moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Meksykański okręt w Gdyni

Żaglowiec meksykańskiej marynarki wojennej „Cuauhtemoc” zawinął do Gdyni. To jeden z najbardziej znanych okrętów na świecie. Przepłynął 500 tysięcy mil morskich i okrążył świat. Mieszkańcy Trójmiasta i turyści będą mogli go zwiedzić, bo załoga na trzy dni zamierza otworzyć pokład dla gości.


Trójmasztowiec „Cuauhtemoc” przypłynął do Gdyni na zaproszenie władz miasta. Gospodarzem wizyty ze strony wojska jest 3 Flotylla Okrętów. – Żaglowiec zacumuje przy Nabrzeżu Pomorskim. Pozostanie tam przez pięć dni – mówi Joanna Grajter z Urzędu Miasta w Gdyni. Od niedzieli do środy mieszkańcy i turyści będą mogli wejść na jego pokład. – To stary zwyczaj. Jednostki szkolne zwykle zwalniane są z opłat portowych, w zamian za co otwierają się dla zwiedzających – wyjaśnia Grajter.

„Cuauhtemoc” to jeden z najbardziej znanych żaglowców świata. Został zbudowany w Bilbao w Hiszpanii. Bandera wojenna Meksyku powiewa nad nim od 1982 roku, macierzystym portem zaś jest Acapulco, choć często cumuje on również w Veracruz. Nazwa żaglowca – „Spadający Orzeł” – pochodzi od imienia ostatniego władcy Azteków, który poległ w wojnie z hiszpańskimi konkwistadorami. Jego wizerunek można oglądać na galionie znajdującym się na dziobie okrętu.

Na pokładzie tej jednostki szkolą się młodzi marynarze sił morskich Meksyku. – Żaglowce są wykorzystywane przez wiele, jeśli nie większość, flot wojennych na świecie – mówi kmdr ppor. Piotr Adamczak z biura prasowego polskiej Marynarki Wojennej. – Młodzi ludzie poznają na nich marynarskie abecadło: uczą się pokory wobec morza i ćwiczą umiejętność pracy w grupie. To podstawa do dalszej służby – dodaje.

Przez pokład „Cuauhtemoca” przewinęło się już ponad 20 pokoleń meksykańskich marynarzy. Okręt przepłynął blisko 500 tysięcy mil morskich. W 1990 roku okrążył świat. Kilka razy gościł już w Polsce. – Do Gdyni zawinął dziesięć lat temu. Mieszkańcy chętnie wspominają tę wizytę. Zwłaszcza, że żaglowiec jest znany z efektownych wejść i wyjść z portu. Cała załoga staje wówczas na rejach. Wygląda to naprawdę pięknie – opowiada Grajter.

W tym roku „Cuauhtemoc” pojawił się już w Polsce. Gościł w Szczecinie przy okazji regat The Tall Ships Races. W Gdyni to już kolejna w ostatnich dniach wizyta okrętu z odległych części świata. Kilka dni temu gdyński port opuściły okręty japońskie, które zawinęły do Polski po raz pierwszy w historii. Japończycy m.in. udostępnili do zwiedzania okręt szkolny „Shirayuki”, zorganizowali koncert wojskowej orkiestry, a także rozegrali mecz piłkarski z polskim marynarzami.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: US Navy, Marynarka Wojenna Meksyku

dodaj komentarz

komentarze


Pracowity dyżur Typhoonów
 
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Spokojnych świąt na granicy!
Medycyna na morzu
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Sport kształtuje mentalność
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Rodzina na wagę złota
Więcej polskiego trotylu dla USA
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Poznać rakietowego Homara
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Więcej na mieszkanie za granicą
Zwycięstwo mordercy
Polskie F-16 w służbie NATO
Podniebny Pegaz
Podniebne wsparcie sojuszników
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzy dekady DGW
W Ełku wykuwają charaktery
Viva Polaki! Viva liberatori!
Pierwsza misja Gripenów
Debiut polskiego AW149
Razem w walce ze skażeniami
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Strażnik nieba
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Rex Bolizlavus
Zatopiony problem
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wielkie czyszczenie poligonów
Powstaje armia dronów
Kolejowy sabotaż udaremniony
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
„Pułaski” na Atlantyku
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Składy wysokiego ryzyka
Double Eagle – podwodny tropiciel
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Wyrok za tragiczny wypadek
Wielka lekcja
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO