moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 dla Polski w najnowocześniejszej wersji

Wersja samolotów FA-50, które trafią do Polski, będzie najnowocześniejsza spośród dotychczas produkowanych – zapewniają przedstawiciele lotniczego giganta Korea Aerospace Industries. O tym, jakie konkretnie rozwiązania zostaną zastosowane w nowej wersji maszyny, producent nie chce mówić, bo wciąż trwają w tej sprawie negocjacje z polskim rządem.

Polska kupiła u południowokoreańskiego producenta 48 samolotów FA-50, pierwsze dwanaście maszyn w standardzie, którym już dziś dysponuje Korea Aerospace Industries, natomiast kolejne 36 zostanie wyprodukowanych już w standardzie, który wyznaczyła Polska. Podczas MSPO przedstawiciele KAI spotkali się z dziennikarzami na konferencji „FA-50PL – zaawansowane wsparcie Sił Powietrznych RP”.

– FA-50 to lekki samolot bojowy. Służy nie tylko do celów szkoleniowych, lecz także bojowych – mówił Jo Jun Hyun, menedżer regionalny KAI na Europę. – Nasze samoloty służą w armii irackiej, filipińskiej oraz indonezyjskiej – wyliczał Hyun. Zaznaczył też, że FA-50 udowodnił już „swoją wartość zarówno bojową, jak i szkoleniową”. Z kolei Bong Keun Lee, wiceprezes i dyrektor generalny Korea Aerospace Industries, zauważył, że możliwości, jakie ma FA-50, pozwolą na wspólną działalność operacyjną z F-16 i F-35.

Koreańczycy mówili również o modyfikacjach, które przeszedł lub przejdzie w przyszłości ten samolot. – FA-50 od początku był rozwijany w kierunku samolotu bojowego. Jego obecna konfiguracja obejmuje m.in. szklany kokpit, możliwość montażu pocisków powietrze–powietrze i powietrze–ziemia, radar laserowy oraz optykę na hełmie, która pozwala na namierzanie celów znajdujących się poza zasięgiem wzroku – wyjaśnił Lee Chang-Yang, menedżer regionalny KAI w Polsce. W przyszłości maszyna zostanie wyposażona w dodatkowy zbiornik paliwa, system tankowania w powietrzu, przewidywana jest również modyfikacja radaru. – Czy będzie to radar AESA, zależy od klienta. Mamy kilka opcji, ale zaspokoimy potrzeby klienta – zapewniał Bong Keun Lee. – Chcę też podkreślić, że KAI ma ogromne doświadczenie w rozwoju swoich produktów. Wykonujemy bardzo szczegółowe testy, poddajemy sprzęt symulacjom itd. – dodał prezes KAI.

Przedstawiciele KAI podkreślali, że jest za wcześnie, by mówić o konkretnych rozwiązaniach. – Możemy powiedzieć, że myślimy o tym, by wzmocnić FA-50 najlepszym radarem oraz że konfiguracja dla polskich sił powietrznych będzie najnowocześniejsza. Wciąż jednak trwają konsultacje z polskim rządem w sprawie tego, jak ma wyglądać ostateczna wersja i dlatego nie możemy ujawniać szczegółów – zaznaczył Jo Jun Hyun.

Ewa Korsak

autor zdjęć: KAI

dodaj komentarz

komentarze


Unijni ministrowie podpisali SAFE
 
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Podejrzane manewry na Bałtyku
Dziękujemy wam, weterani!
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Czterej pancerni przeciw wyklętym
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Wyzwanie, które integruje
Amunicja dla czołgów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska dołącza do satelitarnej elity
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Szlachetny gest generała
AW149 to przygoda życia
Atom utracony
Nowa mapa garnizonów
Alians HSW ze światowym gigantem
Nasi czołgiści najlepsi
Ustawa bliżej żołnierzy
Żołnierz influencer?
Stress test dla systemu ratownictwa
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Kilometry pamięci
Letni wypoczynek z MON-em
Drony na ratunek
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Jak kąsają polskie kły
Biało-czerwona na Monte Cassino
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Kolejne K9 dla zawiszaków
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Fire from Coast
Trudny los zwycięzców
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Misja PKW „Olimp” doceniona
Pancerna nauka jazdy
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Tajemne uderzenie
Pamiętają o powstańcach
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Wyjście z cienia
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Nowe możliwości spółki Mesko
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Od chaosu do wiktorii
Bałtycka tarcza
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Drony Wizjer rozpoznają cel
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyzwanie, które integruje
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO