moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Piloci latali na piątkę

Egzamin w powietrzu wszyscy zaliczyli na ocenę bardzo dobrą, w części teoretycznej prócz piątek było kilka czwórek. W czwartek w Poznaniu zakończył się „Zlot 2013”, podczas którego sprawdzianowi poddani zostali dowódcy eskadr, baz i skrzydeł lotnictwa wszystkich rodzajów sił zbrojnych.

– Sprawdzian tylko potwierdził wysoki poziom wyszkolenia naszych pilotów. Lotnictwem mogą dowodzić tylko najlepsi. Dla innych nie ma tutaj miejsca – podkreśla gen. pil. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych.

We wtorek do Poznania przyleciało blisko 50 różnego rodzaju samolotów i śmigłowców. Za ich sterami siedzieli przedstawiciele lotniczej elity. Raz w roku muszą się oni poddać sprawdzianowi, który weryfikuje ich umiejętności. Zadania praktyczne były bardzo zróżnicowane i zależały od rodzaju maszyny. Piloci F-16 musieli na przykład przechwycić w powietrzu inny samolot, piloci Su-22 początkowo mieli atakować cele wyznaczone na poligonie w Nadarzynie. – Z tego elementu organizatorzy sprawdzianu ostatecznie zrezygnowali. Ogólnie nacisk został położony na zadania nawigacyjne, rozpoznawcze i transportowe – tłumaczy ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowódcy Sił Powietrznych. Lotnicy musieli też zdać egzamin z budowy kabiny swojego statku powietrznego, a także test teoretyczny, który sprawdzał między innymi wiedzę dotyczącą regulaminów, instrukcji i technik pilotażu. Wypadli bardzo dobrze. Część praktyczną wszyscy zaliczyli na piątki. Takie też oceny przeważały w części teoretycznej (było kilka czwórek).

Uczestnicy „Zlotu 2013” wysłuchali również wykładów. Przedstawiciele dowództwa podsumowali mijający rok, mówili też o planach na kolejne miesiące.

Gen. pil. Majewski poinformował, że Siły Powietrzne mają w przyszłym roku dostać pieniądze, które pozwolą ich lotnikom spędzić w powietrzu 42,5 tysiąca godzin. Największy nalot będą mogli osiągnąć piloci z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego. Ich limit to niemal 19 tysięcy godzin. W planach znalazło się też przekazanie 300 milionów złotych na inwestycje budowlane w bazach w Powidzu, Dęblinie, Świdwinie, Mirosławcu oraz Krakowie.

Według dowódcy Sił Powietrznych niebawem powinna zapaść decyzja o modernizacji pozostałych samolotów PZL-Orlik 130 do wersji Glass Cockpit. – Z „cyfrowym” Orlikiem będziemy mieli dużą szansę przekształcenia bazy w Dęblinie w ośrodek szkolenia międzynarodowego – podkreśla gen. pil. Majewski. – Są państwa zainteresowane szkoleniem u nas kandydatów na pilotów – dodaje.

Podczas wykładów była też mowa o coraz większym bezpieczeństwie lotów oraz strukturze Inspektoratu Sił Powietrznych. Powstanie on w przyszłym roku i skupi lotnictwo wszystkich rodzajów sił zbrojnych. Ma to zapewnić między innymi większą elastyczność w organizowaniu manewrów. – Dążymy do planowania bloków ćwiczeń połączonych i wielonarodowych, skupionych wokół naszych lotniczych manewrów „Eagle Talon” i rotacji pododdziału amerykańskiego Aviation Detachment – zaznacza gen. pil. Tomasz Drewniak.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marcin Czajko

dodaj komentarz

komentarze


Polsko-litewskie konsultacje
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Spadochroniarze na warcie w UE
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Śmierć przyszła po wojnie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wsparcie MON-u dla studentów
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Pancerniacy trenują cywilów
Mark Rutte pokieruje NATO
Czujemy się tu jak w rodzinie
Oczy na Kijów
Walka – tak, ale tylko polityczna
Biało-czerwona nad Wilnem
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Roczny dyżur spadochroniarzy
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
RBN przed szczytem NATO
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Jak usprawnić działania służb na granicy
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Spędź wakacje z wojskiem!
Serwis bliżej domu
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Ostatnia niedziela…
Szkolenie do walk w mieście
Lato pod wodą
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Strzelnice dla specjalsów
Za zdrowie utracone na służbie
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Szpital u „Troski”
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Olimp gotowy na igrzyska!
Szkolenie na miarę czasów
Feniks – następca Mangusty?
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Prezydent Zełenski w Warszawie
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Pancerny sznyt
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO