moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Morskie ćwiczenia eskadry specjalnej

Lot do oddalonej od brzegu o 100 kilometrów platformy wiertniczej zajmuje około 35 minut. Piloci muszą najpierw bezpiecznie „posadzić” śmigłowiec na niewielkim lądowisku, a później z niego wystartować. Takie zadania wykonywali piloci 7 eskadry działań specjalnych. Żołnierze z Powidza trenowali pod okiem instruktorów z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego.


– Lądowanie na morskich platformach jest jednym z najtrudniejszych zadań, do jakich przygotowują się lotnicy. Dlatego w szkoleniu nad Bałtykiem wzięli udział najbardziej doświadczeni piloci z 7 eskadry – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, któremu podlega 7 eds.

Szkolenie nad Bałtykiem trwało dwa dni i było podzielone na dwie części: teoretyczną i praktyczną. Zajęcia prowadzili piloci instruktorzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego: kmdr por. pil. Waldemar Orliński oraz st. chor. sztab. pil. Waldemar Domański.


Film: 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego

– Mimo że na kurs trafili do nas świetnie wyszkoleni piloci, którzy lądowali już w różnych trudnych miejscach, np. na dachach budynków, to musieliśmy trochę czasu poświęcić na przygotowanie teoretyczne. Pokazywaliśmy im zdjęcia platformy, omawialiśmy szczegóły lotu i warunki bezpieczeństwa, tak by nic nie było dla nich zaskoczeniem – relacjonuje dowódca eskadry z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego kmdr por. pil. Waldemar Orliński. Oficer jest także pilotem śmigłowców ratowniczych W-3RM Anakonda.

Jak wyglądał trening w powietrzu? Piloci Mi-17 musieli dolecieć do oddalonej od lotniska w Babich Dołach o ponad 100 km platformy wiertniczej, a później bezpiecznie na niej wylądować. Nie było to jednak proste. Lądowisko ma wymiary 25m na 25m i jest zbudowane 32 metry nad poziomem morza. – Wirnik nośny Mi-17 ma ponad 21 metrów, co daje zaledwie 3 metry zapasu. Trzeba mistrzowskiej precyzji, jak u pilotów SH-2G lądujących na fregatach – dodaje kmdr ppor. Czesław Cichy, oficer prasowy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

– Lot na platformę trwał około 35 minut. Dolatując do niej, piloci muszą jeszcze wykonać specjalny manewr w powietrzu – opowiada kmdr Orliński. – Polega to na tym, że trzeba najpierw sprawdzić warunki bezpieczeństwa i ocenić, czy nie ma żadnych przeszkód uniemożliwiających lądowanie. Później piloci odlatują od platformy na 3 lub 4 kilometry, wracają i lądują pod wiatr.



Podczas tego manewru pilotowi pomagają także strzelcy pokładowi, którzy wychylając się przez boczne drzwi, precyzyjnie naprowadzają go na lądowisko. – Nie można pozwolić sobie na żadne błędy – dodaje dowódca eskadry – Przy takich manewrach poziom ryzyka jest duży. Będąc na otwartym morzu, piloci są zdani wyłącznie na siebie.

– Tuż przed startem sprawdzamy jeszcze warunki pogodowe. Cały czas mamy też kontakt radiowy z pracownikami platformy. Oni podają nam prędkość i kierunek wiatru – dodaje jeden z pilotów. – Przed samym lądowaniem na platformie czeka także straż pożarna, a obok konstrukcji jest okręt dozorujący.

Podobne szkolenie w 2011 roku przeszli także piloci 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Załogi śmigłowców przygotowywały się w ten sposób do działania w sytuacjach kryzysowych. Pilotów z Nowego Glinika szkolili także piloci instruktorzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego.

7 Eskadra Działań Specjalnych powstała w 2010 roku w Powidzu. Jej głównym zadaniem jest transport lotniczy i wsparcie wojsk specjalnych. Za szkolenie i utrzymanie w gotowości jednostki odpowiadają siły powietrzne. Podczas operacji bojowych jednostka będzie podporządkowana wojskom specjalnym. W ubiegłym roku 7 eds przeszła certyfikację, która potwierdziła jej zdolność do współdziałania ze specjalsami. Piloci eskadry zdobywali doświadczenie na misjach w Iraku i Afganistanie.

MKS

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Twierdza we krwi – Festung Kolberg
 
GROM pod ostrzałem
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Podniebne wsparcie sojuszników
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Wielkanocne spotkanie z szefem MON-u
Ratownictwo w mieście duchów
Pokój nie obroni się sam
Prawda o Katyniu wychodzi na jaw
Rusza kolejna edycja programu „Edukacja z wojskiem”
Test wytrzymałości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Teatr okrucieństwa i absurdu
K9 zagrzmiały w Nowej Dębie
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Więcej polskiego trotylu dla USA
WAT zaprasza medyków na szkolenie z samoobrony
Warto inwestować w rozwiązania systemowe w sporcie
Na scenie młodzi artyści Wojska Polskiego
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Wielkie czyszczenie poligonów
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Kadisz za bohaterów
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Tych oczu nie zapomni nikt
Strażnik nieba
Wojownicy na medal. Nasi terytorialsi na zawodach w USA
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Blekinge znaczy duch
Nagrody „Polski Zbrojnej”
Amerykańska flaga nad Camp Głębokie
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Pamięć ofiar
Opanować kryzys
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Uważaj, gdzie robisz selfie!
Zatrzymać zło ze wschodu
Polskie F-16 w służbie NATO
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Razem w walce ze skażeniami
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Wyrok za tragiczny wypadek
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Więcej na mieszkanie za granicą
Wiedza w pigułce
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Sport kształtuje mentalność
O Ukrainie wspólnym głosem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Rodzina na wagę złota
Wspólny cel: bezpieczna Polska
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Jastrzębie nad Grecją

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO