moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jest kupiec na Jaki

Agencja Mienia Wojskowego ma wreszcie szansę sprzedać dwa samoloty Jak-40, którymi latali najważniejsi polscy politycy. Po trzech nieudanych przetargach zainteresowała się nimi jedna z polskich firm. Jeśli negocjacje zakończą się pomyślnie, umowa na sprzedaż maszyn zostanie podpisana w I kwartale 2013 roku.

Zainteresowana samolotami firma nie jest ich docelowym nabywcą. Kto nim będzie, objęte jest tajemnicą handlową. Ponieważ według obowiązujących polskich przepisów Jaki są za głośne, nie będą mogły latać w naszym kraju. Kupi je więc zapewne zagraniczny oferent.

Samolotów i części zamiennych do nich nie udało się, mimo obniżania ceny, sprzedać w trzech organizowanych wcześniej przetargach. Po zakończeniu ostatniego z nich w połowie października Agencja Mienia Wojskowego wysłała do firm zaproszenia do składania ofert w tzw. trybie sprzedaży poprzetargowej.

Oferty mogły spływać do końca listopada. Ostatniego dnia Agencja otrzymała od polskiej firmy list intencyjny. – To podstawa do rozpoczęcia negocjacji handlowych. Jeśli ustalimy cenę i warunki transakcji, umowa zostanie podpisana w I kwartale 2013 r. – zapowiada Małgorzata Golińska, rzeczniczka AMW.

Pierwsze spotkanie w sprawie sprzedaży zaplanowano na grudzień. – Omówimy szczegóły przejęcia przez AMW samolotów od wojska i przekazania ich nowemu właścicielowi – wyjaśnia Andrzej Pilucik, dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego AMW. Maszyny, które stoją teraz w bazie lotniczej w Mińsku Mazowieckim, armia przekaże AMW tuż przed podpisywaniem przez nią umowy sprzedaży. Nabywców będą też interesowały m.in. kwestie ubezpieczenia samolotów i certyfikaty, które pozwolą na dalszą eksploatację maszyn.


Oba oferowane Jaki-40 to luksusowe wersje tych samolotów, przystosowane do przewozu 15 pasażerów. Maszyny należały do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Pułk został rozwiązany po tym, gdy komisja badająca przyczyny katastrofy smoleńskiej opublikowała krytykujący go raport.

Jaki-40 wystawione na sprzedaż mają ponad 30 lat. W tym czasie jeden z nich wylatał ponad 8500 godzin, drugi prawie 9000. Każdy z samolotów przeszedł też pięć remontów, ostatni cztery lata temu na Białorusi. Natomiast inna vipowska maszyna, należący niegdyś do pułku TU-154M, pozostaje do dyspozycji prokuratury do czasu zakończenia śledztwa w sprawie katastrofy w Smoleńsku.

Jeśli agencji uda się sprzedać samoloty lub części zamienne, 93 proc. przychodu z transakcji trafi do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Pozostałe pieniądze zasilą konto AMW.


AD

autor zdjęć: Jacek Szustakowski

dodaj komentarz

komentarze


Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Gdy ucichnie artyleria
Dzień wart stu lat
Mundurowi z benefitami
„Zamek” pozostał bezpieczny
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W gotowości, czyli cywile na poligony
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Ogień z Leopardów na Łotwie
Is It Already War?
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Plan na WAM
Pilica w linii
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Elementy Wisły testowane w USA
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Marynarze podjęli wyzwanie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nieoceniona siła edukacji
Niebo pod osłoną
Brytyjczycy na wschodniej straży
My, jedna armia
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Warto być wGotowości
Wojskowy bus do szczęścia
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Polski „Wiking” dla Danii
„Road Runner” w Libanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Studenci ewakuowali szpital
Dodatkowe zapory
Sukces Polaka w biegu z marines
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Wojsko na Horyzoncie
Dywersja na kolei. Są dowody
Merops wdrażany natychmiast
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Dostawa Homarów-K
Drony w szkołach
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Razem na ratunek
Polska, Litwa – wspólna sprawa
„Horyzont” przeciw dywersji
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Militarne Schengen
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO