko i wyłącznie do pojazdu ze zdjęcia nr 14.
39-FF-C3-6D

Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
 
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Londyn o „Tarczy Wschód”
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Za zdrowie utracone na służbie
Roczny dyżur spadochroniarzy
Operacja „Wschodnia zorza”
„Armia mistrzów” – sporty walki
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Most III, czyli lot z V2
„Armia mistrzów” – sporty wodne
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Jaki będzie czołg przyszłości?
Pioruny dla sojuszników
Spadochroniarze na warcie w UE
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Olimp gotowy na igrzyska!
The Suwałki Gap in the Game
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
International Test
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Optymistyczne prognozy znad Wisły
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nie wierzę panu, mister Karski!
Sojusznik, który okazał się katem
Na ratunek… komandos
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Sejm podziękował za służbę na granicy
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Formoza. Za kulisami
Medycy na poligonie
Włoski Centauro na paryskim salonie
Feniks – następca Mangusty?
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Jak usprawnić działania służb na granicy
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Prezydent Zełenski w Warszawie
Partyzanci z republiki
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Posłowie o efektach szczytu NATO
Z parlamentu do wojska
„Operacja borelioza”
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO