moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia kupi nowoczesne warsztaty

Żołnierze z mobilnych zespołów remontowych dostaną nowe warsztaty obsługowo-naprawcze. Dotychczasowe, umieszczone na przestarzałych Starach 660 i 266, wojsko chce zastąpić uniwersalnymi warsztatami w kontenerach, które można szybko załadować, rozładować i przewieźć. Do 2022 roku armia zamierza kupić 600 takich konstrukcji.


Głównym zadaniem żołnierzy z mobilnych pododdziałów remontowych jest jak najszybsza naprawa uszkodzonego sprzętu: czołgu na poligonie, transportera, karabinu czy radiostacji. Dlatego korzystają oni z ruchomych warsztatów obsługowo-naprawczych.

Taki sprzęt mają niemal wszystkie najważniejsze służby: uzbrojenia i elektroniki, czołgowo-samochodowa, łączności i informatyki, inżynieryjno-saperska, obrony przed bronią masowego rażenia (OPBMR) oraz inżynieryjno-lotnicza. Jednak za kilka lat armia będzie musiała wycofać ze służby większość mobilnych warsztatów.

– Są one umieszczone na Starach 660 i Starach 266. Choć dbamy o te pojazdy, to ich czas w wojsku nieubłaganie dobiega końca z racji ogromnych przebiegów i nieracjonalności dalszych napraw. Nie mamy więc wyboru i musimy poszukać ich następców – mówi płk Adam Wojciechowski, zastępca szefa Służb Technicznych Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach logistycy z 2 Regionalnej Bazy Logistycznej zaprezentowali zmodernizowany warsztat sprzętu inżynieryjnego na Starze 266M2. Posłużył on jako wzorzec dla zupełnie nowej konstrukcji, którą armia chce wprowadzić do służby. W wyremontowanym wnętrzu nadwozia specjalnego typu Sarna wojskowi z 2 Regionalnej Bazy umieścili wszystkie narzędzia i urządzenia niezbędne do naprawy pojazdów inżynieryjnych, w tym sprzęt do filtrowania płynów hydraulicznych.


Film: Cykl „Prezentuj broń” / portal polska-zbrojna.pl

– Chcemy, aby wysłużone warsztaty na Starach, zastąpiły warsztaty w dwudziestostopowych kontenerach, które można rozładować i załadować w krótkim czasie i przewieźć pojazdami do określonego rejonu – wyjaśnia płk Wojciechowski.

Nowe warsztaty mają składać się z dwóch części – technicznej i roboczej. W pierwszej znajdą się systemy techniczne (w formie wymiennych modułów), takie jak sprężarka powietrza, układ filtrowentylacji i osuszacza, układ podnoszenia kontenera, zespół prądotwórczy oraz klimatyzacja.

Reszta kontenera, czyli tzw. część robocza, to przygotowane do pracy trzech osób dość przestronne pomieszczenie, które od podłogi po sufit zapełnione jest mniejszymi i większymi szufladami oraz szafkami z narzędziami.

Każdy z uniwersalnych warsztatów będzie wyposażony w pakiet podstawowych narzędzi i urządzeń, które potrzebne są mechanikom i konserwatorom bez względu na ich specjalność (do pobrania – pełny zestaw wyposażenia warsztatu). – Kiedy kontener trafi do konkretnej służby, na przykład czołgowo-samochodowej, ta uzupełni go wybranymi przez siebie zestawami naprawczymi i specjalistycznymi narzędziami – podkreśla płk Adam Wojciechowski.

Na razie nie wiadomo dokładnie, kiedy żołnierze dostaną nowe kontenerowe warsztaty. Pod koniec marca Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił do składania ofert firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku takiego sprzętu, ale nie jest pewne, czy jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na jego zakup.

Do 2022 roku polskie wojsko chce kupić ponad 600 uniwersalnych warsztatów, z czego 400 z samochodem do ich transportu, a dwieście bez. Szacunkowa wartość kontraktu to kilkaset milionów złotych. Kolejne zakupy kontenerowych warsztatów będą realizowane już najprawdopodobniej w ramach kolejnego planu modernizacji technicznej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Robert Wincencik

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1396660980
Widzę pracę na kilka lat dla zakładów JELCZA. Pełny sukces tylko wówczas!
C4-97-1B-03

Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
 
Amunicja dla czołgów
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Zawiszacy zwiększają zasoby K2
Sierżant Mateusz Sitek. Cześć jego pamięci!
WOT z pomocą tonącym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Dostawa K9 i chrzest ogniowy
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Drony Wizjer rozpoznają cel
Fire from Coast
Nasi czołgiści najlepsi
ZMU dla marynarzy
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Dzień, który zmienił bieg wojny
Recepta na sukces: zadowolony pracownik i dumny żołnierz
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Pamiętają o powstańcach
Dziękujemy wam, weterani!
Trudny los zwycięzców
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Bałtycka tarcza
Nowa mapa garnizonów
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Lotnicza „sztafeta pokoleń”
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Podejrzane manewry na Bałtyku
Żołnierz influencer?
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
AW149 to przygoda życia
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Wyzwanie, które integruje
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Szlachetny gest generała
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Wyzwanie, które integruje
Rozpoznanie i możliwości rażenia bez ryzyka dla żołnierzy
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Siła zaplecza
Od chaosu do wiktorii
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Nowe cele obronne NATO
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
K2 ze słowacką tarczą
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Letni wypoczynek z MON-em
Siły szybkiego reagowania na Pustyni Błędowskiej
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe możliwości spółki Mesko
Medycyna pola walki dla cywilnych lekarzy?
Misja PKW „Olimp” doceniona

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO