moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Odchudzanie wagi ciężkiej

Po zakończeniu misji w Afganistanie armie państw NATO nie potrzebują już wielkich, przerośniętych i bardziej przypominających czołgi a nie samochody minoodpornych kolosów. Teraz bardziej liczą się małe, ale dobrze opancerzone i uzbrojone, dwuosiowe pojazdy. Na Eurosatory 2014 widać ten trend bardzo wyraźnie – pisze z paryskich targów Krzysztof Wilewski, dziennikarz portalu polska-zbrojna.pl.

Gdy trzy lata temu miałem okazję odwiedzić drugą co do wielkości wystawę wojskowego sprzętu i uzbrojenia na świecie, czyli londyńskie DSEI – Defence Systems and Equipment International, byłem pod wrażeniem liczby zaprezentowanych tam pojazdów. Były konstrukcje bojowe, transportowe, medyczne, wozy stworzone z myślą o wojsku, policji, siłach specjalnych i saperach. Poruszające się na kołach bądź gąsienicach.


Mimo tak różnorodnych konstrukcji na londyńskiej wystawie wyraźnie dominowały pojazdy opracowane z myślą o misji w Afganistanie. Wielkie, masywne, niekiedy ważące więcej niż dwadzieścia ton sześcio- i ośmioosiowe MRAP-y klasy MPCV, czyli Mine Protected Clerance Vehicle, dumnie prezentowano na stoiskach wszystkich liczących się producentów wojskowych wozów.
 

Bastion APC HM na Eurosatory 2014.

Tegoroczne Eurosatory to już zupełnie inna bajka. Ze świecą można szukać przepakowanych MRAP-ów wagi ciężkiej. Za to można zaobserwować prawdziwy wysyp konstrukcji najlżejszych, klasy MRUV – Mine Resistant Utility Vehicle. Najwięcej tego typu pojazdów, co w przypadku paryskich targów chyba nikogo nie dziwi, pokazują gospodarze – Francuzi.

Australijski oddział francuskiego koncernu Thales po raz pierwszy zaprezentował publicznie eksportową wersję wozów Hawkei. To ważące nieco ponad siedem ton auto ma zastąpić w australijskiej armii Land Rovery. Kontrakt przewiduje dostarczenie przez Francuzów aż 1300 tych aut.

Sherpa FS na Eurosatory 2014.

Największą kolekcję ważących nie więcej niż 10 ton pojazdów MRAP pokazuje na Eurosatory francuska grupa Renault Trucks, a dokładniej holding Renault Trucks Defense. Na jej ogromnej wystawie, zarówno wewnątrz hali targowej jak i zewnętrznych terenach, możemy zobaczyć m.in. całą gamę modelu Sherpa, w tym wersję przeznaczoną dla wojsk specjalnych – Sherpa FS. Sporym zainteresowaniem cieszy się również nowa wersja, pokazanego po raz pierwszy dwa lata temu CRAB-a (firmy Panhard Defense), czyli lekkiego i wysoce mobilnego, a jednocześnie dobrze uzbrojonego i opancerzonego pojazdu rozpoznawczego.

Tendencje do „odchudzania” pojazdów widać doskonale na przykładzie Survivor R – najnowszego wozu koncernu Rheinmetall i MAN. Niemieccy inżynierowie nawet nie ukrywają, że priorytetem podczas prac badawczo-rozwojowych nad jedenastotonowym autem było maksymalne zredukowanie jego wagi i gabarytów.

Jednym słowem, w pojazdach wojskowych idzie ku „lekkości”. Nie oznacza to jednak, że producenci całkowicie zapominają o wadze najcięższej. Ten sam koncern, który w Paryżu prezentuje najwięcej aut ważących nie więcej niż 10 ton, zaprezentował na targach prototyp kolejnego „mastodonta”. Trzyosiowy MRAP firmy Renault BMX01 waży bowiem zaledwie 25 ton.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1403018580
Na wojnę wsiadłbym tylko i wyłącznie do pojazdu ze zdjęcia nr 14.
39-FF-C3-6D

Rakiety dla polskich FA-50
 
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Ewakuacja Polaków z Izraela
Pancerny kot w polskim wojsku
K2. Azjatycka pantera
Planowano zamach na Zełenskiego
Dzień, który zmienił bieg wojny
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Świat F-35
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowa dostawa Homarów-K
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
GROM’s DNA
Podróż w ciemność
Śmierć gorsza niż wszystkie
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Kajakami po medale
Drukowanie dronów
Pionierski dron
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Podejrzane manewry na Bałtyku
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Policjanci w koszarach WOT
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Specjalsi pod nowym dowództwem
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
NATO przechodzi do działania
Święto sportów walki w Warendorfie
Ratownik w akcji
Odbudowa obrony cywilnej kraju
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Strażnicy polskiego nieba
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Wyższe stawki dla niezawodowych
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Flyer, zdobywca przestworzy
Inwestycja w żołnierzy
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
The Power of Infrastructure
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Wypadek Rosomaka
Nie żyje żołnierz PKW Irak

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO