moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Iskry” na święto flagi

Gdy lecą 650 km/h, muszą pamiętać, by zakręty były jak najciaśniejsze, a każdy zachował szyk. Za kilka dni piloci Biało-Czerwonych Iskier rozpoczną lotniczy sezon. W Mińsku Mazowieckim zaprezentują pętle i mijanki. A dziś z okazji otwarcia wystawy „Biało-czerwona w błękitach” piloci z Dęblina odbiorą z rąk prezydenta biało-czerwoną flagę.


Uchodzą za elitę polskich lotników i wizytówkę sił powietrznych. Swój kunszt prezentowali na pokazach m.in. w Izmirze w Turcji, Moskwie, francuskiej bazie Salon-de-Provence i pod kołem podbiegunowym w Finlandii. 10 maja mistrzowie podniebnych akrobacji z Biało- Czerwonych Iskier rozpoczną w Mińsku Mazowieckim lotniczy sezon. W pokazach z okazji obchodów 15. rocznicy wstąpienia Polski do NATO wystąpią w formacji pięciu maszyn. Nie pokażą jednak wszystkich swoich możliwości. – Jeden z siedmiu członków zespołu ma problemy zdrowotne, drugi jest w USA. Z kolei po tym, jak w ubiegłym roku odeszło trzech pilotów, cały czas szkolimy ich następców. Choć przećwiczyliśmy już większość elementów, przed nami jeszcze figury pionowe, najbardziej efektowne, ale i najbardziej skomplikowane – mówi mjr pil. Tomasz Czerwiński, dowódca zespołu. Zapewnia jednak, że na pewno będzie można zobaczyć pętle pochyłe, mijanki i elementy pilotażu indywidualnego.

Na co dzień wszyscy piloci tworzący zespół są instruktorami szkolenia lotniczego w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Prowadzą zajęcia z podchorążymi, są oblatywaczami, a teraz przygotowują się do szkolenia na kupionym przez wojsko włoskim odrzutowcu Master M-346. Mimo tylu obowiązków na treningi przed pokazami zawsze znajdą czas. Perfekcyjne przygotowanie to podstawa każdego występu. – Za każdym razem, zanim wykonamy jakąkolwiek figurę w powietrzu, wszystko omawiamy na ziemi: poszczególne elementy, figury, cały program lotu. Dopiero potem akrobacyjne elementy są ćwiczone w powietrzu – mówi mjr pil. Jacek Jaworek, lewy prowadzony, który w Mińsku będzie kierował pokazem z ziemi.

Bywa, że piloci trenują w powietrzu ponad dwie godziny dziennie. – Cały czas musimy utrzymywać wysoki poziom. A nasze organizmy muszą przyzwyczaić się do psychicznego napięcia, jakie towarzyszy w trakcie lotów na granicy przeciążenia samolotu – mówi dowódca zespołu.


Gdy są w powietrzu, muszą pamiętać o wielu elementach jednocześnie: by zakręty były jak najciaśniejsze, pokaz odbywał się możliwie jak najbliżej publiczności, odległości między samolotami właściwe, a każdy pilot utrzymywał swoje miejsce w szyku. Lecąc z prędkością od 260 do nawet 650 km/h, muszą być gotowi na każde zdarzenie. – Iskra, ze względu na wiek, jest trudnym technicznie samolotem. Akceleracja silnika jest dużo wolniejsza niż w nowoczesnych maszynach, a sam samolot jest lekki i wrażliwy na turbulencje – wyjaśnia Maciej Kopiel, solista zespołu.

Dla lotników niezwykle ważne jest też zaufanie, zgranie ekipy i idealna współpraca. – Musimy zapomnieć o rutynie, która może być dla nas bardzo groźna w skutkach, i mieć w sobie nieco pokory, by na chłodno analizować ewentualne błędy. Jesteśmy monolitem i pracujemy przecież na markę całego zespołu – mówi mjr pil. Czerwiński.

Profesjonalizm pilotów doceniają miłośnicy podniebnych ewolucji. Jako jedyny wśród wojskowych zespołów akrobacyjnych w Polsce zespół Biało-Czerwone Iskry ma swój fanklub. Jego członkowie prowadzą nie tylko fanpage na portalu społecznościowym, lecz niczym kibice sportowi jeżdżą z pilotami na pokazy. – Nasze logo wisiało już na niejednym lotnisku europejskim. Staramy się popularyzować zespół, organizując na przykład stoiska promocyjne na pokazach. Ta miłość do akrobacji w wykonaniu zespołu to taka nasza nieuleczalna choroba – mówi Paweł Kopiel, jeden z fanów Iskier.

Dziś zostanie otwarta wystawa „Biało-czerwona w błękitach”, przedstawiająca wkład Polaków w rozwój światowego lotnictwa. Piloci Iskier są jednymi z jej bohaterów. Podczas uroczystości odbiorą z rąk prezydenta polską flagę. Fotografie na wystawie pokazują pionierów: konstruktorów, lotników i szybowników.

Ekspozycja na Krakowskim Przedmieściu będzie dostępna dla zwiedzających do 30 czerwca. To trzecia już taka wystawa zorganizowana z okazji Dnia Flagi. W minionych latach przygotowano wystawy: „Biało-czerwona na morzach i oceanach”, poświęconą m.in. polskim żeglarzom, kapitanom i kajakarzom, oraz „Biało-czerwona na białym” , dotyczącą wypraw Polaków w różne zakątki Ziemi.


Pokazy Biało-Czerwonych Iskier w 2014 roku

17 maja – w Michałkowie na festynie lotniczym „Lotnisko bliżej miasta”;
14 czerwca – przelot nad Konstantynowem Łódzkim na pamiątkę 100. rocznicy wybuchu I wojny światowej;
20 czerwca – w czasie Air Show w Vaernes w Norwegii;
22 czerwca – podczas Air Show w Karup w Danii;
28 czerwca – w ramach X Małopolskiego Pikniku Lotniczego w Krakowie; nad terenem Muzeum Lotnictwa Polskiego zespół wykona przelot z elementami pokazu;
2 sierpnia – w Mistrzostwach Świata w Akrobacji Szybowcowej w Toruniu;
10 sierpnia – w Mistrzostwach Świata Modeli Samolotów we Włocławku;
30–31 sierpnia – w Payerne w Szwajcarii w ramach obchodów 100-lecia szwajcarskiego lotnictwa wojskowego oraz 50-lecia zespołu Patrouille Suisse;
10 października – w Dęblinie z okazji Święta 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego;
22 listopada – przelot nad Wyższą Szkołą Oficerską Sił Powietrznych podczas promocji absolwentów.

PG

autor zdjęć: Mariusz Adamski

dodaj komentarz

komentarze


ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Najbardziej żołnierski żołnierz
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Czas na wspólne działania
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Cel: wyszkolić podoficera
Zmiana warty na wschodniej granicy
Terytorialsi zawitają do Płocka
Rekompensaty na ostatniej prostej
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Nocny patrol myśliwców
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Cześć bohaterom naszej wolności
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
BWR-1 – weteran po liftingu
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Zmodernizowany Leopard 2PL
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ten beton... żyje!
Dzieci wojny
Ostatnia niedziela…
W drodze po młodszego nurka
Planowano zamach na Zełenskiego
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Rząd o bezpieczeństwie Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Orlik na Alfę
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Pucharowe zmagania Polaków
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Tłumy na zawodach w Krakowie
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Na ratunek pancerniakom
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Cisza przed wojną
Czas próby
Kolarskie święto w stolicy
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Brytyjczycy żegnają Malbork
7TP – czołg kompromisu
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Pieta Michniowska
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Na rosyjskim pasku
Inwestycje w mobilność wojska
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO