moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polowanie na okręt

Siedzący przed komputerem instruktor „umieszcza” gdzieś na morzu okręt podwodny. Ustala głębokość i kierunek, w jakim się porusza, pogodę, stan morza. Następnie daje sygnał kolegom, którzy siedzą w sąsiednim pomieszczeniu przy symulatorze. Cel: odnaleźć okręt – tak ćwiczą nawigatorzy śmigłowców Mi-14PŁ z Darłowa.


– Namierzanie okrętu podwodnego jest trochę jak szukanie igły w stogu siana – przyznaje kpt. nawig. Karol Szprendałowicz, nawigator systemów pokładowych w załodze śmigłowca Mi-14PŁ. – Oczywiście w takim pojedynku nie jesteśmy bez szans. Tyle, że wymaga on od nas sporych umiejętności i odrobiny szczęścia – dodaje.

Najważniejsza rzecz to doświadczenie poparte systematycznym treningiem. A w tym pomaga znajdujący się na lotnisku w Darłowie nowoczesny symulator. – Mamy go od pięciu lat. I jest to jedyne tego typu urządzenie w Polsce – podkreśla kpt. nawig. Szprendałowicz.

Symulator składa się z trzech stanowisk. Zostały one rozmieszczone w dwóch sąsiadujących ze sobą pomieszczeniach. W jednym znajduje się komputer, przy którym zasiada instruktor. To on wyznacza zadanie szkolącym się nawigatorom. Nawigatorzy z kolei zajmują miejsca przy pulpitach, które stanowią kopię ich stanowisk w śmigłowcu Mi-14PŁ. – Pulpity zostały przeniesione tutaj wprost ze śmigłowców tego typu – tłumaczy kpt. nawig. Szprendałowicz. – Pochodzą z Mi-14PŁ, które swego czasu otrzymały inne zadania. Przestały być śmigłowcami do zwalczania okrętów podwodnych, a zaczęły latać jako maszyny ratownicze – dodaje. Oczywiście systemy nie zostały przeniesione w skali jeden do jednego. Ale i tak nawigatorzy, którzy ćwiczą na symulatorze, mają ogromne możliwości. Dysponują sonarem, mogą korzystać z miernika anomalii magnetycznych, mogą też rzucać pławy hydroakustyczne, które zbierają dźwięki wysyłane przez okręt podwodny. Kiedy już wytropią okręt, mają możliwość zrzucenia bomb.

Nawigatorzy ćwiczą różnego rodzaju procedury. Mogą poszukiwać okrętu „ukrytego” w morzu przez instruktora. Ale mogą też działać na wezwanie, czyli w trybie alarmowym. – Wyobraźmy sobie czysto hipotetyczną sytuację. Szyper kutra zauważył peryskop okrętu podwodnego. Informacja dotarła do nas i szybko okazało się, że to nie nasza jednostka. Załoga śmigłowca musi ją odnaleźć, jednak ma na to określony czas – wyjaśnia kpt. nawig. Szprendałowicz. – Nawigator sam ustawia sobie zadanie. Ustala, ile czasu upłynęło od sygnału, zakreśla obszar poszukiwań, wylicza, kiedy ten obszar należy poszerzyć – zaznacza.

Kapitan nawigator Karol Szprendałowicz, nawigator z załogi śmigłowca Mi-14PŁ

W Darłowie służy dziesięciu nawigatorów obsługujących systemy pokładowe Mi-14PŁ. Ci, którzy są w trakcie szkolenia, ćwiczą na symulatorze trzy razy w miesiącu po półtorej godziny. Ci w pełni wyszkoleni trenują dwa razy w miesiącu. – Symulator stanowi doskonałe uzupełnienie realnych lotów. Pozwala na spore oszczędności – podkreśla kpt. nawig. Szprendałowicz. Wiele wskazuje na to, że już wkrótce urządzenie zostanie rozbudowane o kolejne systemy: tak zwany system zobrazowania oraz imitator zrzutu torpedy.

– Lotnictwo morskie dysponuje dwoma typami śmigłowców przeznaczonych do poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych – przypomina kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W Gdyni stacjonują SH-2G. – To śmigłowce pokładowe na co dzień współpracujące z fregatami typu Oliver Hazard Perry. Maszyny mogą namierzać okręty podwodne za pomocą wyrzucanych do wody pław hydroakustycznych i detektora anomalii magnetycznych – tłumaczy kmdr ppor. Cichy. Stacjonujące w Darłowie śmigłowce Mi-14PŁ dodatkowo wyposażone zostały w sonar. Urządzenia te lokalizują okręt za pomocą wydawanych przez niego dźwięków bądź, jak w przypadku detektora, odkształceń w polu magnetycznym Ziemi powodowanych przez obecność jednostki.

Na Bałtyku takie polowanie jest szczególnie utrudnione. – Ma to związek ze zmiennymi warunkami hydrologicznymi, które wynikają z zasolenia i temperatury. Pod wodą generalnie słabo rozchodzi się dźwięk – tłumaczy kpt. nawig. Szprendałowicz. Najgorzej, gdy okręt idzie tuż pod powierzchnią, na tak zwanej głębokości peryskopowej, która wynosi kilkanaście metrów. Ciepła jak na Bałtyk woda miesza się tutaj z chłodniejszą, a przejrzystość jest tak mała, że jednostki nie widać gołym okiem.

Jest coś jeszcze. – Śruby współczesnych okrętów są wygłuszane, a kadłuby pokrywane specjalną okładziną i malowane farbą, która częściowo pochłania sygnał emitowany przez sonar – wyjaśnia kpt. nawig. Szprendałowicz. – Bardzo często do śmigłowca dociera sygnał zniekształcony i nieregularny – dodaje. W takich warunkach właściwe odczytanie pozycji i kierunku, w jakim zmierza okręt, wymaga od nawigatora nie lada kunsztu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, Łukasz Zalesiński

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1396703220
1. weź dostatecznie silny magnes i igłę w stoku siana znajdziesz . 2 . Można ją stosownymi promieniami rozgrzać i znaleźć źródło ciepła.
6F-6B-52-AC

Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
 
O Ukrainie wspólnym głosem
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Mgła odebrała medale snowboardzistom
Wojskowe emerytury w górę
Sejm za planem dozbrojenia Europy
Sowiecki podstęp
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Rosomaki na Bałtyku
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
„Sokół” oficjalnie otwarty
Poznajcie NeoX-2 Duch
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
K9 strzelały w Ustce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Test przyjaźni na sportowych trasach
Aby szpital był przyjazny wojsku
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
GROM walczy na Bałtyku
W Sejmie o przyszłości przemysłu zbrojeniowego
Ukraińcy zaatakowali elementy rosyjskiej triady nuklearnej
Zabójczy żniwiarz
Borsuk potrafi!
Putin już nie dotrzymał danego Trumpowi słowa
Tropem podwodnego drona
Bałtyk pod parasolem
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Dostawa z Korei odebrana
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Borsuki kupione
Zmiana warty na Sycylii
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Zryw ku wolności
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Azjatycki partner Grupy WB
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Magia Invictus Games
Nowe legitymacje dla weteranów
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Wyrok za tragiczny wypadek
Walka w półcieniu
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Podwyżki dla wojskowych ustalone
„Joanna Mała” większa i nowocześniejsza
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Sekrety biegu patrolowego
Lotnicza konferencja w Warszawie
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Mistrzyni olimpijska mistrzynią wojskowych igrzysk
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Szer. Sidorowicz: My, Polki, jesteśmy bojowe
Test wytrzymałości
Wojsko podsumowało działalność sportową w roku 2024
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Przerwany lot „Orlika”
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Nie ma łatwych zawodów, nie ma łatwych biegów!
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Podniebne wsparcie sojuszników
Podniebne tankowanie „Husarza”
Twierdza we krwi – Festung Kolberg

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO