moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 w Bydgoszczy

Piloci Jastrzębi wylądowali na lotnisku, z którego na co dzień korzystają tylko pasażerskie samoloty. W Bydgoszczy czekali na nich technicy, specjaliści od uzbrojenia i logistycy. Dzięki nim myśliwce mogły wkrótce odlecieć gotowe do kolejnych działań. – Jeśli zajdzie potrzeba, musimy być przygotowani także na lądowanie na cywilnym lotnisku – mówią o ćwiczeniach piloci.

Myśliwce F-16 z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego wylądowały w Porcie Lotniczym Bydgoszcz – Szwederowo. – To element ćwiczeń „Raróg ‘24”, których celem było przygotowanie 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego do wykonywania zadań z lotnisk, na których nie bazują myśliwce – wyjaśnia kpt. Anna Issel, oficer prasowy 2 SLT.

Operację przebazowania z lotniska w Łasku na lotnisko w Bydgoszczy wykonały cztery myśliwce F-16. Wcześniej na pasie startowym lotniska w Bydgoszczy zamontowano system BAK-12, który służy do ewentualnego awaryjnego zabezpieczenia lądowania samolotów F-16. Gdy wojsko wykonywało zadania, na lotnisku nie odbywał się ruch cywilny. – Nie spowodowało to jednak utrudnień w ruchu cywilnych statków powietrznych – zapewnia kpt. Issel.

W Bydgoszczy na pilotów czekali m.in. technicy zajmujący się obsługą sprzętu, którzy sprawdzili samoloty F-16. – Komponent został w pełni zabezpieczony pod względem logistycznym, technicznym i teleinformatycznym. Rozwinięte zostały punkty kierowania, kontenerowe stanowisko dowodzenia, zestaw kompletacji uzbrojenia – wyjaśnia rzecznik 2 Skrzydła. Dzięki temu na cywilnym lotnisku myśliwce zostały sprawdzone, odzyskały zdolność operacyjną i mogły wrócić do bazy w Łasku.

Nie po raz pierwszy wojskowy myśliwiec wylądował w Bydgoszczy. W listopadzie 2022 roku taką operację przeprowadził pilot amerykańskiego F-16. Maszyna została wówczas oddana do serwisu w bydgoskich Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2.

Ćwiczenia „Raróg ‘24” były częścią manewrów „Dragon ‘24”, w których brało udział 20 tys. wojskowych. Oprócz żołnierzy Wojska Polskiego (głównym ćwiczącym była 11 Dywizja Kawalerii Pancernej) uczestniczyli w nich sojusznicy ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Litwy, Turcji i Słowacji.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Mateusz Dul

dodaj komentarz

komentarze


17 września 1939. Nigdy więcej
Święto Wojsk Lądowych
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Dwie agresje, dwie okupacje
NATO – jesteśmy z Polską
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Czołgiści w ogniu
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Black Hawki nad Warszawą
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Hekatomba na Woli
Kurs dla najlepszych w SERE
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
H145M – ciekawa oferta dla Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Największy transport Abramsów w tym roku
Brytyjczycy na wschodniej straży
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Pożegnanie z Columbią
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Krok ku niezależności
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zwycięska batalia o stolicę
Orlik na Alfę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
W poszukiwaniu majora Serafina
Rekompensaty na nowych zasadach
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Husarz z polskim instruktorem
„Road Runner” w Libanie
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Z najlepszymi na planszy
Cios w plecy
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Debiut polskich Patriotów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Defendery skompletowane
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO