moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak saperzy pomogli rolnikom

Przez trzy lata mieszkańcy niewielkiej wsi Kościelec pod Inowrocławiem, by przeprawić się przez Kanał Notecki, musieli dojeżdżać do mostu siedem kilometrów. Tylko tak mogli dotrzeć do swoich gospodarstw, pól i pastwisk. Codziennie tracili czas i pieniądze. Z pomocą przyszli im saperzy z 2 Pułku Inżynieryjnego. W dwa tygodnie odbudowali zniszczony drewniany most.


– Pełen profesjonalizm. Zrobili to szybko i dobrze. Dzięki żołnierzom nasze życie wróci wreszcie do normalności – mówi Krzysztof Błaszak, sołtys Kościelca.

Problem z wydostaniem się ze wsi mieszkańcy mieli od 2009 r. Wtedy to powiatowy nadzór budowlany podjął decyzję o zamknięciu przeprawy mostowej w Kościelcu. Wzniesiony tuż po wojnie drewniany most był w tak złym stanie, że przejazd po nim ciężkich maszyn rolniczych groził zawaleniem całej konstrukcji.

Po zamknięciu mostu kilkanaście mieszkających w okolicy rodzin musiało jechać siedem kilometrów dalej, żeby przeprawić się przez Kanał Notecki. Najbardziej dotknęło to rolników, których gospodarstwa były przecięte kanałem.

– Jakoś radziliśmy sobie z dowożeniem dzieci do szkoły czy wyjazdami po zakupy. Jednak wiele osób hoduje krowy i codziennie sprzedaje mleko spółdzielniom. Te zaś nie chciały dojeżdżać po towar okrężną drogą i rolnicy musieli sami je odwozić – opowiada Marek Nieznalski, mieszkaniec Kościelca.


Przez dwa lata sprawa mostu w Kościelcu tkwiła w impasie. Pieniędzy na jego odbudowę nie miała ani gmina, ani powiat. Nadzieja pojawiła się, gdy lokalne władze skontaktowały się z 2 Pułkiem Inżynieryjnym z Inowrocławia. Saperzy w ramach szkolenia zbudowali w okolicy kilka drewnianych mostów i mieszkańcy zwrócili się do nich o pomoc. Szef Sztabu Generalnego WP gen. Mieczysław Cieniuch dał zgodę pod warunkiem, że gmina pokryje koszty materiałów budowlanych. Latem tego roku wojsko i samorząd podpisały umowę, na mocy której saperzy zobowiązali się odbudować most do końca października tego roku. Z wyznaczonego terminu wywiązali się tydzień wcześniej.

– Wbrew pozorom to nie był łatwy projekt, bo był to jeden z najwyższych mostów drewnianych, jakie budowaliśmy. W najwyższym miejscu przeprawa znajduje się pięć metrów nad poziomem wody – opowiada mjr Piotr Pytel, który kierował pracami budowlanymi. Poprzedni most był całkowicie drewniany. Konstrukcja wzniesiona przez wojskowych saperów została usadowiona na metalowych filarach, osadzonych w żelbetonowych podstawach. – Dzięki temu po moście będą mogły bez obaw jeździć nawet najcięższe maszyny rolnicze – zapewnia kpt. Justyna Murawska, dowódca kompanii, która budowała przeprawę.

– To żołnierze powinni budować autostrady, a nie Chińczycy czy Irlandczycy. Przyjechali i w dwa tygodnie most stoi. Można? Można! – cieszyła się Maria Seweryn, mieszkanka Kościelca podczas uroczystego otwarcia przeprawy, na które przyjechali przedstawiciele wojska i lokalni samorządowcy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Śmierć przyszła po wojnie
 
RBN przed szczytem NATO
Spadochroniarze na warcie w UE
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Strzelnice dla specjalsów
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pancerniacy trenują cywilów
Szkolenie do walk w mieście
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Walka – tak, ale tylko polityczna
Wsparcie MON-u dla studentów
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Pancerny sznyt
Biało-czerwona nad Wilnem
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Serwis bliżej domu
Feniks – następca Mangusty?
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Lato pod wodą
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Spędź wakacje z wojskiem!
Jak usprawnić działania służb na granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Polsko-litewskie konsultacje
Czujemy się tu jak w rodzinie
Prezydent Zełenski w Warszawie
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Ostatnia niedziela…
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Szpital u „Troski”
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Za zdrowie utracone na służbie
Oczy na Kijów
Szkolenie na miarę czasów
Roczny dyżur spadochroniarzy
Olimp gotowy na igrzyska!
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Mark Rutte pokieruje NATO
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO