moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jest kupiec na Jaki

Agencja Mienia Wojskowego ma wreszcie szansę sprzedać dwa samoloty Jak-40, którymi latali najważniejsi polscy politycy. Po trzech nieudanych przetargach zainteresowała się nimi jedna z polskich firm. Jeśli negocjacje zakończą się pomyślnie, umowa na sprzedaż maszyn zostanie podpisana w I kwartale 2013 roku.

Zainteresowana samolotami firma nie jest ich docelowym nabywcą. Kto nim będzie, objęte jest tajemnicą handlową. Ponieważ według obowiązujących polskich przepisów Jaki są za głośne, nie będą mogły latać w naszym kraju. Kupi je więc zapewne zagraniczny oferent.

Samolotów i części zamiennych do nich nie udało się, mimo obniżania ceny, sprzedać w trzech organizowanych wcześniej przetargach. Po zakończeniu ostatniego z nich w połowie października Agencja Mienia Wojskowego wysłała do firm zaproszenia do składania ofert w tzw. trybie sprzedaży poprzetargowej.

Oferty mogły spływać do końca listopada. Ostatniego dnia Agencja otrzymała od polskiej firmy list intencyjny. – To podstawa do rozpoczęcia negocjacji handlowych. Jeśli ustalimy cenę i warunki transakcji, umowa zostanie podpisana w I kwartale 2013 r. – zapowiada Małgorzata Golińska, rzeczniczka AMW.

Pierwsze spotkanie w sprawie sprzedaży zaplanowano na grudzień. – Omówimy szczegóły przejęcia przez AMW samolotów od wojska i przekazania ich nowemu właścicielowi – wyjaśnia Andrzej Pilucik, dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego AMW. Maszyny, które stoją teraz w bazie lotniczej w Mińsku Mazowieckim, armia przekaże AMW tuż przed podpisywaniem przez nią umowy sprzedaży. Nabywców będą też interesowały m.in. kwestie ubezpieczenia samolotów i certyfikaty, które pozwolą na dalszą eksploatację maszyn.


Oba oferowane Jaki-40 to luksusowe wersje tych samolotów, przystosowane do przewozu 15 pasażerów. Maszyny należały do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Pułk został rozwiązany po tym, gdy komisja badająca przyczyny katastrofy smoleńskiej opublikowała krytykujący go raport.

Jaki-40 wystawione na sprzedaż mają ponad 30 lat. W tym czasie jeden z nich wylatał ponad 8500 godzin, drugi prawie 9000. Każdy z samolotów przeszedł też pięć remontów, ostatni cztery lata temu na Białorusi. Natomiast inna vipowska maszyna, należący niegdyś do pułku TU-154M, pozostaje do dyspozycji prokuratury do czasu zakończenia śledztwa w sprawie katastrofy w Smoleńsku.

Jeśli agencji uda się sprzedać samoloty lub części zamienne, 93 proc. przychodu z transakcji trafi do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Pozostałe pieniądze zasilą konto AMW.


AD

autor zdjęć: Jacek Szustakowski

dodaj komentarz

komentarze


Odznaczenia za wzorową służbę
Polski „Wiking” dla Danii
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Mundurowi z benefitami
Kolejny kontrakt Dezametu
Marynarze podjęli wyzwanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Abolicja dla ochotników
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Inwestycja w bezpieczeństwo
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Sportowcy na poligonie
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Męska sprawa: profilaktyka
Rusza program „wGotowości”
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Nie daj się zhakować
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Awanse w dniu narodowego święta
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Zasiać strach w szeregach wroga
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Marynarze mają nowe motorówki
Arteterapia dla weteranów
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Kircholm 1605
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
OPW budują świadomość obronną
Starcie pancerniaków
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Standardy NATO w Siedlcach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Czy to już wojna?
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Jesteśmy dziećmi wolności
Koniec dzieciństwa
Wellington „Zosia” znad Bremy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Sukces Polaka w biegu z marines
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Gdy ucichnie artyleria
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Mity i manipulacje
Kaman – domknięcie historii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO