moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najcięższy bwp świata

Amerykańska armia jeszcze w tej dekadzie chce wprowadzić do służby nowy bojowy wóz piechoty. Zastąpi on wykorzystywane od kilkudziesięciu lat M113 i Bradley’e. Bwp ma przewozić 9-osobowy desant i zapewniać mu maksymalną ochronę. Te wymagania sprawiły, że wóz będzie ważył tyle, co czołg M1A1 Abrams. W 2014 roku ma powstać prototyp pojazdu.


Amerykanie jeszcze na początku dekady nie planowali kupna mocno opancerzonych bwp. M113 i Bradley’e zastąpić miały mniejsze i lżejsze pojazdy kołowe. Doświadczenia z Iraku i Afganistanu przekonały jednak decydentów, że US Army nie tylko musi mieć bojowe wozy piechoty, ale również, że powinny to być pojazdy jak najbardziej odporne na ataki.

Oficjalnie program Ground Combat Vehicle – GCV wystartował w 2009 roku. Jego wstępny terminarz zakłada, że na przełomie 2014 i 2015 roku rozpoczną się testy prototypu, w 2016 powstanie wersja przedprodukcyjna, a produkcja seryjna rozpocznie się w 2018 roku. Do służby GCV ma trafić rok później.

Do ogłoszonego w 2011 roku przetargu stanęły największe światowe koncerny zbrojeniowe. Do etapu, który zaowocować ma opracowaniem szczegółowego projektu pojazdu, zakwalifikowano dwa konsorcja. Pierwsze firmuje BAE Systems, które wspierane jest przez Northrop Grumman, a drugiemu przewodzi General Dynamics, które współpracuje z Lockheed Martinem i Raytheonem.

Oba konsorcja dostały po 450 mln dolarów i termin – sierpień 2013 – na wywiązanie się z kontraktu. Bardzo ciekawe w przyjętej przez Amerykanów procedurze przetargowej jest to, iż do kolejnej, zaplanowanej na 2014 rok fazy programu, czyli budowy prototypu, mogą zostać zakwalifikowane oba projekty.

Na razie niewiele wiadomo o wymaganiach technologicznych, jakie dowództwo amerykańskiej armii postawiło przed konstruktorami. Najprawdopodobniej będzie to jednak najcięższy bwp na świecie. Pentagon zażądał, by pojazdy zapewniały jak najlepszą ochronę dla 9 osobowego desantu. Zgodził się przy tym, by GCV ważył (w zależności od wersji) od 58 do 76 ton. Jedną z propozycji jest, aby kolosa napędzał hybrydowy, spalinowo-elektryczny silnik.

Obecnie podstawowymi bojowymi wozami piechoty w US Army są produkowane od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku transportery z rodziny M113 i nieco nowsze, bo wytwarzane od trzydziestu lat Bradley’e. Pierwszych amerykańska armia ma aż 14 tys., drugich niecałe 7 tys.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US DoD

dodaj komentarz

komentarze

~Marcin
1419022740
Zabawnie jest porównać informację o GCV z mnóstwem artykułów w prasie fachowej z początku lat 2000: wówczas wszędzie pisano o braku perspektyw dla czołgów i bwp, rozpisywano się nt. kto. Tymczasem życie zweryfikowało "rojenia" o siłach lekkich: przecież w USA zakłada się, że brygady na kto Stryker nie będą toczyły samodzielnie bojów z jednostkami pancernymi. My także powinniśmy brać darmowe lekcje z cudzych błędów. Dywizje / korpusy WP oparte na 3 typach brygad: pancernej, zmechanizowanej i uzupełniającej je zmotoryzowanej powinny stanowić wachlarz sił wojsk lądowych. Wsparte mobilną, precyzyjną, szybkostrzelną, dalekosiężną artylerią i rozpoznawczymi, oraz szturmowymi dronami, osłonięte nowoczesną artylerią przeciwlotniczą oraz współpracujące z lotnictwem.
1F-93-44-B0
~jn
1357554360
lol!!ciekawe czy PT-91 twardy przebije
D9-64-2D-F1
~scoobydoopoznan
1357492560
GJ Gdzie ty to wyczytałeś ( może miałeś jakąciś wizję), że MON zastępuje BWP przez KTO? http://www.youtube.com/watch?v=bhYuK6mwi6M 2.05 - 2.10 masz przedstawione zadania dla Rosomaka. Nikt ze sztabu nie daje mu zadań BWP. Do wizji amerykańskiej (i scooby'ego) nikt nie potrafił przedstawić konkretnej koncepcji nowoczesnego BWP. Sztab nie bardzo wiedział, Bumar próbował ale jakoś Sztab czuł, że to nie to. Polska potrzebuje BWP i to bardzo. To co się dzieje w USA możemy wykorzystać tz. partycypować w kosztach projektu finansowo i intelektualnie z zamiarem wytworzenia i implementacji w Polsce. Koncepcja ma być oparta na amerykańskiej ( również system kierowania) a komponenty muszą być możliwie Europejskie (Polskie). USA jest jedynym na świecie mocarstwem, które jak zechce to w razie konfliktu nam dośle sprzęt , stąd warto mieć BWP podobnego do nich, by łatwiej i sprawniej było taką pomoc przyjąć. Podobnie jest z F-16. Znając amerykanów będzie rywalizować kilka firm. Można kupić licencję od przegranego. Często bywa tak, że startujące projekty są równie dobre i zwycięża się ułamkiem procenta. (może być problem z systemem metrycznym. Co do Andersa to nie jest BWP roku 2013. Jest za słabo opancerzony.
00-B3-ED-57
~GJ
1357404600
Zastępowanie BWP przez KTO to nie mój pomysł tylko Mon-u bo trochę taniej i szkoda czasu się nad tym zastanawiać bo i tak nic się nie zmieni przez najbliższe 10 lat BWP-1 powoli się rozleci a mon kupuje Rosomaki choć i teraz z tym zaczynają mieć problemy.Swego czasu w WP były BWP-2 ale sprzedali je gdzieś do republiki bananowej,potem przymiarki BWP 40,BWP 2000 no i Anders ale wszystko psu na budę piechota dalej bedzie pomykać BWP 1 i Rosomaczkiem i kogo to obchodzi z generalicji im groch na głowy nie poleci a najgorsze jest to że znowu 800 mln zł zwrócono Rostowskiemu zresztą jak co roku......
73-30-A4-AC
~scoobydoopoznan
1357140840
GJ KTO to nie BWP. Jaka fantazja? Wysłałbyś ludzi w Rosomakach pod bomby kasetowe, zestawy BM 21 grad , BM-30 Smerch ,.... . to czysta rzeź i tylko laik może na to wpaść by zdobywać wrogie pozycje transporterami, którymi to wojsko ma dojechać do linii frontu.Jak od fachowca masz źródła i nazwy. Wszystkie te elementy z wyjątkiem Trophy ASPRO-A i Chobham II są dostępne w Polsce od ręki. pierwsze można samemu opracować a jak się nie uda -pogadać z Żydami, by sprzedali licencje, bo domówimy z 2000 SPIKE do 800 BWP . Raczej nie zrobią problemu. Te parę płyt CHOBHAN II też da się załatwić, chyba,że ty byś się za to wiązł. Trącisz malkontenctwem.
00-B3-ED-57
~GJ
1357128480
Fantazję,to Wy Ludkowie macie,a Scoobydoo to już przebija wszystkich a prawda jest taka że żadnych nowych BWP nie będzie bo są zastępowane przez KTO ale marzyć i ślepo wierzyć w nasz rząd nikt Wam nie zabrania
22-0B-8F-25
~scoobydoopoznan
1357126980
7. 2 szt WKM w dwóch niezależnych wieżach bezzałogowych http://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/news,1,2275,aktualnosci-z-polski,mspo-12-brdm-2-nie-koniec-historii 8. W bezzałogowej wierzy działko Oerlikona KDA kalibru 35 mm - z możliwością wyboru pocisków - przeciwpiechotnych programowalnych - zwykłych, przeciwpancernych (może smugowych jeszcze) działonowy ma mieć 3-4 przyciski na gałce i w zależności od sytuacji strzelać konkretną amunicją (podajnik musi podawać z 3 lub 4 taśm konkretny pocisk do komory. Np. : zobaczy BWP - strzela np. 4 przeciwpancerne - jak piechota wybiega strzela 4-6 odłamkowe. Jak nie możliwe lub za drogo to wstawić RCWS-30 Samson lub coś podobnego .... 9. Ma zabierać dużo amunicji. 10. Nośnikiem ma być to : http://www.youtube.com/watch?v=kLmTyC_XwzQ 5.31 dać odpowiednią wysokość by żołnierz czuł się bezpiecznie Myślę jak, by się dobrze spiąć pierwsze sztuki na początku 2014. p.s. Dobrze było by wstawić to : http://www.bumar.com/elektronika/oferta/systemy-radiolokacyjne/rodzina-trudno-wykrywalnych-radarow-brzegowych/crm-203/ albo coś mniejszego ale tu chyba przesadziłem. Zależy mi by mógł strącać małe obserwacyjne bezzałogowce. Coś wziąć od loary ale na dystans strzału armatą. Jak to się nie zmieści na jednym to zrobić na trzech niech jadą w grupie. Nie musi pływać wystarczy brodzenie.
00-B3-ED-57
~scoobydoopoznan
1357126680
Jaki powinien być BWP - a no taki jakim bym chciał jechać na linię frontu i walczyć. Stąd: 1. Odporny we wszystkich swoich częściach (również dach) na bezpośrednie trafienie pociskiem 30 mm z rdzeniem z zubożonego uranu. Przez to odporny na odłamki z artylerii 155 mm pocisków programowalnych oraz na ogień niekierowanych pocisków powietrze-ziemia z śmigłowców typu Mi-24. 2. Przód odporny na bezpośrednie trafienie pociskiem kumulacyjnym 120 mm Chobham II - nie wiem czy to jest możliwe. Ale zawsze jak zobaczy czołg w bliskiej odległość będzie mógł ustawić się do niego przodem. Całość tz boki, przód tył i góra obłożona siatkami przeciw RPG-7 te z Rosomaków. Tanie, lekkie a skuteczne. 3. Możliwość zamontowania urządzenia do niszczenia min przeciwczołgowych. 4.Trophy ASPRO-A na (9M-133 kornet) z możliwością wyłączenia przez dowódcę drużyny , granaty dymne, system ostrzegania przed odpromieniowaniem, kamera termalna, noktowizor, kamery boczne i tylne. itd... . 5. Systemy obserwacji pola walki na dystansie przekraczającym zasięg artylerii lufowej czołgowej 125 km z: http://www.youtube.com/watch?v=kLmTyC_XwzQ 13.34 lub te ze SPIKE'a zamontowane na bezzałogowej wieży. Tak ,by można było wykryć czołg z odległości przekraczającej jego skuteczny ogień 4-6 km. 6. 2-4 szt. SPIKE'a w tylnej części - najbardziej opancerzonej - nie na zewnątrz (możliwość wybuchu pocisku i zniszczenia pojazdu) przy ostrzale bezpośrednim z WKM lub od wybuchu amunicji programowalnej strzelanej z wrogich 152 mm dział. Dobrze by były wyrzucane sprężonym powietrzem pod ciśnieniem z pozycji pionowej (nie wiem czy to możliwe) lub AMUR http://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/news,1,2274,aktualnosci-z-polski,mspo-12-hybrydowy-amur mam nadzieję , że odległość jaką Amur daje pociskom od pojazdu uwzglednia możliwość zniwelowania zniszczeń od wybuchu ale ja bym go trochę " dopancerzył" by był odporny na zniszczenia od odłamków od programowalne amunicji.
00-B3-ED-57
~Murat
1356803280
U nas musi spełniać wymogi "pływalności" nawet kosztem bezpieczeństwa załogi, czyli zmniejszeniem opancerzenia.
37-56-A0-B1
~Kuba
1356798900
A może lepszym rozwiązaniem będzie uciekanie przed pociskami niż przygotowywanie się na ich uderzenie? Obecnie istnieje tyle rozwiązań że zniszczenie pocisku jeszcze przed uderzeniem w pancerz, lub ucieczka przed takim pociskiem nie stwarza dużego problemu. Problem stwarzają jedynie koszty takich rozwiązań i brak takiej technologi w Polsce.
66-06-55-B3
~tolek
1356773880
Nie musisz się martwić program Anders nie jest już kontynuowany , a moim zdaniem i tak by był dobrze opancerzony bo z dodatkowym pancerzem miał ważyć ponad 30 ton gdzie BWP 1 połowę tego. Martwił bym się bardziej aktualnymi planami naszego wojska na temat nowego BWP ,który ma pływać i ważyć nie wiele ponad 20 ton.
F1-57-04-D5
~adrian
1356724860
@scobydopoznan równie dobrze można podać inne przykłady nie pasujące do twojej teorii Izrael posiadając 60 tonowe transportery Namer i czołgi a właściwie hybrydy czołgu i transportera czyli ,,BWPa" ze 120 mm armata Merkava III/IV uruchomił prace nad pojazdem 35 tonowym który ma wejść do produkcji w 2020 Brytyjczycy posiadający podobne doświadczenia z ostatnich lat co USA planują że ich nowy BWP będzie mógł po dopoancerzeniu i modernizacjach osiągnąć masę około 40 ton Niemiecka Puma też ma masę 40 ton. Wszystko zależy od przyjętej doktryny, od możliwości innych rodzajów broni itp pamiętajmy że amerykańska armia w dającej się przewidzieć przyszłości będzie miała siły powietrzne które zetrą każdą konwencjonalną armie w klasycznym konflikcie zbrojnym z powietrza ziemi więc czynnik ruchu w takim GCV może mieć mniejsze znaczenie ja bym wolał żeby w polskich gąsienicowych platformach przyszłości ,,wszystko było piękne" (uzbrojenie, pancerz, zdolności pokonywania terenu -nie mylić z koniecznością pływania którą koniecznie chcą mieć nasi generałowie- żeby to wszystko było odpowiednio zbilansowane) i żeby ważyły tak koło 50 ton . Pamiętajmy też ze nie da się stworzyć pojazdu niezniszczalnego i czasem straty lepiej niweluje aktywność i inicjatywa na mój gust amerykanie popadają z jednej skrajność jaka były 20 tonowe kołowe pojazdy programu FCS w drugą skrajność. A co do Polski to budżet jest niby duży ale i wydatków dużo OPL BAL Marynarka Smiglaki czy starczy jednocześnie kasy na powiedzmy 500 czołgów i 700 800 BWP wątpię może wprowadzić najpierw czołgi a wypierane przez z nie z linii T72 przebudowywać na transportery/BWP jak to robił swego czasu Izrael z centuirionami i T55
BF-08-52-E9
~scoobydoopoznan
1356706680
Drodzy "fachowcy" z Bumaru. Powyżej macie typowy BWP współczesnego pola walki. cyt:" . .. by pojazdy zapewniały jak najlepszą ochronę dla 9 osobowego desantu" czego w waszym Andersie nie ma . Wystarczy strzelić WKM Wilk w wierzę z działem napakowaną amunicją i z Andersa zostanie połowa nie wspominając , że tych, którzy siedzą pod tą wierzą nie da się zidentyfikować. Ponieważ skończyła się wojna okopowa ( czego wy i Cieniuch nie rozumiecie) w natarciu BWP musi być silnie opancerzony , by chronić żołnierzy. p.s. Jedzcie na korepetycje do USA albo lepiej kupcie licencję.
00-B3-ED-57

Szturm na radar
 
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Od satyry Tuwima do piekła
WAT po raz 74 zainaugurował rok akademicki
Ostre słowa, mocne ciosy
Rusza „Misja na Marsa”
Odznaczenia państwowe za medale paryskich igrzysk
O bezpieczeństwie na Warsaw Security Forum
Podwyżki dla niezawodowych
Tłumy biegły po nóż komandosa
Mistrzowie włożyli mundury, teraz szkolą ich żołnierze
Wyższe świadczenie mieszkaniowe dla żołnierzy
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Underwater Academy
Cyniczna gra Bacha
Projekt wsparcia dla pracodawców żołnierzy
Dzięki wsparciu sojuszników wiele rzeczy da się zrobić szybciej
Pomoc w głębinach
Ocean dronów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Najlepsi sportowcy wśród terytorialsów to …
Album o żołnierzach-olimpijczykach
Nie rewolucja, lecz ewolucja
Żołnierze z NATO wesprą „Feniksa”
Olympus in Paris
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Widzenie przyszłości
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Skuteczność kompaktowego Grota
25 km na 25 lat Polski w Sojuszu
Na zapleczu Feniksa
Tajfun, czyli czasami mniej znaczy więcej
„Feniks” rozwija skrzydła
„Gaudeamus igitur” w ASzWoj-u
Trójstronne porozumienie
Żołnierze generała Kleeberga pokonują czerwonoarmistów
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Czworonożny żandarm w Paryżu
Więcej wojska wesprze powodzian
Polska i Turcja – od wojen do szacunku i sympatii
MON podsumowało 10 miesięcy rządów koalicji
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Żołnierze PKW UNIFIL w Libanie są bezpieczni
Polskie rakiety do Homara-K
Pod Kockiem walczyli do końca
Zagraniczne wsparcie „Feniksa”
Drony nad poligonem
Szef amerykańskiej dyplomacji w Warszawie
Ukoić ból po stracie
„Kieszonkowy” okręt podwodny
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Northern Coasts: „Pułaski” na czele zespołu zadaniowego
NATO silniejsze niż kiedykolwiek
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Olimp w Paryżu
Szef MON-u nagrodzony przez Forum Ekonomiczne
Tydzień Kormorana
Pamiętamy o bohaterach Batalionów Chłopskich
Realizm dowodzenia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO