moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Brak ofert na VIP-owskie samoloty

Nie udało się sprzedać dwóch rządowych maszyn Jak-40 – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl. To już drugi przetarg zorganizowany przez Agencję Mienia Wojskowego. Agencja teraz spróbuje sprzedać samoloty w trybie negocjacji ceny.


Ostateczny termin składania wniosków o dopuszczenie do drugiego przetargu upłynął 19 września. – Mieliśmy zapytania od kilku podmiotów, także z byłego bloku wschodniego, ale nikt nie złożył oferty – mówi Małgorzata Golińska, rzeczniczka prasowa Agencji Mienia Wojskowego. Mimo obniżenia ceny wywoławczej nie było też chętnych na oferowane w przetargu pakiety części do Jak-ów oraz do samolotu Tu-154M.

– Planujemy, że trzeci przetarg zostanie ogłoszony 27 września i wtedy znana będzie też cena wywoławcza samolotów i pakietów części – informuje Małgorzata Golińska. Najprawdopodobniej ceny znów zostaną obniżone.

– Uruchamiamy sprzedaż poprzetargową w trybie negocjacji ceny. Chętni mogą do czasu ogłoszenia trzeciego przetargu przysłać do nas swoje oferty z zaproponowaną ceną, która musi się mieścić pomiędzy ostatnią ceną wywoławczą a jej połową. Oferty będzie rozpatrywać komisja przetargowa i jeśli uzna je za atrakcyjne, zawrzemy umowę sprzedaży – wyjaśnia rzeczniczka AMW.

Oferowane w przetargu dwa samoloty Jak-40 to luksusowe wersje dla VIP-ów. Przystosowane są do przewozu 15 pasażerów – pięciu w salonce i dziesięciu w przedziale pasażerskim. Maszyny były eksploatowane przez 36 Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego. Po rozwiązaniu jednostki w 2011 r. dwa Jak-i przekazano muzeom – jeden trafił do Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, drugi do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Egzemplarz znajdujący się w MWP to ten samolot, którym do Smoleńska przed katastrofą prezydenckiego Tu-154 przylecieli dziennikarze.

Dwa pozostałe Jak-i zostały wystawione na sprzedaż. Maszyny mają ponad 30 lat, ich eksploatację rozpoczęto w 1980 r. Od tego czasu jeden samolot wylatał ponad 8500 godzin, a drugi prawie 9000. Każdy z nich przeszedł też pięć remontów, ostatni cztery lata temu na Białorusi.

Jeśli Agencji uda się sprzedać samoloty lub części zamienne, 93 proc. przychodu ze sprzedaży trafi do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Pozostałe 7 proc. zasili konto AMW, w tym jej fundusz rezerwowy, inwestycyjny i socjalny.



Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Niemieckie wsparcie z powietrza
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Nowe zdolności sił zbrojnych
Święto sportowców w mundurach
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Szwedzi w pętli
Kolejne AW149 nadlatują
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojsko ma swojego satelitę!
W ochronie granicy
Obywatele chcą być wGotowości
Plan na WAM
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pancerniacy jadą na misję
Śnieżnik gotowy na Groty
Odpalili K9 Thunder
Najdłuższa noc
Trałowce do remontu
Smak służby
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Seryjny Heron coraz bliżej
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Polski Rosomak dalej w produkcji
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Niemcy dla Tarczy Wschód
Kto zostanie Asem Sportu?
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Niebo pod osłoną
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Kalorie to nie wszystko
Gala Boksu na Bemowie
Amunicja od Grupy WB
Panczeniści na podium w Hamar
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Nowe K9 w Węgorzewie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Służba w kadrze
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Combat 56 u terytorialsów
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Aby granica była bezpieczna
Dzień wart stu lat
Mundurowi z benefitami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Gdy ucichnie artyleria
Militarne Schengen
Nowe zasady dla kobiet w armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO