moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podniebna przygoda z Orlikiem 4

Jadąc na Litwę od czasu do czasu spoglądałem w niebo. Ciemnoszare chmury, które pojawiały się na horyzoncie mogły poważnie utrudnić moje nowe zadanie.

Zazwyczaj pracuje na lądzie. Nieraz realizowałem materiał ze śmigłowców nad afgańskim niebem, ale tym razem siedząc na otwartej rampie samolotu transportowego miałem robić zdjęcia myśliwcom MiG-29.

Do bazy lotniczej w Szawle dotarłem nad ranem, rozmowa z dowódcą, instruktaż i do roboty. Przyznam, że chłonąłem wszystko, co działo się wokół polskich myśliwców przed ich startem. Sposób, w jaki technicy przygotowywali maszyny do wylotu, jak sprawnie je uzbrajali i jak się ze sobą komunikowali wykonując kolejne procedury. W powietrzu niósł się huk silników MiG-ów i zapach spalin.


W trakcie pierwszego alarmu bojowego wszystko działo się błyskawicznie. Nie zdążyłem zrobić ani jednego dobrego ujęcia. Piloci szybko zajęli miejsca w kokpicie, krótkie procedury do startu i ruszyli. Zostałem z drżącą ręką i ujęciem kołującego na pas startowy samolotu…

Na szczęście później było już lepiej. Wiedziałem jak wygląda przygotowanie samolotu, więc odpowiednio wcześniej mogłem się przygotować. Ale to, co będę pamiętał do końca życia miało się dopiero wydarzyć.

Startujemy! Razem z kilkoma fotoreporterami wchodzę na pokład litewskiego samolotu transportowego C-27J Spartan. Loadmaster sprawdza nasze uprzęże i liny tak, aby w trakcie manewrów samolotu było bezpiecznie.

Na kilku tysiącach metrów otwiera się rampa załadunkowa. Widok zapiera dech w piersiach. Wokół kłębiące się chmury. W dole mozaika z pól i lasów. Zimno.

Ze względu na dużą wysokość loadmaster wyciąga maski tlenowe. Oddech rzeczywiście staje się cięższy, a serce bije szybciej. Ja byłem jednak pewny, że to ze względu na emocje.  Siedzimy na końcu rampy.

Nadlatują MiG-i! Widok samolotów, z charakterystyczną biało-czerwoną szachownicą, wydawał mi się tak filmowy, że aż nierzeczywisty. Maszyny zbliżały się szybko, a wydobywające się z silników spaliny tworzyły w powietrzu coś na kształt wąsów.

Nie ma czasu na manualne ustawienia aparatu, daję preselekcję przysłony na 10, ISO 200, a balans bieli na auto. Krótki czas naświetlania sprawia, że na zdjęciach nie odbiją się nerwowe ruchy moich rąk i szybkie manewry samolotów. Jest dobrze!

Ale z kamerą było znacznie trudniej. Aby stabilnie zrobić choć kilka dobrych zdjęć, musiałem się nieźle wysilić. Ujęcia na wydechu, dłonie na tyle luźno, aby choć trochę zniwelować ruch kamery.

W kabinie MiG-a widzę wyraźnie twarz pilota, uśmiecha się do nas, jakby prowadzenie  skomplikowanej maszyny było dla niego niewiele trudniejsze od gry na komputerze. Mnie uderzyła precyzja, z jaką piloci wykonywali kolejne manewry.

Czas ochłonąć – lądujemy! Po powrocie podziękowaliśmy wszystkim tym, którzy umożliwili nam tę podniebną przygodę, a w szczególności polskim i litewskim pilotom oraz dowódcy PKW Orlik-4. Jeszcze tylko wspólna fotografia i musieliśmy się pożegnać.

Po długiej podróży na Litwę i całym dniu zdjęciowym w PKW byłem potwornie zmęczony, ale tego wieczoru długo nie mogłem zasnąć.

st. chor. sztab. Adam Roik
szef Zespołu Reporterskiego Combat Camera

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik/Combat Camera/DOSZ

dodaj komentarz

komentarze


Starcie pancerniaków
Marynarze mają nowe motorówki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Zasiać strach w szeregach wroga
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Pamięć łączy pokolenia
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Mity i manipulacje
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomnik nieznanych bohaterów
Sukces Polaka w biegu z marines
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Standardy NATO w Siedlcach
Edukacja z bezpieczeństwa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
MID w nowej odsłonie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kircholm 1605
Marynarze podjęli wyzwanie
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Niespokojny poranek pilotów
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Polski „Wiking” dla Danii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Operacja NATO u brzegów Estonii
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Sportowcy na poligonie
Koniec dzieciństwa
Wellington „Zosia” znad Bremy
Inwestycja w bezpieczeństwo
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Abolicja dla ochotników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Husarze bliżej Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO