moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jest kupiec na Jaki

Agencja Mienia Wojskowego ma wreszcie szansę sprzedać dwa samoloty Jak-40, którymi latali najważniejsi polscy politycy. Po trzech nieudanych przetargach zainteresowała się nimi jedna z polskich firm. Jeśli negocjacje zakończą się pomyślnie, umowa na sprzedaż maszyn zostanie podpisana w I kwartale 2013 roku.

Zainteresowana samolotami firma nie jest ich docelowym nabywcą. Kto nim będzie, objęte jest tajemnicą handlową. Ponieważ według obowiązujących polskich przepisów Jaki są za głośne, nie będą mogły latać w naszym kraju. Kupi je więc zapewne zagraniczny oferent.

Samolotów i części zamiennych do nich nie udało się, mimo obniżania ceny, sprzedać w trzech organizowanych wcześniej przetargach. Po zakończeniu ostatniego z nich w połowie października Agencja Mienia Wojskowego wysłała do firm zaproszenia do składania ofert w tzw. trybie sprzedaży poprzetargowej.

Oferty mogły spływać do końca listopada. Ostatniego dnia Agencja otrzymała od polskiej firmy list intencyjny. – To podstawa do rozpoczęcia negocjacji handlowych. Jeśli ustalimy cenę i warunki transakcji, umowa zostanie podpisana w I kwartale 2013 r. – zapowiada Małgorzata Golińska, rzeczniczka AMW.

Pierwsze spotkanie w sprawie sprzedaży zaplanowano na grudzień. – Omówimy szczegóły przejęcia przez AMW samolotów od wojska i przekazania ich nowemu właścicielowi – wyjaśnia Andrzej Pilucik, dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego AMW. Maszyny, które stoją teraz w bazie lotniczej w Mińsku Mazowieckim, armia przekaże AMW tuż przed podpisywaniem przez nią umowy sprzedaży. Nabywców będą też interesowały m.in. kwestie ubezpieczenia samolotów i certyfikaty, które pozwolą na dalszą eksploatację maszyn.


Oba oferowane Jaki-40 to luksusowe wersje tych samolotów, przystosowane do przewozu 15 pasażerów. Maszyny należały do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Pułk został rozwiązany po tym, gdy komisja badająca przyczyny katastrofy smoleńskiej opublikowała krytykujący go raport.

Jaki-40 wystawione na sprzedaż mają ponad 30 lat. W tym czasie jeden z nich wylatał ponad 8500 godzin, drugi prawie 9000. Każdy z samolotów przeszedł też pięć remontów, ostatni cztery lata temu na Białorusi. Natomiast inna vipowska maszyna, należący niegdyś do pułku TU-154M, pozostaje do dyspozycji prokuratury do czasu zakończenia śledztwa w sprawie katastrofy w Smoleńsku.

Jeśli agencji uda się sprzedać samoloty lub części zamienne, 93 proc. przychodu z transakcji trafi do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Pozostałe pieniądze zasilą konto AMW.


AD

autor zdjęć: Jacek Szustakowski

dodaj komentarz

komentarze


Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Aby granica była bezpieczna
Mundurowi z benefitami
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Niebo pod osłoną
Plan na WAM
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Niemcy dla Tarczy Wschód
Amunicja od Grupy WB
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Seryjny Heron coraz bliżej
Pancerniacy jadą na misję
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Gdy ucichnie artyleria
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Obywatele chcą być wGotowości
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nowe K9 w Węgorzewie
W ochronie granicy
Święto sportowców w mundurach
Panczeniści na podium w Hamar
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Bałtycki sojusz z Orką w tle
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Odpalili K9 Thunder
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Niemieckie wsparcie z powietrza
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Nowe zasady dla kobiet w armii
Służba w kadrze
Trałowce do remontu
Śnieżnik gotowy na Groty
Kto zostanie Asem Sportu?
Najdłuższa noc
Wojsko ma swojego satelitę!
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Nowe zdolności sił zbrojnych
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Kolejne AW149 nadlatują
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Szwedzi w pętli
Polski Rosomak dalej w produkcji
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Combat 56 u terytorialsów
Militarne Schengen
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Dzień wart stu lat
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Smak służby
Gala Boksu na Bemowie
Kalorie to nie wszystko
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO