moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Brak ofert na VIP-owskie samoloty

Nie udało się sprzedać dwóch rządowych maszyn Jak-40 – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl. To już drugi przetarg zorganizowany przez Agencję Mienia Wojskowego. Agencja teraz spróbuje sprzedać samoloty w trybie negocjacji ceny.


Ostateczny termin składania wniosków o dopuszczenie do drugiego przetargu upłynął 19 września. – Mieliśmy zapytania od kilku podmiotów, także z byłego bloku wschodniego, ale nikt nie złożył oferty – mówi Małgorzata Golińska, rzeczniczka prasowa Agencji Mienia Wojskowego. Mimo obniżenia ceny wywoławczej nie było też chętnych na oferowane w przetargu pakiety części do Jak-ów oraz do samolotu Tu-154M.

– Planujemy, że trzeci przetarg zostanie ogłoszony 27 września i wtedy znana będzie też cena wywoławcza samolotów i pakietów części – informuje Małgorzata Golińska. Najprawdopodobniej ceny znów zostaną obniżone.

– Uruchamiamy sprzedaż poprzetargową w trybie negocjacji ceny. Chętni mogą do czasu ogłoszenia trzeciego przetargu przysłać do nas swoje oferty z zaproponowaną ceną, która musi się mieścić pomiędzy ostatnią ceną wywoławczą a jej połową. Oferty będzie rozpatrywać komisja przetargowa i jeśli uzna je za atrakcyjne, zawrzemy umowę sprzedaży – wyjaśnia rzeczniczka AMW.

Oferowane w przetargu dwa samoloty Jak-40 to luksusowe wersje dla VIP-ów. Przystosowane są do przewozu 15 pasażerów – pięciu w salonce i dziesięciu w przedziale pasażerskim. Maszyny były eksploatowane przez 36 Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego. Po rozwiązaniu jednostki w 2011 r. dwa Jak-i przekazano muzeom – jeden trafił do Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, drugi do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Egzemplarz znajdujący się w MWP to ten samolot, którym do Smoleńska przed katastrofą prezydenckiego Tu-154 przylecieli dziennikarze.

Dwa pozostałe Jak-i zostały wystawione na sprzedaż. Maszyny mają ponad 30 lat, ich eksploatację rozpoczęto w 1980 r. Od tego czasu jeden samolot wylatał ponad 8500 godzin, a drugi prawie 9000. Każdy z nich przeszedł też pięć remontów, ostatni cztery lata temu na Białorusi.

Jeśli Agencji uda się sprzedać samoloty lub części zamienne, 93 proc. przychodu ze sprzedaży trafi do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Pozostałe 7 proc. zasili konto AMW, w tym jej fundusz rezerwowy, inwestycyjny i socjalny.



Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
„Droga do GROM-u”
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
DragonFly czeka na wojsko
Jelcz się wzmacnia
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
W poszukiwaniu majora Serafina
Medycy na start
Człowiek jest najważniejszy
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Orientuj się bez GPS-u
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Polski „Wiking” dla Danii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koniec pewnej epoki
Pasja i fart
W wojsku orientują się najlepiej
Koniec dzieciństwa
Deterrence in Polish
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Maratońskie święto w Warszawie
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Wojny na rzut kostką
Pływali jak morscy komandosi
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Medicine for Hard Times
Mity i manipulacje
Kopuła nad bewupem
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Dywersanci atakują
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Speczespół wybierze „Orkę”
Kircholm 1605
Kosmiczny Perun
„Road Runner” w Libanie
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kawaleria w szkole
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Terytorialsi w akcji
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Młodzi i bezzałogowce
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Czarnomorski szlif minerów
Abolicja dla ochotników
Polskie Bayraktary nad Turcją
Priorytetowe zaangażowanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO