moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 dla Polski w najnowocześniejszej wersji

Wersja samolotów FA-50, które trafią do Polski, będzie najnowocześniejsza spośród dotychczas produkowanych – zapewniają przedstawiciele lotniczego giganta Korea Aerospace Industries. O tym, jakie konkretnie rozwiązania zostaną zastosowane w nowej wersji maszyny, producent nie chce mówić, bo wciąż trwają w tej sprawie negocjacje z polskim rządem.

Polska kupiła u południowokoreańskiego producenta 48 samolotów FA-50, pierwsze dwanaście maszyn w standardzie, którym już dziś dysponuje Korea Aerospace Industries, natomiast kolejne 36 zostanie wyprodukowanych już w standardzie, który wyznaczyła Polska. Podczas MSPO przedstawiciele KAI spotkali się z dziennikarzami na konferencji „FA-50PL – zaawansowane wsparcie Sił Powietrznych RP”.

– FA-50 to lekki samolot bojowy. Służy nie tylko do celów szkoleniowych, lecz także bojowych – mówił Jo Jun Hyun, menedżer regionalny KAI na Europę. – Nasze samoloty służą w armii irackiej, filipińskiej oraz indonezyjskiej – wyliczał Hyun. Zaznaczył też, że FA-50 udowodnił już „swoją wartość zarówno bojową, jak i szkoleniową”. Z kolei Bong Keun Lee, wiceprezes i dyrektor generalny Korea Aerospace Industries, zauważył, że możliwości, jakie ma FA-50, pozwolą na wspólną działalność operacyjną z F-16 i F-35.

Koreańczycy mówili również o modyfikacjach, które przeszedł lub przejdzie w przyszłości ten samolot. – FA-50 od początku był rozwijany w kierunku samolotu bojowego. Jego obecna konfiguracja obejmuje m.in. szklany kokpit, możliwość montażu pocisków powietrze–powietrze i powietrze–ziemia, radar laserowy oraz optykę na hełmie, która pozwala na namierzanie celów znajdujących się poza zasięgiem wzroku – wyjaśnił Lee Chang-Yang, menedżer regionalny KAI w Polsce. W przyszłości maszyna zostanie wyposażona w dodatkowy zbiornik paliwa, system tankowania w powietrzu, przewidywana jest również modyfikacja radaru. – Czy będzie to radar AESA, zależy od klienta. Mamy kilka opcji, ale zaspokoimy potrzeby klienta – zapewniał Bong Keun Lee. – Chcę też podkreślić, że KAI ma ogromne doświadczenie w rozwoju swoich produktów. Wykonujemy bardzo szczegółowe testy, poddajemy sprzęt symulacjom itd. – dodał prezes KAI.

Przedstawiciele KAI podkreślali, że jest za wcześnie, by mówić o konkretnych rozwiązaniach. – Możemy powiedzieć, że myślimy o tym, by wzmocnić FA-50 najlepszym radarem oraz że konfiguracja dla polskich sił powietrznych będzie najnowocześniejsza. Wciąż jednak trwają konsultacje z polskim rządem w sprawie tego, jak ma wyglądać ostateczna wersja i dlatego nie możemy ujawniać szczegółów – zaznaczył Jo Jun Hyun.

Ewa Korsak

autor zdjęć: KAI

dodaj komentarz

komentarze


Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
 
Rosomaki na Bałtyku
HSW inwestuje w przyszłość
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
„Sokół” oficjalnie otwarty
Wsparcie dla Wisły
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
K9 strzelały w Ustce
Zryw ku wolności
O Ukrainie wspólnym głosem
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Podniebne tankowanie „Husarza”
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
Wojskowe emerytury w górę
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Wojskowe Targi Służby i Pracy w całej Polsce
Podniebne wsparcie sojuszników
Wyrok za tragiczny wypadek
Test wytrzymałości
Szerszeń do zadań specjalnych
Niepokonany generał Stanisław Maczek
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Prezes PGZ rezygnuje ze stanowiska
Polskie F-16 w służbie NATO
Zmiana warty na Sycylii
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Bałtyk pod parasolem
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Tropem podwodnego drona
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Polak za sterami Apache’a
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Zabójczy żniwiarz
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Sowiecki podstęp
GROM walczy na Bałtyku
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Sekrety biegu patrolowego
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Drone Wars
Lotnicza konferencja w Warszawie
Nowe legitymacje dla weteranów
Pokój nie obroni się sam
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Oracle partnerem technologicznym MON-u
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Szwedzki debiut w Air Policing

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO