moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Po serce do Gdańska

Na pokładzie CASY lotnicy przewieźli z Gdańska do Krakowa serce do przeszczepu. W nocy z poniedziałku na wtorek dostał je 42-letni mężczyzna. – To fantastyczne uczucie, że pomogło się komuś uratować życie – mówi dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego płk pil. Jacek Łazarczyk.


Najnowszy samolot CASA C-295M o numerze bocznym 025 poderwał się z płyty krakowskiego lotniska w poniedziałek po godzinie 19. Na pokładzie transportowca byli lekarze z Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II. Lot do Gdańska trwał nieco ponad godzinę. W tamtejszym szpitalu czekał już przygotowany do operacji dawca. – Przeprowadzono pobranie wielonarządowe. Od dawcy pobrano serce, nerki i wątrobę – mówi dyspozytor z krakowskiego szpitala.

Operacja zakończyła się po północy. Krakowscy lekarze i pielęgniarki karetką na sygnale dotarli na lotnisko, gdzie czekał przygotowany do startu samolot CASA. – Procedurę startu piloci rozpoczynają, gdy tylko zakończy się operacja i lekarze wracają na lotnisko – wyjaśniają lotnicy.

Po operacji nie można pozwolić sobie na żadne opóźnienia. Przyjmuje się, że od chwili pobrania serca do wszczepienia go kolejnej osobie nie może minąć więcej niż cztery godziny. – To loty priorytetowe – mówi płk pil. Jacek Łazarczyk, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. Sam brał udział we wczorajszej akcji. – To fantastyczne uczucie, że pomogło się komuś uratować życie – mówi.

Maszyna do Balic wróciła o godzinie 2.35 w nocy. Nowe serce otrzymał 42-letni mężczyzna.

We wczorajszej akcji wzięli udział: kpt. pil. Arkadiusz Markowicz (dowódca załogi), płk pil. Jacek Łazarczyk (drugi pilot), mjr Daniel Kubić (technik pokładowy), por. Michał Piestrak (technik załadunku).

Dla balickich lotników to druga „Akcja Serce” w tym roku. To właśnie 8 Brygada Lotnictwa Transportowego wykonuje najwięcej lotów wspierających polską transplantologię. Poza nimi w „Akcję Serce” angażują się także piloci z Brygady Lotniczej Marynarki Wojennej (wykonali taki lot 18 kwietnia).

Wojsko bierze udział w „Akcji Serce” na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Zdrowia. Siły zbrojne uczestniczą w akcji nieodpłatnie, a piloci te dodatkowe obowiązki traktują jako loty szkolne.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Franczyk/ Aviateam.pl

dodaj komentarz

komentarze


GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
 
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Planowano zamach na Zełenskiego
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Inwestycja w żołnierzy
Świat F-35
Wyższe stawki dla niezawodowych
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Podejrzane manewry na Bałtyku
NATO przechodzi do działania
The Power of Infrastructure
Bezpieczniejsza Europa
Specjalsi pod nowym dowództwem
Ewakuacja Polaków z Izraela
Wypadek Rosomaka
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pionierski dron
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Policjanci w koszarach WOT
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Flyer, zdobywca przestworzy
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Broń przeciwko wrogim satelitom
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
„Różycki” zwodowany
Drukowanie dronów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Ratownik w akcji
Pancerny kot w polskim wojsku
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Święto sportów walki w Warendorfie
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Strażnicy polskiego nieba
Podróż w ciemność
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Śmierć gorsza niż wszystkie
Kajakami po medale
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO