moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Junkers na razie zostaje na dnie

Nurkowie Marynarki Wojennej zakończyli badanie wraku niemieckiego bombowca, który spoczywa na dnie Bałtyku. Wnioski: samolot jest mocno skorodowany i mógłby się rozpaść przy próbie wydobycia. Ale żadne decyzje o przyszłości znaleziska jeszcze nie zapadły.


Wrak Junkersa, o którym w ubiegłą sobotę jako pierwsza napisała polska-zbrojna.pl, przez kilka ostatnich dni badali nurkowie z Brzegowej Grupy Ratowniczej 3 Flotylli Okrętów. Pod wodę schodzili z okrętu ORP „Piast”.

– Wokół samolotu nie odkryli oni żadnych niewybuchów. Niewykluczone jednak, że jakieś spoczywają pod maszyną – wyjaśnia kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik Marynarki Wojennej. Junkers nie rozpadł się od uderzenia w wodę, co stanowi przypadek niezwykle rzadki. – Sama konstrukcja jednak niemal na pewno została naruszona. W dodatku poszycie maszyny jest mocno skorodowane – tłumaczy kmdr por. Zajda.

To wszystko sprawia, że raczej trudno myśleć o wydobyciu jej na powierzchnię. – Można by oczywiście podjąć Junkersa w częściach albo podciągnąć na specjalnie zbudowanej platformie. Istnieje jednak duże ryzyko, że samolot po prostu się rozpadnie: jeśli nie przy pierwszym poruszeniu, to na skutek działania powietrza – zaznacza kmdr por. Zajda. Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że wrak jest dość głęboko zaryty w piasku. – Zebrane przez nurków materiały zostaną teraz poddane analizie. Decyzja na temat przyszłości znaleziska zapadnie wkrótce – zapowiada rzecznik MW.


Tymczasem znalezisko wzbudza duże zainteresowanie. Marynarze przyznają, że obraz zarejestrowany przez załogę okrętu ORP „Arctowski”, która natrafiła na Junkersa, i to, co zastali na dnie nurkowie z ORP „Piast” znacznie się różni. – Różnice dotyczą wyglądu wraku i jego otoczenia – przyznaje kmdr por. Zajda. Może to oznaczać, że do znaleziska zdążyli dotrzeć podwodni eksploratorzy. Ale, jak zastrzega rzecznik MW, nie musi. Samolot mógł zostać na przykład zahaczony rybacką siecią. Jakkolwiek by było, przestrzegamy przed badaniem wraku na własną rękę – podkreśla kmdr por. Zajda. Urząd Morski nie wydaje zgody na nurkowanie w tamtym rejonie. Wnioskowało o to Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej. – Jak już wspomniałem, pod wrakiem mogą znajdować się niewybuchy – zaznacza rzecznik MW.

Junkers to niemiecki bombowiec z czasów drugiej wojny światowej. Na wrak maszyny natrafiła załoga okrętu hydrograficznego ORP „Arctowski”. Doszło do tego podczas rutynowych prac nad wytyczaniem szlaku żeglugowego. Samolot spoczywa na głębokości ok. 30 metrów. Nie wiadomo, czy został zestrzelony czy awaryjnie lądował. Według wstępnych ocen, nie powinien zagrażać bezpieczeństwu żeglugi, dlatego najprawdopodobniej nie zostanie oznaczony na żadnej mapie.

Kilka lat wcześniej załoga „Arctowskiego” odkryła w pobliżu polskiego wybrzeża wrak niemieckiego okrętu „Steuben”. Dzięki niej również ostatecznie zidentyfikowany został lotniskowiec „Graf Zeppelin”, który poszedł na dno krótko po zakończeniu drugiej wojny światowej.



Film nagrany przez podwodny pojazd, na którym można zobaczyć wrak Junkersa możecie obejrzeć na portalu polska-zbrojna.pl.

  Sensacyjne znalezisko na dnie Bałtyku

Wrak niemieckiego bombowca Junkers z czasów drugiej wojny światowej odkryła na dnie Morza Bałtyckiego załoga okrętu hydrograficznego ORP „Arctowski”. To niezwykle rzadkie znalezisko. – Samoloty podczas upadku zazwyczaj się roztrzaskują, a tutaj wrak jest w dobrym stanie – podkreśla dowódca okrętu.
Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. mar. Sebastian Antoniewski/Marynarka Wojenna

dodaj komentarz

komentarze


Huta Stalowa Wola na MSPO
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Orlik na Alfę
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Kikimora o wielu twarzach
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Spotkanie Trump-Nawrocki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Towarzysze czołgów
Beret „na rekinka” lub koguta
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Najmłodszy w rodzinie
Piorun 2 coraz bliżej
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Z najlepszymi na planszy
Zwycięska batalia o stolicę
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Nocne ataki na Ukrainę
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Dwie agresje, dwie okupacje
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nasz Hercules
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
„Był twarzą sił powietrznych”
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Klucz do bezpieczeństwa
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Drony w ofensywie
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Nietypowa premiera targowa
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Świetne występy polskich żołnierzy
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pilica+ coraz bliżej
„Road Runner” w Libanie
Wielkie zbrojenia za Odrą
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Pancerna pięść
Tuga – postrach dronów
Detect & Classify: satelity z AI
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Radary, które widzą wszystko
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Grot A3 w drodze do linii
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Startuje „Żelazny obrońca”
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Hekatomba na Woli
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Salwa z wysokości
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Na otwartym morzu mierzą daleko!
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Wyczekiwane przyspieszenie
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
StormRider na fali
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO