moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia kupi nowoczesne warsztaty

Żołnierze z mobilnych zespołów remontowych dostaną nowe warsztaty obsługowo-naprawcze. Dotychczasowe, umieszczone na przestarzałych Starach 660 i 266, wojsko chce zastąpić uniwersalnymi warsztatami w kontenerach, które można szybko załadować, rozładować i przewieźć. Do 2022 roku armia zamierza kupić 600 takich konstrukcji.


Głównym zadaniem żołnierzy z mobilnych pododdziałów remontowych jest jak najszybsza naprawa uszkodzonego sprzętu: czołgu na poligonie, transportera, karabinu czy radiostacji. Dlatego korzystają oni z ruchomych warsztatów obsługowo-naprawczych.

Taki sprzęt mają niemal wszystkie najważniejsze służby: uzbrojenia i elektroniki, czołgowo-samochodowa, łączności i informatyki, inżynieryjno-saperska, obrony przed bronią masowego rażenia (OPBMR) oraz inżynieryjno-lotnicza. Jednak za kilka lat armia będzie musiała wycofać ze służby większość mobilnych warsztatów.

– Są one umieszczone na Starach 660 i Starach 266. Choć dbamy o te pojazdy, to ich czas w wojsku nieubłaganie dobiega końca z racji ogromnych przebiegów i nieracjonalności dalszych napraw. Nie mamy więc wyboru i musimy poszukać ich następców – mówi płk Adam Wojciechowski, zastępca szefa Służb Technicznych Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach logistycy z 2 Regionalnej Bazy Logistycznej zaprezentowali zmodernizowany warsztat sprzętu inżynieryjnego na Starze 266M2. Posłużył on jako wzorzec dla zupełnie nowej konstrukcji, którą armia chce wprowadzić do służby. W wyremontowanym wnętrzu nadwozia specjalnego typu Sarna wojskowi z 2 Regionalnej Bazy umieścili wszystkie narzędzia i urządzenia niezbędne do naprawy pojazdów inżynieryjnych, w tym sprzęt do filtrowania płynów hydraulicznych.


Film: Cykl „Prezentuj broń” / portal polska-zbrojna.pl

– Chcemy, aby wysłużone warsztaty na Starach, zastąpiły warsztaty w dwudziestostopowych kontenerach, które można rozładować i załadować w krótkim czasie i przewieźć pojazdami do określonego rejonu – wyjaśnia płk Wojciechowski.

Nowe warsztaty mają składać się z dwóch części – technicznej i roboczej. W pierwszej znajdą się systemy techniczne (w formie wymiennych modułów), takie jak sprężarka powietrza, układ filtrowentylacji i osuszacza, układ podnoszenia kontenera, zespół prądotwórczy oraz klimatyzacja.

Reszta kontenera, czyli tzw. część robocza, to przygotowane do pracy trzech osób dość przestronne pomieszczenie, które od podłogi po sufit zapełnione jest mniejszymi i większymi szufladami oraz szafkami z narzędziami.

Każdy z uniwersalnych warsztatów będzie wyposażony w pakiet podstawowych narzędzi i urządzeń, które potrzebne są mechanikom i konserwatorom bez względu na ich specjalność (do pobrania – pełny zestaw wyposażenia warsztatu). – Kiedy kontener trafi do konkretnej służby, na przykład czołgowo-samochodowej, ta uzupełni go wybranymi przez siebie zestawami naprawczymi i specjalistycznymi narzędziami – podkreśla płk Adam Wojciechowski.

Na razie nie wiadomo dokładnie, kiedy żołnierze dostaną nowe kontenerowe warsztaty. Pod koniec marca Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił do składania ofert firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku takiego sprzętu, ale nie jest pewne, czy jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na jego zakup.

Do 2022 roku polskie wojsko chce kupić ponad 600 uniwersalnych warsztatów, z czego 400 z samochodem do ich transportu, a dwieście bez. Szacunkowa wartość kontraktu to kilkaset milionów złotych. Kolejne zakupy kontenerowych warsztatów będą realizowane już najprawdopodobniej w ramach kolejnego planu modernizacji technicznej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Robert Wincencik

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1396660980
Widzę pracę na kilka lat dla zakładów JELCZA. Pełny sukces tylko wówczas!
C4-97-1B-03

Wielka lekcja
 
Priorytety dla Tarczy Wschód
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Motocykliści na weterańskim szlaku
Polskie F-16 w służbie NATO
Powstaje armia dronów
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Podniebne wsparcie sojuszników
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Pracowity dyżur Typhoonów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Razem w walce ze skażeniami
Więcej na mieszkanie za granicą
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Pamięć ofiar
Pierwsza misja Gripenów
Rodzina na wagę złota
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Strażnik nieba
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Kadisz za bohaterów
Walka z ogniem trwa
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Bliżej wojska
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Więcej polskiego trotylu dla USA
Wielkie czyszczenie poligonów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Trzy dekady DGW
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Medycyna na morzu
Wyrok za tragiczny wypadek
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Double Eagle – podwodny tropiciel
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Kolejowy sabotaż udaremniony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Spokojnych świąt na granicy!
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Sport kształtuje mentalność
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Test wytrzymałości
Zwycięstwo mordercy
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Nowi generałowie Wojska Polskiego
GROM pod ostrzałem
„Pułaski” na Atlantyku
Power is Here
Viva Polaki! Viva liberatori!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO