moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Po serce do Gdańska

Na pokładzie CASY lotnicy przewieźli z Gdańska do Krakowa serce do przeszczepu. W nocy z poniedziałku na wtorek dostał je 42-letni mężczyzna. – To fantastyczne uczucie, że pomogło się komuś uratować życie – mówi dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego płk pil. Jacek Łazarczyk.


Najnowszy samolot CASA C-295M o numerze bocznym 025 poderwał się z płyty krakowskiego lotniska w poniedziałek po godzinie 19. Na pokładzie transportowca byli lekarze z Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II. Lot do Gdańska trwał nieco ponad godzinę. W tamtejszym szpitalu czekał już przygotowany do operacji dawca. – Przeprowadzono pobranie wielonarządowe. Od dawcy pobrano serce, nerki i wątrobę – mówi dyspozytor z krakowskiego szpitala.

Operacja zakończyła się po północy. Krakowscy lekarze i pielęgniarki karetką na sygnale dotarli na lotnisko, gdzie czekał przygotowany do startu samolot CASA. – Procedurę startu piloci rozpoczynają, gdy tylko zakończy się operacja i lekarze wracają na lotnisko – wyjaśniają lotnicy.

Po operacji nie można pozwolić sobie na żadne opóźnienia. Przyjmuje się, że od chwili pobrania serca do wszczepienia go kolejnej osobie nie może minąć więcej niż cztery godziny. – To loty priorytetowe – mówi płk pil. Jacek Łazarczyk, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. Sam brał udział we wczorajszej akcji. – To fantastyczne uczucie, że pomogło się komuś uratować życie – mówi.

Maszyna do Balic wróciła o godzinie 2.35 w nocy. Nowe serce otrzymał 42-letni mężczyzna.

We wczorajszej akcji wzięli udział: kpt. pil. Arkadiusz Markowicz (dowódca załogi), płk pil. Jacek Łazarczyk (drugi pilot), mjr Daniel Kubić (technik pokładowy), por. Michał Piestrak (technik załadunku).

Dla balickich lotników to druga „Akcja Serce” w tym roku. To właśnie 8 Brygada Lotnictwa Transportowego wykonuje najwięcej lotów wspierających polską transplantologię. Poza nimi w „Akcję Serce” angażują się także piloci z Brygady Lotniczej Marynarki Wojennej (wykonali taki lot 18 kwietnia).

Wojsko bierze udział w „Akcji Serce” na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Zdrowia. Siły zbrojne uczestniczą w akcji nieodpłatnie, a piloci te dodatkowe obowiązki traktują jako loty szkolne.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Franczyk/ Aviateam.pl

dodaj komentarz

komentarze


Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
 
Sandhurst: końcowe odliczanie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Front przy biurku
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Strażacy ruszają do akcji
Szpej na miarę potrzeb
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, epilog
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Przygotowania czas zacząć
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Italii, za wolność waszą i naszą
Charge of Dragon
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Na straży wschodniej flanki NATO
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Rekordziści z WAT
Pod skrzydłami Kormoranów
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO on Northern Track
Kolejne FlyEye dla wojska
Wojna na detale
Wojna w świętym mieście, część druga
Ramię w ramię z aliantami
25 lat w NATO – serwis specjalny
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
NATO na północnym szlaku
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wytropić zagrożenie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Gunner, nie runner
Sprawa katyńska à la española
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Święto stołecznego garnizonu
SOR w Legionowie
Zmiany w dodatkach stażowych
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Zachować właściwą kolejność działań
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadisz za bohaterów
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Morze Czarne pod rakietowym parasolem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO