moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podniebna przygoda z Orlikiem 4

Jadąc na Litwę od czasu do czasu spoglądałem w niebo. Ciemnoszare chmury, które pojawiały się na horyzoncie mogły poważnie utrudnić moje nowe zadanie.

Zazwyczaj pracuje na lądzie. Nieraz realizowałem materiał ze śmigłowców nad afgańskim niebem, ale tym razem siedząc na otwartej rampie samolotu transportowego miałem robić zdjęcia myśliwcom MiG-29.

Do bazy lotniczej w Szawle dotarłem nad ranem, rozmowa z dowódcą, instruktaż i do roboty. Przyznam, że chłonąłem wszystko, co działo się wokół polskich myśliwców przed ich startem. Sposób, w jaki technicy przygotowywali maszyny do wylotu, jak sprawnie je uzbrajali i jak się ze sobą komunikowali wykonując kolejne procedury. W powietrzu niósł się huk silników MiG-ów i zapach spalin.


W trakcie pierwszego alarmu bojowego wszystko działo się błyskawicznie. Nie zdążyłem zrobić ani jednego dobrego ujęcia. Piloci szybko zajęli miejsca w kokpicie, krótkie procedury do startu i ruszyli. Zostałem z drżącą ręką i ujęciem kołującego na pas startowy samolotu…

Na szczęście później było już lepiej. Wiedziałem jak wygląda przygotowanie samolotu, więc odpowiednio wcześniej mogłem się przygotować. Ale to, co będę pamiętał do końca życia miało się dopiero wydarzyć.

Startujemy! Razem z kilkoma fotoreporterami wchodzę na pokład litewskiego samolotu transportowego C-27J Spartan. Loadmaster sprawdza nasze uprzęże i liny tak, aby w trakcie manewrów samolotu było bezpiecznie.

Na kilku tysiącach metrów otwiera się rampa załadunkowa. Widok zapiera dech w piersiach. Wokół kłębiące się chmury. W dole mozaika z pól i lasów. Zimno.

Ze względu na dużą wysokość loadmaster wyciąga maski tlenowe. Oddech rzeczywiście staje się cięższy, a serce bije szybciej. Ja byłem jednak pewny, że to ze względu na emocje.  Siedzimy na końcu rampy.

Nadlatują MiG-i! Widok samolotów, z charakterystyczną biało-czerwoną szachownicą, wydawał mi się tak filmowy, że aż nierzeczywisty. Maszyny zbliżały się szybko, a wydobywające się z silników spaliny tworzyły w powietrzu coś na kształt wąsów.

Nie ma czasu na manualne ustawienia aparatu, daję preselekcję przysłony na 10, ISO 200, a balans bieli na auto. Krótki czas naświetlania sprawia, że na zdjęciach nie odbiją się nerwowe ruchy moich rąk i szybkie manewry samolotów. Jest dobrze!

Ale z kamerą było znacznie trudniej. Aby stabilnie zrobić choć kilka dobrych zdjęć, musiałem się nieźle wysilić. Ujęcia na wydechu, dłonie na tyle luźno, aby choć trochę zniwelować ruch kamery.

W kabinie MiG-a widzę wyraźnie twarz pilota, uśmiecha się do nas, jakby prowadzenie  skomplikowanej maszyny było dla niego niewiele trudniejsze od gry na komputerze. Mnie uderzyła precyzja, z jaką piloci wykonywali kolejne manewry.

Czas ochłonąć – lądujemy! Po powrocie podziękowaliśmy wszystkim tym, którzy umożliwili nam tę podniebną przygodę, a w szczególności polskim i litewskim pilotom oraz dowódcy PKW Orlik-4. Jeszcze tylko wspólna fotografia i musieliśmy się pożegnać.

Po długiej podróży na Litwę i całym dniu zdjęciowym w PKW byłem potwornie zmęczony, ale tego wieczoru długo nie mogłem zasnąć.

st. chor. sztab. Adam Roik
szef Zespołu Reporterskiego Combat Camera

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik/Combat Camera/DOSZ

dodaj komentarz

komentarze


Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Inwestycja w bezpieczeństwo
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Odznaczenia za wzorową służbę
„Road Runner” w Libanie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Mundurowi z benefitami
Kaman – domknięcie historii
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Koniec dzieciństwa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Gdy ucichnie artyleria
Mity i manipulacje
Abolicja dla ochotników
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polski „Wiking” dla Danii
Starcie pancerniaków
Kolejny kontrakt Dezametu
Nowe zasady dla kobiet w armii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Standardy NATO w Siedlcach
Rusza program „wGotowości”
Grecka walka z sabotażem
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Lojalny skrzydłowy bez pilota
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Czy to już wojna?
Awanse w dniu narodowego święta
Sukces Polaka w biegu z marines
OPW budują świadomość obronną
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nie daj się zhakować
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Arteterapia dla weteranów
Święto wolnej Rzeczypospolitej
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Zasiać strach w szeregach wroga
Jesteśmy dziećmi wolności
Pięściarska uczta w Suwałkach
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Marynarze podjęli wyzwanie
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Sportowcy na poligonie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Marynarze mają nowe motorówki
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Dzień wart stu lat
Wellington „Zosia” znad Bremy
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO