moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe AWACS-y dla NATO

Używane przez Sojusz Północnoatlantycki od ponad 40 lat samoloty wczesnego ostrzegania E-3A Sentry AWACS zostaną zastąpione przez nową konstrukcję –E-7A Wedgetail. Agencja Wsparcia i Zamówień NATO planuje kupić w sumie około 20 takich maszyn, zbudowanych na bazie Boeingów 737. Pierwsze mają wejść do służby w 2031 roku.

– Ta inwestycja w najnowocześniejszą technologię pokazuje siłę transatlantyckiej współpracy obronnej w miarę ciągłego dostosowywania się do bardziej niestabilnego świata – tak Jens Stoltenberg, szef Sojuszu Północnoatlantyckiego, skomentował decyzję o zakupie nowej maszyny wczesnego ostrzegania.

 

REKLAMA

Koniec ery Sentry

Historia AWACS-ów w NATO sięga końca lat siedemdziesiątych. Wówczas to państwa tworzące Pakt zdecydowały, że wspólnie kupią samoloty wczesnego ostrzegania. Chodziło o zwiększenie interoperacyjności armii Sojuszu i ograniczenie wydatków zbrojeniowych, co miało ogromne znaczenie szczególnie dla mniej zamożnych członków Paktu.

Na maszynę, która miała pełnić taką rolę wybrano E-3A Sentry AWACS – Airborne Warning And Control System – konstrukcję opracowaną przez Boeinga na potrzeby US Air Force. NATO zamówiło w sumie 18 samolotów tego typu, które miały stacjonować w kilku bazach na terenie Europy – m.in. w Niemczech, Turcji, Włoszech, Grecji i Norwegii. Dziś Sojusz dysponuje 14 AWACS-ami – jeden rozbił się w Grecji, a trzy zostały wycofane ze służby, gdyż koszty ich naprawy były tak wysokie, że bardziej opłacało się przeznaczyć je na części zamienne.

Ponieważ stan techniczny pozostałych E-3 z roku na rok się pogarsza – maszyny te są intensywnie używane, m.in. do patrolowania wschodniej flanki Sojuszu –kilka lat temu zdecydowano o pozyskaniu ich następcy. Decyzja właśnie zapadła. Agencja Wsparcia i Zamówień NATO (NATO Support and Procurement Agency, NSPA) poinformowała, że z kilku złożonych ofert – m.in. firmy L3Harris Technologies oferującej samoloty Global 6500 CAEW i Saab Defence and Security oferującej maszyny GlobalEye – wybrano Boeingi E-7A Wedgetail. Ta maszyna będzie wkrótce nowym AWACS-em NATO.

– Samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia mają kluczowe znaczenie dla zbiorowej obrony NATO. Łącząc zasoby, sojusznicy mogą wspólnie kupować i eksploatować aktywa, których zakup byłby zbyt kosztowny dla poszczególnych krajów – podkreślał Jens Stoltenberg, sekretarz generalny Sojuszu.

Nowe oczy i uszy NATO

Airborne Warning And Control System – to w ogromnym uproszczeniu umieszczone na pokładzie pasażerskiego samolotu centrum dowodzenia, którego sercem jest radar.

Konstrukcja Boeinga E-7A Wedgetail powstała na początku XXI wieku na zlecenie australijskiego wojska, które w ramach programu o kryptonimie „Wedgetail” poszukiwało nowej maszyny wczesnego ostrzegania. Wybór padł na produkowany przez Boeinga pasażerski 737-700ER. Natomiast dostawcą radaru został koncern Northrop Grumman. Pierwszy australijski E-7A trafił do służby w 2009 roku.

Na zakup Wedgetaila i zastąpienie nim wysłużonych E-3 Sentry zdecydowały się do tej pory Korea Południowa, Turcja, Wielka Brytania oraz Stany Zjednoczone.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Staff Sgt. Daniel Snider, Josey Blades

dodaj komentarz

komentarze


Grób Nieznanego Żołnierza ma 99 lat
 
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Szkoła w mundurze
Miliony sztuk amunicji szkolnej dla wojska
Rozkaz: rozpoznać przeprawę!
Zwycięzca w klęsce, czyli wojna Czang Kaj-szeka
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Złoty Medal Wojska Polskiego dla „Drago”
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Hubalczycy nie złożyli broni
Wojskowi rekruterzy chcą być (jeszcze) skuteczniejsi
Cześć ich pamięci!
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Mark Rutte w Estonii
Centrum Robotów Mobilnych WAT już otwarte
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Jak zachęcić młodych do służby w wojsku?
Polskie „JAG” już działa
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Opowieść, która się nie starzeje
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Rosyjskie wpływy w Polsce? Jutro raport
Mikrus o wielkiej mocy
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Gryf dla ochrony
Witos i spadochroniarze
Ostre słowa, mocne ciosy
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Latający bohaterowie „Feniksa”
„Northern Challenge”, czyli wyzwania i pułapki
Święto marynarzy po nowemu
Bielizna do zadań specjalnych
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Tłumy biegły po nóż komandosa
Czworonożny żandarm w Paryżu
Żołnierska pamięć nie ustaje
Zagrożenie może być wszędzie
Jastrzębie czeka modernizacja
Olimp w Paryżu
Bilans Powstania Warszawskiego
Ramstein Flag nad Grecją
Komisja bada nielegalne wpływy ze Wschodu
Ogień nad Bałtykiem
Kolejny Kormoran na kursie
Polskie armatohaubice na poligonie w Estonii
Ministrowie obrony na szczycie
SGWP musi być ostoją wartości
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
Po pierwsze: bezpieczeństwo granic
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
„Feniks” wciąż pomaga
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Snipery dla polskich FA-50
Wojskowy most połączył Głuchołazy
Rajd pamięci i braterstwa
Breda w polskich rękach
Sojusz także nuklearny
Olympus in Paris
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żeglarz i kajakarze z „armii mistrzów” na podium
Pierwszy dzwonek w Żelaźnie
Żeby drużyna była zgrana
Karta dla rodzin wojskowych
W hołdzie Witosowi
Generał z niepospolitym polotem myśli
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO