Funkcjonowanie klas mundurowych, ich przyszłość i rozwój oraz rola w systemie obronności państwa to główne tematy poruszane podczas wizyty sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Czesława Mroczka na Lubelszczyźnie. 12 maja minister odwiedził szkoły w Kraśniku, Lublinie i Zamościu.
– Mundurówki to przyszłość. To początek rozwoju zawodowego dla wielu żołnierzy. Część z tych osób weszło na ścieżkę, która przez służbę przygotowawczą czy szkoły oficerskie prowadzi do wojska. Część z nich pewnie trafi do różnych sektorów gospodarki, ale już z tą świadomością, czym jest obrona. Będą mieli tę niezbędną wiedzę i będą przygotowani, by wypełniać role obronne w innych miejscach niż wojsko i instytucje związane z wojskiem – podkreślał minister Mroczek. Wskazywał, że nie można patrzeć na zdolności obronne naszego państwa tylko przez pryzmat wojska. – Nasz system obrony narodowej to nie tylko siły zbrojne, to także pozostałe służby mundurowe czy różne sektory gospodarki naszego kraju. Posiadanie tego potencjału, tzn. ludzi przygotowanych, którzy przeszli przysposobienie w szkole średniej, jest bardzo ważne. Musimy to tylko zauważyć i dobrze wykorzystać – dodał.
Bardzo ważnym elementem wizyty był udział w konferencji naukowej pod nazwą „W trosce o bezpieczeństwo i obronność kraju”, w której brali udział m.in. parlamentarzyści, dyrektorzy szkół prowadzących klasy o profilu mundurowym, przedstawiciele wojska, instytucji pozarządowych i partnerów społecznych oraz uczniowie z województwa lubelskiego. Podzielili się oni swoimi doświadczeniami w zakresie funkcjonowania klas mundurowych. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że niezwykle istotnym z punktu widzenia zdobywania niezbędnego doświadczenia i praktyki jest współpraca z jednostkami wojskowymi.
Zarówno uczniowie, jak i opiekunowie klas mundurowych dopytywali o zmiany systemowe dotyczące preferencyjnego traktowania absolwentów tych szkół przy wstępowaniu do służby wojskowej. – Zgodnie z rządowym projektem nowelizacji ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP szkolenie przygotowawcze absolwenta szkoły mundurowej mogłoby zostać skrócone – wyjaśniał jedno z rozwiązań sekretarz stanu.
Od lat dostrzegalny jest wzrost zaangażowania szkół oraz rozszerzanie współpracy pomiędzy wojskiem i szkołami o profilu mundurowym. U jej podstaw leży decyzja ministra obrony narodowej mówiąca o zasadach współpracy z organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi. – Obecnie jest około 250 szkół realizujących innowację pedagogiczną edukacja dla bezpieczeństwa. Bardzo mocno wspieramy aktywność klas mundurowych m.in.: przekazując nieodpłatnie minie ruchome zbędne dla resortu oraz pomagając logistycznie i merytorycznie – wylicza ppłk Waldemar Pawluczuk z Departamentu Wychowania i Promocji Obronności MON. Ponadto raz do roku odbywa się forum szkół mające na celu wymianę doświadczeń związanych z prowadzeniem klas wojskowych.
W spotkaniach na Lubelszczyźnie brali udział również wojewoda lubelski Wojciech Wilk, posłowie na sejm RP Magdalena Gąsior-Marek i Mariusz Grad oraz lubelski kurator oświaty Krzysztof Babisz.
Tekst: ppłk Szczepan Głuszczak
autor zdjęć: ppłk Szczepan Głuszczak
komentarze