moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Turecki most nad Białą Lądecką

W Krosnowicach koło Kłodzka tureccy saperzy przekazali polskim władzom tymczasowy most, który połączył brzegi rzeki Biała Lądecka. Konstrukcja z metalowych elementów przywiezionych z Turcji zastąpiła przeprawę doszczętnie zniszczoną w czasie powodzi, która we wrześniu ubiegłego roku dotknęła południowo-zachodnią Polskę.

Przekazanie mostu polskiej stronie nastąpiło podczas wojskowej uroczystości, w której wzięli udział m.in.: gen. dyw. Marek Wawrzyniak, szef Zarządu Inżynierii Wojskowej, gen. bryg. dr Krzysztof Stańczyk, dowodzący operacją „Feniks”, płk Emrah Börekçi, attaché ambasady Turcji w Polsce, a także przedstawiciele władz lokalnych oraz mieszkańcy. – Ta konstrukcja ma wymiar nie tylko infrastrukturalny, jest także symbolem międzynarodowej współpracy – mówi gen. dyw. Marek Wawrzyniak. Oficer przypomniał udział polskich żołnierzy w akcji pomocy po powodzi w Słowenii. Wówczas Polacy ruszyli z pomocą swoim sojusznikom i wybudowali dwa mosty na terenach poszkodowanych przez żywioł. – Budowa mostu w Krosnowicach to efekt nie tylko wspólnej pracy i zaangażowania, ale również dowód na to, że w najtrudniejszych chwilach możemy liczyć na przyjaciół – zaznaczył gen. Wawrzyniak.

Choć budowa przeprawy została zakończona, nie oznacza to, że można będzie z niej korzystać od dzisiaj. Saperzy bowiem z sojuszniczej armii na razie oddali do użytku metalową konstrukcję, która musi zostać sprawdzona, ponieważ przepisy wymagają poddania nowego mostu próbom obciążeniowym oraz wykonania z obu jego stron odpowiednich najazdów. Prace te zlecił już cywilnym firmom samorząd regionu. Potrwają one kilka dni.

To kolejny most, który został odbudowany po powodzi w ramach operacji „Feniks”. I nie ostatni. Jak przekazał gen. bryg. Krzysztof Stańczyk, wojskowi specjaliści pracują jeszcze w trzech lokalizacjach – w Stroniu Śląskim, Wawrzeńczycach oraz Siestrzechowicach. Wszędzie tam staną przeprawy, które pozwolą lokalnej społeczności wrócić do normalności po klęsce żywiołowej.

REKLAMA

Tydzień intensywnej pracy

Tureccy saperzy w Krosnowicach zjawili się tydzień temu. Przylecieli samolotem na lotnisko we Wrocławiu, a z niego autokarami dotarli na Ziemię Kłodzką. Równocześnie sześć samochodów ciężarowych przywiozło do Krosnowic metalowe elementy mostu. Do montażu konstrukcji żołnierze przystąpili w ubiegły piątek. Każdego dnia pracowali od rana do zmroku. Aby nie tracić czasu na dojazdy na obiady, dowożono je im na miejsce pracy. Natomiast śniadania i kolacje spożywali w 22 Batalionie Piechoty Górskiej w Kłodzku.

Most, który wybudowali, to konstrukcja typu kratownicowego – M2 Bailey Bridge. Ma 35 m długości, jezdnia zaś 3,8 m szerokości. Mogą się po nim poruszać pojazdy o masie do 60 t. Przeprawa jest jednojezdniowa, w związku z tym ruch na niej będzie się odbywał wahadłowo.

Realizacja: Bogusław Politowski, Marcin Kopeć/ ZbrojnaTV

Tureckim saperom, którymi dowodził ppłk Ufuk Emre Kızıldağ, podczas budowy pomagało 16 polskich specjalistów z 5 Pułku Inżynieryjnego ze Szczecina. Polacy zabezpieczali ciężki sprzęt, taki jak dźwigi czy wózki widłowe. Oficerem łącznikowym dowództwa zadaniowego zgrupowania wojsk inżynieryjnych z tureckim pododdziałem w operacji „Feniks” był por. Kamil Gawrych, dowódca kompanii inżynieryjnej z 5 Pułku Inżynieryjnego, który o współpracy z wojskowymi z Turcji mówi jak o ważnym służbowym doświadczeniu. – Nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z żołnierzami tej nacji. Jednak współpraca przy budowie mostu była bardzo dobra – przyznaje oficer. – Tureccy saperzy byli bardzo zaangażowani w to, co robili. Nie było żadnych problemów komunikacyjnych, ponieważ porozumiewali się doskonale w języku angielskim.

Budowa w trzech aktach

Prace tureckich i polskich żołnierzy przy budowie mostu zostały podzielone na trzy etapy. Pierwszy to składanie przywiezionych elementów konstrukcji na brzegu rzeki. Całość została ustawiona w osi przeprawy przy jej przyczółku na specjalnych rolkach. Następny, wymagający ogromnej precyzji etap, to nasunięcie mostu na koryto rzeki i ustawienie go na przyczółkach na obu jej brzegach. Saperzy wykorzystali do tego rzadko używaną przez nich spycharkę gąsienicową typu BAT. Jest to maszyna inżynieryjno-drogowa na podwoziu gąsienicowym.

Ostatnim etapem prac było sprawdzenie konstrukcji oraz nałożenie na nią płyt, po których będą się poruszać pojazdy. Operację nałożenia mostu na rzekę tureccy i polscy żołnierze przeprowadzili w minioną środę, w czwartek zaś ułożono na nim płyty jezdne. Cała konstrukcja była gotowa do przekazania polskiej stronie oraz wykonania prób obciążeniowych.

Sojusznicy zakończyli prace przed terminem, mieli więc trochę czasu na relaks. – Po przyjeździe tureccy koledzy powiedzieli mi, że po wykonaniu zadania chcieliby zobaczyć, jak wygląda Polska – opowiada por. Gawrych. Dodaje, że prośba ta została spełniona. W czwartek żołnierze z Turcji zwiedzili Kłodzko oraz miejscowe zabytki, między innymi Twierdzę Kłodzką, o której pierwsze wzmianki pochodzą z X wieku.

Zadowoleni mieszkańcy

Krosnowice to spora wioska w gminie Kłodzko, w której mieszka niespełna trzy tysiące osób. Gdy we wrześniu ubiegłego roku wezbrane wody rzeki zerwały most w ciągu drogi powiatowej 3280D, znaczna część mieszkańców tej miejscowości znalazła się w trudnym położeniu. – Ludzie mieli wielki kłopot, by dotrzeć do pracy, szkoły, sklepów czy kościoła. Wszystkich codziennie czekały wielokilometrowe objazdy, które wiązały się nie tylko z dodatkowymi kosztami, lecz także sporą stratą czasu – mówi Piotr Marchewka, wicestarosta kłodzki.

Jak dodaje samorządowiec, most w Krosnowicach jest najdłuższą z przepraw, których budowa po powodzi została zaplanowana na terenie gminy w najbliższym czasie. Może właśnie dlatego pomoc żołnierzy z Turcji jest tak ważna i doceniana.

Mieszkańcy Krosnowic doskonale wiedzą, dlaczego to właśnie tureccy wojskowi zbudowali im most. Pamiętają relacje o wielkim trzęsieniu ziemi, które nawiedziło Turcję w 2023 roku oraz o tym, że Polacy pośpieszyli wówczas z pomocą, wysyłając na tereny dotknięte katastrofą ratowników i organizując tam wojskowy szpital polowy. Turcy zaś zrewanżowali się za okazane wsparcie budową mostu w Polsce.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Trudny los zwycięzców
 
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Nowe możliwości spółki Mesko
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Dostawa K9 i chrzest ogniowy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierz influencer?
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Podejrzane manewry na Bałtyku
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Misja PKW „Olimp” doceniona
K2 ze słowacką tarczą
Lotnicza „sztafeta pokoleń”
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Fire from Coast
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pamiętają o powstańcach
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Dziękujemy wam, weterani!
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Tajemne uderzenie
Szlachetny gest generała
Wyzwanie, które integruje
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Rozpoznanie i możliwości rażenia bez ryzyka dla żołnierzy
WOT z pomocą tonącym
Drony Wizjer rozpoznają cel
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Wyzwanie, które integruje
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Bałtycka tarcza
Zawiszacy zwiększają zasoby K2
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
AW149 to przygoda życia
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Amunicja dla czołgów
Nowa mapa garnizonów
Letni wypoczynek z MON-em
Pancerna nauka jazdy
Od chaosu do wiktorii
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Nasi czołgiści najlepsi
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO