moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zarządzanie kryzysowe – zmiany w systemie

Od 1 lutego za sprawy związane z zarządzaniem kryzysowym w wojsku odpowiada Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych, a nie jak do tej pory Sztab Generalny Wojska Polskiego. Przejęcie przez dowództwo nowych zadań, to kolejny etap reformy dowodzenia armią.


W polskim systemie zarządzania i reagowania kryzysowego armia występuje w roli pomocniczej i przystępuje do działania wyłącznie na wniosek wojewody.

– Jeżeli w sytuacji kryzysowej użycie innych sił jest niemożliwe lub może nie wystarczać, minister obrony narodowej, na wniosek wojewody, może przekazać do jego dyspozycji pododdziały lub oddziały wojska – mówi ppłk Jacek Sońta, rzecznik MON.

To, ilu żołnierzy i jaki sprzęt armia wyśle np. do usuwania skutków powodzi, określa „Plan zarządzania kryzysowego Ministerstwa Obrony Narodowej”. Przewiduje on, że do zadań kryzysowych wojsko może (w określonym czasie) oddelegować ze wszystkich jednostek prawie dziesięć tysięcy żołnierzy i około 2,5 tys. jednostek sprzętu: ciężarówek, samochodów osobowych, ciągników, amfibii, dźwigów, koparek, spycharek itd.

Jeśli zajdzie taka potrzeba, armia może zwiększyć swoje zaangażowanie – Pod warunkiem jednak, że nie zagrozi to wypełnianiu przez siły zbrojne ich konstytucyjnych powinności – dodaje ppłk Sońta.

Do końca stycznia za sprawy związane z zarządzaniem kryzysowym, a więc m.in. za dowodzenie siłami wydzielonymi do zadań kryzysowych, odpowiadał Sztab Generalny Wojska Polskiego, a dokładniej – podległe mu Centrum Zarządzania Kryzysowego MON. 1 lutego, w związku z reformą systemu kierowania i dowodzenia armią, funkcję resortowego centrum zarządzania kryzysowego przejęło Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych. Przedstawiciele MON zapewniają, że zmiana podległości ma charakter formalny i nie będzie miała żadnego wpływu na wykonywanie zadań kryzysowych przez żołnierzy.

Od 2007 roku polski system zarządzania kryzysowego funkcjonuje opierając się na różnych szczeblach administracji rządowej i samorządowej. Najniżej w hierarchii są gminne centra zarządzania kryzysowego, podległe wójtom, burmistrzom i prezydentom miast. Szczebel wyżej tworzą powiatowe centra zarządzania kryzysowego, kierowane przez starostów. Nad nimi są umiejscowione z kolei wojewódzkie centra zarządzania kryzysowego, którymi zarządzają wojewodowie. Najważniejszą instytucją odpowiadającą w naszym kraju za zarządzanie kryzysowe jest Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, na którego czele stoi premier. W razie pojawienia się np. klęsk żywiołowych czy katastrof, szefowi rządu pomaga (jako ciało opiniotwórczo-doradcze) Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego.

W czasie wystąpienia klęsk żywiołowych i katastrof, polskie wojsko może zajmować się m.in.:
– rozpoznaniem i ostrzeganiem o zagrożeniach,
– izolowaniem zagrożonych obszarów,
– ewakuacją ludności i mienia z rejonów objętych sytuacją kryzysową,
– zabezpieczaniem i odbudową infrastruktury technicznej,
– usuwaniem materiałów niebezpiecznych,
– likwidacją skażeń,
– udzielaniem pomocy medycznej poszkodowanym.
Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~pakmiec89
1445241540
A od kiedy to stany nadzwyczajne nie stanowią sytuacji o charakterze kryzysowym? Ustawa to jedno, a wiedza naukowa to drugie.
3C-DF-D7-AB
~wieśka
1392911220
Mam wrażenie, że Pan K. Wilewski trochę się pogubił w opisie "polskiego systemu zarządzania kryzysowego". Proponuję poczytać Ustawę o zarządzaniu kryzysowym, a tam m.in. o centrach i zespołach zarządzania kryzysowego oraz o ich przełożonych. A uzupełniając wypowiedź pana ppłk. J. Sońty - wojsko może być użyte nie tylko w sytuacjach kryzysowych, ale także - na podstawie przepisów innych ustaw - w stanach nadzwyczajnych.
E7-2A-E7-B1

Medicine for Hard Times
Abolicja dla ochotników
Pływali jak morscy komandosi
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Koniec dzieciństwa
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kircholm 1605
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Czarna taktyka terytorialsów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
W wojsku orientują się najlepiej
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Polskie Bayraktary nad Turcją
W poszukiwaniu majora Serafina
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Historia jest po to, by z niej czerpać
Medycy na start
Czarnomorski szlif minerów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polski „Wiking” dla Danii
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Maratońskie święto w Warszawie
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Priorytetowe zaangażowanie
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Deterrence in Polish
Speczespół wybierze „Orkę”
Jelcz się wzmacnia
Terytorialsi w akcji
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Weterani pamiętają
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Koniec pewnej epoki
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Młodzi i bezzałogowce
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Carl-Gustaf przemówił
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Poligon dla medyków w mundurach
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Kopuła nad bewupem
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Okiełznać Borsuka
Pasja i fart
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Czarna taktyka terytorialsów
„Road Runner” w Libanie
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Jednym głosem w sprawie obronności
Drugi wojskowy most
Mity i manipulacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO