moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jest kupiec na Jaki

Agencja Mienia Wojskowego ma wreszcie szansę sprzedać dwa samoloty Jak-40, którymi latali najważniejsi polscy politycy. Po trzech nieudanych przetargach zainteresowała się nimi jedna z polskich firm. Jeśli negocjacje zakończą się pomyślnie, umowa na sprzedaż maszyn zostanie podpisana w I kwartale 2013 roku.

Zainteresowana samolotami firma nie jest ich docelowym nabywcą. Kto nim będzie, objęte jest tajemnicą handlową. Ponieważ według obowiązujących polskich przepisów Jaki są za głośne, nie będą mogły latać w naszym kraju. Kupi je więc zapewne zagraniczny oferent.

Samolotów i części zamiennych do nich nie udało się, mimo obniżania ceny, sprzedać w trzech organizowanych wcześniej przetargach. Po zakończeniu ostatniego z nich w połowie października Agencja Mienia Wojskowego wysłała do firm zaproszenia do składania ofert w tzw. trybie sprzedaży poprzetargowej.

Oferty mogły spływać do końca listopada. Ostatniego dnia Agencja otrzymała od polskiej firmy list intencyjny. – To podstawa do rozpoczęcia negocjacji handlowych. Jeśli ustalimy cenę i warunki transakcji, umowa zostanie podpisana w I kwartale 2013 r. – zapowiada Małgorzata Golińska, rzeczniczka AMW.

Pierwsze spotkanie w sprawie sprzedaży zaplanowano na grudzień. – Omówimy szczegóły przejęcia przez AMW samolotów od wojska i przekazania ich nowemu właścicielowi – wyjaśnia Andrzej Pilucik, dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego AMW. Maszyny, które stoją teraz w bazie lotniczej w Mińsku Mazowieckim, armia przekaże AMW tuż przed podpisywaniem przez nią umowy sprzedaży. Nabywców będą też interesowały m.in. kwestie ubezpieczenia samolotów i certyfikaty, które pozwolą na dalszą eksploatację maszyn.


Oba oferowane Jaki-40 to luksusowe wersje tych samolotów, przystosowane do przewozu 15 pasażerów. Maszyny należały do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Pułk został rozwiązany po tym, gdy komisja badająca przyczyny katastrofy smoleńskiej opublikowała krytykujący go raport.

Jaki-40 wystawione na sprzedaż mają ponad 30 lat. W tym czasie jeden z nich wylatał ponad 8500 godzin, drugi prawie 9000. Każdy z samolotów przeszedł też pięć remontów, ostatni cztery lata temu na Białorusi. Natomiast inna vipowska maszyna, należący niegdyś do pułku TU-154M, pozostaje do dyspozycji prokuratury do czasu zakończenia śledztwa w sprawie katastrofy w Smoleńsku.

Jeśli agencji uda się sprzedać samoloty lub części zamienne, 93 proc. przychodu z transakcji trafi do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Pozostałe pieniądze zasilą konto AMW.


AD

autor zdjęć: Jacek Szustakowski

dodaj komentarz

komentarze


Polska, Litwa – wspólna sprawa
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Marynarze podjęli wyzwanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Dywersja na kolei. Są dowody
Kaman – domknięcie historii
Dodatkowe zapory
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
My, jedna armia
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Torpeda w celu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Ułani szturmowali okopy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Is It Already War?
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Standardy NATO w Siedlcach
Kosmiczna wystawa
Merops wdrażany natychmiast
Plan na WAM
Nieznani sprawcy wysadzili tory
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Dzień wart stu lat
Polski „Wiking” dla Danii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ogień z Leopardów na Łotwie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Gdy ucichnie artyleria
Awanse w dniu narodowego święta
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Sukces Polaka w biegu z marines
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Mundurowi z benefitami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mity i manipulacje
„Road Runner” w Libanie
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pięściarska uczta w Suwałkach
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Kapral Bartnik mistrzem świata
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Dostawa Homarów-K
Wojskowy bus do szczęścia
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Im ciemniej, tym lepiej
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Czy to już wojna?
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
„Zamek” pozostał bezpieczny
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO