moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Błyskawica” w stoczni

Dziś ORP „Błyskawica” została przeholowana do stoczni w Gdyni. W trakcie postoju okręt zostanie wydokowany, aby wymienić wadliwe elektrody osłony katodowej (antykorozyjnej). Powrót okrętu na skwer Kościuszki w Gdyni zaplanowano na najbliższy piątek.

Okręt przeszedł duży remont dokowy na przełomie 2011 i 2012 roku. W ramach prac stoczniowych zamontowany został wówczas system chroniący przed korozją elektrolityczną, którego jeden z elementów zostanie obecnie wymieniony. W tamtym czasie wykonano także m.in.: piaskowanie i obłożenie nowym poszyciem części dennej okrętu oraz zabezpieczenie farbami antyporostowymi, a także remont pokładu głównego. Wykonano także remont kambuza okrętowego, remont pokładu za gablotami wystawienniczymi, naprawiono centralne ogrzewanie w części rufowej i wymieniono kocioł C.O., wymieniono także agregat prądotwórczy wraz z remontem prądnicy oraz wykonano szereg prac na maszcie okrętu. Załoga okrętu-muzeum ORP „Błyskawica” uczestniczyła w wykonywanych pracach, nadzorowała ich prawidłowość, a także wykonała nowy kamuflaż części nawodnej okrętu.

Niszczyciel ORP „Błyskawica”, obok bliźniaczej jednostki ORP „Grom”, był najnowocześniejszym okrętem przedwojennej Marynarki Wojennej. Jednostkę zbudowano w angielskiej stoczni J. Samuel White & Co. Ltd w Cowes, a polską banderę podniesiono na niej 25 listopada 1937 roku. W czasie wojny okręt przepłynął 150 tysięcy mil morskich, eskortował 83 konwoje, uczestniczył w 108 patrolach i operacjach morskich, brał udział w zniszczeniu dwóch i uszkodzeniu sześciu okrętów nawodnych oraz zniszczeniu dwóch statków handlowych przeciwnika, uszkodził trzy okręty podwodne i zestrzelił 4 samoloty na pewno i 2 prawdopodobnie. Trzykrotnie uległ uszkodzeniom podczas wypełniania zadań bojowych. W uznaniu swych wojennych zasług ORP „Błyskawica” jako jedyny okręt został odznaczony Orderem Virtuti Militari. Po zakończeniu wojny okręt powrócił do Gdyni. Przez dwadzieścia lat eksploatowany był jako klasyczny niszczyciel. Od 1976 roku jest okrętem-muzeum, który rocznie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy turystów z Polski i zagranicy.

ORP „Błyskawica” to najstarszy na świecie okręt tej klasy i jeden z niewielu zachowanych okrętów, które brały czynny udział w II wojnie światowej. Jest już tradycją, że na jego pokładzie odbywają się najważniejsze uroczystości i ceremonie Marynarki Wojennej.

Tekst: kpt. mar. Piotr Wojtas

red. PZ

autor zdjęć: chor. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze


Fiasko misji tajnych służb
 
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Zdarzyło się w 2024 roku – część III
Atak na cyberpoligonie
W drodze na szczyt
TOP 10 z wideoteki ZbrojnejTV
Zdarzyło się w 2024 roku – część IV
Olympus in Paris
Czworonożny żandarm w Paryżu
Posłowie o modernizacji armii
Chleb to podstawa
Lektury na czas świąt i nie tylko
Zmiana warty w PKW Liban
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
2024! To był rok!
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Zmiany w prawie 2025
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Polskie Pioruny bronią Estonii
Wiązką w przeciwnika
Zrobić formę przed Kanadą
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Ochrona artylerii rakietowej
Kluczowy partner
Za nami kolejna edycja akcji „Edukacja z wojskiem”
Nowa wersja lotniczej szachownicy
Awanse dla medalistów
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Granice są po to, by je pokonywać
Śmierć szwoleżera
Wzmacnianie wschodniej granicy
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Ratownik, czyli morski wielozadaniowiec
Miliardy na obronność w 2024 roku
Siedząc na krawędzi
Ruszają prace nad „Ratownikiem”
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Bohaterski zryw
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierzowi grozi dożywocie
Powstanie wielkopolskie, czyli triumf jedności Polaków
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rosomaki i Piranie
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Zdarzyło się w 2024 roku – część II

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO