moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 dla Polski w najnowocześniejszej wersji

Wersja samolotów FA-50, które trafią do Polski, będzie najnowocześniejsza spośród dotychczas produkowanych – zapewniają przedstawiciele lotniczego giganta Korea Aerospace Industries. O tym, jakie konkretnie rozwiązania zostaną zastosowane w nowej wersji maszyny, producent nie chce mówić, bo wciąż trwają w tej sprawie negocjacje z polskim rządem.

Polska kupiła u południowokoreańskiego producenta 48 samolotów FA-50, pierwsze dwanaście maszyn w standardzie, którym już dziś dysponuje Korea Aerospace Industries, natomiast kolejne 36 zostanie wyprodukowanych już w standardzie, który wyznaczyła Polska. Podczas MSPO przedstawiciele KAI spotkali się z dziennikarzami na konferencji „FA-50PL – zaawansowane wsparcie Sił Powietrznych RP”.

– FA-50 to lekki samolot bojowy. Służy nie tylko do celów szkoleniowych, lecz także bojowych – mówił Jo Jun Hyun, menedżer regionalny KAI na Europę. – Nasze samoloty służą w armii irackiej, filipińskiej oraz indonezyjskiej – wyliczał Hyun. Zaznaczył też, że FA-50 udowodnił już „swoją wartość zarówno bojową, jak i szkoleniową”. Z kolei Bong Keun Lee, wiceprezes i dyrektor generalny Korea Aerospace Industries, zauważył, że możliwości, jakie ma FA-50, pozwolą na wspólną działalność operacyjną z F-16 i F-35.

Koreańczycy mówili również o modyfikacjach, które przeszedł lub przejdzie w przyszłości ten samolot. – FA-50 od początku był rozwijany w kierunku samolotu bojowego. Jego obecna konfiguracja obejmuje m.in. szklany kokpit, możliwość montażu pocisków powietrze–powietrze i powietrze–ziemia, radar laserowy oraz optykę na hełmie, która pozwala na namierzanie celów znajdujących się poza zasięgiem wzroku – wyjaśnił Lee Chang-Yang, menedżer regionalny KAI w Polsce. W przyszłości maszyna zostanie wyposażona w dodatkowy zbiornik paliwa, system tankowania w powietrzu, przewidywana jest również modyfikacja radaru. – Czy będzie to radar AESA, zależy od klienta. Mamy kilka opcji, ale zaspokoimy potrzeby klienta – zapewniał Bong Keun Lee. – Chcę też podkreślić, że KAI ma ogromne doświadczenie w rozwoju swoich produktów. Wykonujemy bardzo szczegółowe testy, poddajemy sprzęt symulacjom itd. – dodał prezes KAI.

Przedstawiciele KAI podkreślali, że jest za wcześnie, by mówić o konkretnych rozwiązaniach. – Możemy powiedzieć, że myślimy o tym, by wzmocnić FA-50 najlepszym radarem oraz że konfiguracja dla polskich sił powietrznych będzie najnowocześniejsza. Wciąż jednak trwają konsultacje z polskim rządem w sprawie tego, jak ma wyglądać ostateczna wersja i dlatego nie możemy ujawniać szczegółów – zaznaczył Jo Jun Hyun.

Ewa Korsak

autor zdjęć: KAI

dodaj komentarz

komentarze


Zawiszacy mają „Zjawę”
Europa ma być zdolna do obrony
Rekompensaty na nowych zasadach
Para ratowników i pies w kopalni złota
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
W poszukiwaniu majora Serafina
Brytyjczycy żegnają Malbork
15 lat pomocy i pamięci
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Cios w plecy
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Medycyna na trudne czasy
Maratońskie święto w Warszawie
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Polski „Wiking” dla Danii
Koniec dzieciństwa
Kircholm 1605
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Medale na ściance i na torze regatowym
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Dawka wiedzy od kadry AWL-u, czyli jak reagować w kryzysie
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
„Road Runner” w Libanie
Koniec pewnej epoki
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Przedwczesny triumf
W obronie gazoportu
Jednym głosem w sprawie obronności
Pięciobojowe duety na medal
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Speczespół wybierze „Orkę”
Logistycy świętują
Pływali jak morscy komandosi
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
W crossie w Lublińcu powtórka sprzed roku
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Bohaterowie, których etos trwa
Bądźcie zawsze gotowi!
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO