moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Reforma dowodzenia zgodna z konstytucją

Proponowane przez resort obrony zmiany systemu kierowania i dowodzenia armią są zgodne z ustawą zasadniczą – uznali zgodnie prawnicy działający na zlecenie Biura Analiz Sejmowych. Nad projektem reformy pracują posłowie sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Nowa ustawa ma zacząć obowiązywać od 2014 roku.


Opinie dla Sejmu przygotowywali: prof. dr hab. Zdzisław Kędzi i dr Antoni Rosta z Poznania, dr hab. Krzysztof Grajewski z Uniwersytetu Gdańskiego oraz prof. dr hab. Hubert Izdebski z Uniwersytetu Warszawskiego.

W obowiązującej konstytucji zostało ujętych pięć elementów dowodzenia armią. Są to: cywilna i demokratyczna kontrola nad Siłami Zbrojnymi (art. 26 ust. 2); zwierzchnictwo Prezydenta nad Siłami Zbrojnymi RP (art. 134 ust. 1), które w czasie pokoju sprawowane jest za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej (art. 134 ust. 2); istnienie Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 134 ust. 3); istnienie rodzajów Sił Zbrojnych (art. 134 ust. 3) oraz powołanie Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych na czas wojny (art. 134 ust. 4).

Największe kontrowersje budził konstytucyjny zapis, że „Prezydent Rzeczypospolitej mianuje (…) dowódców rodzajów Sił Zbrojnych”. Zdaniem przeciwników nowelizacji proponowane zmiany naruszają ten artykuł, bo ustanawiają dwóch nowych dowódców – generalnego i operacyjnego.

Prawnicy uznali, że podstawowym argumentem za uznaniem proponowanych zmian za zgodne z konstytucją jest fakt, że ustawa zasadnicza nie określa szczegółowej organizacji dowodzenia armią. Co więcej, wszystkie wymienione wyżej przepisy dotyczące wojska ujęte są w rozdziale opisującym uprawnienia Prezydenta. „Wykładnia art. 134 konstytucji musi zatem uwzględniać fakt, że jest to przepis kompetencyjny dla Prezydenta, a nie konstytuujący regulacje określające w sposób precyzyjny i jednoznaczny strukturę Sił Zbrojnych w Polsce” – czytamy w ekspertyzie dr. hab. Krzysztofa Grajewskiego.

Zdaniem autorów ekspertyz odrzucić należy także argument, że dowódcy generalny i operacyjny nie mogą być uznani za „dowódców rodzajów Sił Zbrojnych”, których istnienia wymaga konstytucja. W dzisiejszej strukturze armii istnieje stanowisko Dowódcy Operacyjnego SZ, równorzędne pozostałym dowódcom rodzajów Sił Zbrojnych. „Z tej perspektywy Dowódca Operacyjny Sił Zbrojnych już jest utożsamiany z dowódcą rodzaju Sił Zbrojnych, mimo, że dowodzi wojskami materialnie należącymi do różnych formacji czy rodzajów” – twierdzi dr hab. Krzysztof Grajewski.

Konstytucja nie mówi także nic o liczbie rodzajów sił zbrojnych, a jedynie wskazuje, że w przypadku dowódców musi ich być przynajmniej dwóch – poprzez użycie liczby mnogiej. Jej zapisy oznaczają „przyjęcie zasady niepołączalności stanowisk Szefa Sztabu Generalnego i dowódców rodzajów Sił Zbrojnych, natomiast nie formułuje zasady niepołączalności stanowisk dowódców poszczególnych rodzajów”. Zdaniem prawników, gdyby ustawodawcy chodziło o rozdzielenie dowodzenia między różne osoby, w konstytucji powinien znaleźć się zapis jasno mówiący, że Prezydent mianuje dowódców poszczególnych rodzajów Sił Zbrojnych.

Co więcej, w przeszłości mieliśmy już do czynienia ze zmianami w zakresie liczby i struktury rodzajów Sił Zbrojnych. Odrębne Dowództwo Wojsk Specjalnych zostało powołane w 2007 roku, a więc już w czasie obowiązywania obecnej konstytucji. „Praktyka potwierdza zatem, że polskie prawo dopuszcza wprowadzanie w drodze ustawowej zmian w organizacji armii, polegających także na zmianie kryteriów tworzenia rodzajów Sił Zbrojnych” – pisze prof. Zdzisław Kędzia.

Drugim powodem wątpliwości była prerogatywa Prezydenta do mianowania Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych na czas wojny. W projektowanej reformie znalazł się zapis mówiący, że Prezydent, na wniosek premiera, miałby prawo w czasie pokoju wskazać osobę przewidzianą do powołania na to stanowisko. „Konstytucja RP nie wymaga tego, by mianowanie nastąpiło jedynie wtedy, gdy jest już „czas wojny” – wyjaśnia prof. Hubert Izdebski. Jego zdaniem obecne przepisy nie wykluczają nominacji w czasie pokoju, lecz na czas wojny (tzn. ze skutkiem wraz z jego rozpoczęciem).

Przepisy nowelizacji nie znoszą cywilnej kontroli nad armią, ani nie zmieniają nic w zasadzie zwierzchnictwa Prezydenta nad polskim wojskiem. Co więcej, zdaniem ich autorów, zmiana struktury MON, czyli podporządkowanie dowódców generalnego i operacyjnego bezpośrednio Ministrowi Obrony Narodowej jeszcze bardziej zwiększy cywilną kontrolę nad armią. „Jeśli dowodzenie Siłami Zbrojnymi w związku z ich potrzebami jest przenoszone na wyższy szczebel, tak jak to jest proponowane w projekcie, kompetencje Prezydenta do mianowania dowódców powinny odnosić się właśnie do tego wyższego szczebla” – twierdzi prof. Kędzia. Oddanie Prezydentowi prawa do mianowania dwóch najwyższych dowódców Wojska Polskiego, zdaniem cytowanych prawników, wypełnia konstytucyjną zasadę jego zwierzchnictwa nad armią.

Także przepisy zmieniające zasady funkcjonowania Sztabu Generalnego Wojska Polskiego nie budzą wątpliwości co do zgodności z ustawą zasadniczą. Konstytucja tylko w jednym miejscu wymienia Sztab Generalny – oddając Prezydentowi wyłączne prawo do powołania jego szefa. Jeżeli chodzi o jego strukturę, zadania i miejsce w strukturze resortu obrony, to kwestie te regulowane są ustawą. Proponowane zmiany w żadnym stopniu nie odnoszą się więc do zapisów konstytucji.

MC

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik (Combat Camera DOSZ)

dodaj komentarz

komentarze

~lol
1371661980
800m po prostu porażka
F2-30-C4-4A
~scoobydoopoznan
1371567540
Czy zakres bojowy tego BWP'a na współczesnym polu walki nie jet zbyt niski ? Ile to jest metrów ?
5C-16-3D-92

Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Niespokojny poranek pilotów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mity i manipulacje
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Polski „Wiking” dla Danii
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Nowe zasady dla kobiet w armii
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Brytyjczycy na wschodniej straży
Koniec dzieciństwa
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Abolicja dla ochotników
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Bóbr na drodze Hannibala
Edukacja z bezpieczeństwa
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Sztuka i służba w jednym kadrze
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Niezłomni w obronie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
MID w nowej odsłonie
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Kircholm 1605
Wyrównać szanse
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Medale dla sojuszników z Niderlandów
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Standardy NATO w Siedlcach
„JUR” dla terytorialsów
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W wojsku orientują się najlepiej
Operacja NATO u brzegów Estonii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Husarze bliżej Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO