moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trening Hi AoA

Kolejnych trzech polskich pilotów – instruktorów F-16 odbywa w tym tygodniu szkolenie zapoznające z zachowaniem samolotu w sytuacjach przekroczenia krytycznych kątów natarcia i przeciągnięcia (Hi AoA Training).


Do bazy Edwards w Stanach Zjednoczonych udali się tym razem oficerowie z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Zajęć Hi AoA nie prowadzi się w jednostkach bojowych. Są poprzedzone wykładami i wykonywane wyłącznie ze specjalnie przeszkolonymi instruktorami - absolwentami Test Pilot School, zlokalizowanej w Edwards. Używa się do nich zmodyfikowanych maszyn - modelu F-16D Block 32. Modyfikacja polega na przesunięciu środka ciężkości samolotu do tyłu, co jest uzyskiwane przez umieszczenie dodatkowego balastu w miejscu wyrzutników flar i dipoli zakłócających. Ponadto pilot w czasie lotu reguluje zużycie paliwa tak, aby jak najszybciej opróżnić grupę zbiorników położonych bliżej przodu samolotu i pozostawić pełne zbiorniki tylne. Zabiegi te „skłaniają" F-16 do bardziej „chętnego" poddawania się przeciągnięciom, co normalnie nie jest łatwe, bo samolot i jego układ sterowania zostały skonstruowane tak, aby pilotowi jak najbardziej to utrudnić.

Umiejętność pilotowania maszyny w niezwyczajny sposób może się przydać w czasie walk powietrznych, przy dużym poziomie stresu i skomplikowania zadań. Zdarzają się wtedy przypadki wprowadzenia F-16 w niekontrolowany stan związany z przeciągnięciem. Dlatego ważne jest, aby piloci potrafi takie sytuacje rozpoznać i ich unikać. A jeśli już do nich dojdzie – aby reagowali automatycznie i prawidłowo. Przygotowuje ich do tego trening Hi AoA. Loty odbywają się w zasadzie wyłącznie nad bazą, która dysponuje kilkoma pasami startowymi zapewniającymi maksimum bezpieczeństwa nawet w przypadku lądowania z wyłączonym silnikiem.

W praktyce F-16 nie sprawia niespodzianek. Choć po przeciągnięciu zachowuje się nieprzewidywalnie, to po prawidłowym wykonaniu procedury „Out of control" szybko odzyskuje się sterowność. Problemy może spowodować dezorientacja przestrzenna (np. wpadnięcie w chmury) lub brak bezpiecznej wysokości, pozwalającej odzyskać kontrolę nad samolotem.

Źródło: ppłk Artur Goławski/ DSP

PZ

autor zdjęć: SP

dodaj komentarz

komentarze


Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
 
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Polska natowskim liderem
Strażnicy polskiego nieba
Setka lotów w „Akcji Serce” za nimi!
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Letni wypoczynek z MON-em
Misja PKW „Olimp” doceniona
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
K2. Azjatycka pantera
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Umarł król, niech żyje król!
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Nasi czołgiści najlepsi
NATO przechodzi do działania
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Planowano zamach na Zełenskiego
„Baltops” także na lądzie
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Rakiety dla polskich FA-50
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
DNA GROM-u
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Nowa dostawa Homarów-K
Nowy rozdział w historii Mesko
Droga do zespołu bojowego GROM
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wyższe stawki dla niezawodowych
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Ratownik w akcji
Śmierć gorsza niż wszystkie
Wykuwanie interoperacyjności
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Flyer, zdobywca przestworzy
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Polak w kosmosie!
Apache’e z szachownicą
100-lecie Szkoły Orląt w Dęblinie – serwis specjalny
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Ewakuacja Polaków z Izraela
Militarny kask z misją
Podróż w ciemność
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
Dzień, który zmienił bieg wojny
Gen. Sosabowski upamiętniony
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Kajakami po medale
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Budowa Muzeum Bitwy Warszawskiej na ostatniej prostej
Święto sportów walki w Warendorfie
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Ewakuowani Polacy już bezpieczni w kraju

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO