moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Już czwarty MiG zmodernizowany

Ma nowej generacji awionikę, stację, która pozwala pilotowi drobiazgowo zaplanować lot, i cyfrową nawigację, dzięki której określi on położenie ze stuprocentową pewnością. Kolejny MiG-29, zmodernizowany w Bydgoszczy, powrócił do bazy w Mińsku Mazowieckim. Do końca przyszłego roku taki lifting przejdzie jeszcze dwanaście maszyn.


MiG-29 o numerze bocznym 54 to już czwarty unowocześniony myśliwiec. – Gdy wracałem z Bydgoszczy, miałem okazję korzystać z nowej nawigacji. Jest idealna. Wypróbowałem też radar, przechwytując samoloty pasażerskie. Lot tym myśliwcem to czysta przyjemność – mówi ppłk Artur Kałko, dowódca Grupy Działań Lotniczych w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Pilot kilka dni temu przyprowadził do jednostki unowocześnioną maszynę.

Nad modernizacją MiG-a pracowali eksperci z Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy. To tam w myśliwcach, zamiast używanych dotychczas urządzeń analogowych, montuje się nowe – cyfrowe. Piloci MiG-a mają teraz do dyspozycji nowej generacji komputer danych aerodynamicznych ADC (Air Data Computer). Dzięki temu, że jest podłączony bezpośrednio do wielu czujników, może podawać bardzo precyzyjnie na przykład prędkość i wysokość lotu, określić położenie w przestrzeni oraz ustalić aktualne dane na temat przeciążenia samolotu.
 
Unowocześniono także kokpit. – Na kolorowym, ciekłokrystalicznym wyświetlaczu pilot może obserwować na przykład całą trasę lotu. Dzięki panelowi sterowania z kolei może obsługiwać najważniejsze urządzenia: dwa radia i systemy radionawigacyjne. To bardzo wygodne rozwiązanie – dodaje płk Kałko. Dotychczas piloci korzystali z map papierowych i dysponowali tylko jedną radiostacją.

Unowocześniony MiG-29 został wyposażony w stację planowania misji (Mission Planning Station – MPS). Dzięki niej procedury przygotowania samolotu do lotu będą przebiegać szybciej i będą prostsze. – To doskonałe narzędzie pracy. Pilot ma bowiem możliwość zaplanowania w szczegółach całego lotu. Na nośniku danych może umieścić, na przykład, informacje o lotniskach, strefach zastrzeżonych lub niebezpiecznych, o punktach orientacyjnych, a także o alertach: minimalnej i maksymalnej wysokości, przeciążenia czy ilości paliwa. Wszystkie te dane wyświetlają się na monitorze i w każdej chwili można je korygować – tłumaczy pilot z 23 Bazy. Dotychczas myśliwiec nie miał takich funkcji.

Wewnątrz samolotu pojawiły się także cyfrowe rejestratory wideo i audio. – Teraz możliwe jest nagrywanie wszystkiego, co słyszy i widzi pilot na wyświetlaczu. Nagranie pozwoli odtworzyć nie tylko parametry lotu, lecz także na przykład walkę powietrzną innych maszyn. Takie dane mogą być wykorzystywane choćby podczas debriefingów, czyli analiz zakończonych lotów – wyjaśnia oficer z Mińska.

Piloci podkreślają, że zmiany w myśliwcu nie tylko poprawiają komfort lotu, lecz sprawiają, że samolot łatwiej się pilotuje. Jednak obsługi „nowego” MiG-a trzeba się nauczyć. Szkolenie teoretyczne trwa tydzień. Jak długo potrwa praktyczne, zależy od doświadczenia pilota. – Teraz MiG-29 jest naszpikowany elektroniką. Wielu pilotów musi się pozbyć przyzwyczajeń i nawyków, które zdobyli, latając na myśliwcach „analogowych” – tłumaczy ppłk Kałko.

Podobny lifting przeszły już trzy maszyny z bazy w Mińsku. Kolejnych dwanaście zostanie unowocześnionych do końca 2014 roku. Remonty pozwolą na dalszą ich eksploatację. Przewiduje się, że będą latać do 2028 roku. – Współczesne samoloty bojowe są wyposażone w urządzenia działające w systemie cyfrowym. MiG-i bez modernizacji i zamiany urządzeń analogowych na cyfrowe miałby znacznie ograniczone możliwości zastosowania taktycznego – tłumaczy ppłk Artur Goławski, rzecznik DSP.

*****
Umowę na modernizację samolotów MiG-29 Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi WZL nr 2 SA w Bydgoszczy w sierpniu 2011 roku. Dotyczy ona 16 samolotów: 13 maszyn w wersji bojowej i trzech w wersji treningowej dwumiejscowej, MiG-29UB. Modernizacja ma być przeprowadzana w latach 2011–2014. Umowa obejmuje także przeszkolenie personelu latającego oraz personelu SIL (Służby Inżynieryjno-Lotniczej). Wartość kontraktu to 126 mln złotych.

PG

autor zdjęć: Roman Nawrocki

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384706400
http://www.youtube.com/watch?v=Kn6nx_GGERQ
DB-A6-73-01
~scooby
1384534080
~ccc - jeżeli chodzi o pilotów to nigdy nie przestaliśmy nią być : http://www.youtube.com/watch?v=ptijNcDanVw
DB-A6-73-01
~ccc
1384531320
No to jesteśmy już światową potęgą lotnictwa wojskowego !!!
07-4C-21-76
~scooby
1384518840
Podoba mi się to ale , cały czas w nim najdroższy jest pilot ... .
DB-A6-73-01

Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
K2 będą produkowane w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Warszawo, do broni!
Cisza przed wojną
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Ostatnia niedziela…
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Zmiana warty na wschodniej granicy
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Pucharowe zmagania Polaków
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Brytyjczycy żegnają Malbork
7TP – czołg kompromisu
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Cześć bohaterom naszej wolności
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Stańcie do apelu!
Na ratunek pancerniakom
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Cel: wyszkolić podoficera
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
BWR-1 – weteran po liftingu
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Inwestycje w mobilność wojska
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
W drodze po młodszego nurka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tłumy na zawodach w Krakowie
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Terytorialsi zawitają do Płocka
Orlik na Alfę
Rekompensaty na ostatniej prostej
Las Pamięci uczci poległych
Nocny patrol myśliwców
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Na rosyjskim pasku
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Czas próby
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Kolarskie święto w stolicy
Zmodernizowany Leopard 2PL
Czołg K2 made in Poland
Pieta Michniowska
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO